Strona główna Newsletter SCF 2023 Spring

E-commerce w Polsce nadal jest w trendzie wzrostowym

W ujęciu historycznym, możemy zaobserwować, że latem sprzedaż przez internet spada, nie inaczej jest także w tym roku. W lipcu 2022 r. w porównaniu z czerwcem br. odnotowano spadek wartości sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 0,4 proc.). Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zmniejszył się z 8,6 proc. w czerwcu br. do 8,4 proc. w lipcu br. Co warto podkreślić e-commerce w Polsce nadal jest w trendzie wzrostowym – w lipcu 2021 sprzedaż przez internet plasowała się na poziomie 7,4 proc. – ocenia Konrad Pabiańczyk, Head of Data Science w Unity Group.

Trend rok do roku jest rosnący i bazując na nim można spodziewać się, że w 2022 r. waga sprzedaży internetowej w całkowitym handlu stale będzie rosnąć, co tylko potwierdziłoby nasze obserwacje, że na rynku doszło do fundamentalnych zmian, jeśli chodzi o postrzeganie e-zakupów.

Powodem tych nieznacznych spadków w ujęciu miesięcznym może być m.in. relokowanie środków pieniężnych w inne obszary konsumpcyjne. W okresie letnim przeznaczamy większe kwoty na podróże i inne atrakcje wakacyjne, inwestujemy w doświadczenia zamiast w dobra materialne. Warto także podkreślić, że z uwagi na urlopy i jesteśmy częściej poza domem, co z kolei ogranicza potencjał dostaw do miejsca zamieszkania. Przypomnijmy, że możliwość dostawy bezpośrednio do konsumenta jest jednym z najważniejszych czynników wzrostowych w e-commerce z punktu widzenia klienta.

Spodziewam się, że tak samo, jak w ubiegłym roku, poziom sprzedaży online wzrośnie już w sierpniu i we wrześniu, w związku z powrotem młodego pokolenia do szkół i na uczelnie. Pik będzie zauważalny w obszarach związanych z tekstyliami, artykułami biurowymi oraz książkami.

Inflacja również da o sobie znać, jak wynika z najnowszej edycji corocznego badania SW Research na zlecenie Empiku, aż 80 proc. rodziców spodziewa się wydać na wyprawkę szkolną więcej niż rok temu – to wzrost o 18 p.p. Główną przyczynę większych wydatków rodzice upatrują w ogólnym wzroście cen (87 proc. wskazań), jednak co drugi badany zauważył też większe potrzeby swojego dziecka (46 proc. wskazań). Prawdopodobnie znaczna część rodziców szukając oszczędności będzie porównywała ceny w Internecie i finalnie zdecyduje się na zakupy online. O tym jak istotne są zmiany nawyków współczesnych konsumentów oraz zarządzanie danymi w e-commerce i jak się do nich dobrze przygotować będziemy rozmawiać już we wrześniu podczas Commerce Transformation Days we Wrocławiu – mówi Konrad Pabiańczyk, Head of Data Science w Unity Group.