Strona główna Newsletter SCF 2023 Spring

[WYWIAD] Mirea Rodriguez Burguera, ROS Retail Outlet Shopping: Wciąż poszerzamy ofertę Designer Outlet

Centra Designer Outlet mają duży potencjał rozwoju, czego dobrym przykładem jest rozbudowana Warszawa; aktywnie interesują się nimi potencjalni najemcy, stale rośnie liczba odwiedzających – w rozmowie z SCFNews/Retailnet.pl mówi Mirea Rodriguez Burguera, Leasing Director ROS Retail Outlet Shopping. Firma jest wystawcą wrześniowych targów SCF 2022 Fall. 

Od 2017 roku obserwujemy rozwój centrów Designer Outlet w Polsce zarządzanych przez ROS. Od zmiany tenant mix we wszystkich obiektach poprzez rozwój udogodnień dla klientów. Centra są chętnie odwiedzane, a marki coraz ciekawsze. Czy fokusujecie się na dalszym rozwoju w Polsce?

Polska to dla nas ważny rynek, który w ostatnim czasie szybko się rozwija i staje się coraz ciekawszy dla wielu naszych partnerów biznesowych, których dotąd tu nie było. Widzimy miejsce na kolejne debiuty i na rozbudowywanie sprzedaży marek w obrębie naszych polskich obiektów.

Trzeba zaznaczyć, że centra Designer Outlet mają duży potencjał rozwoju, czego dobrym przykładem jest rozbudowana Warszawa; aktywnie interesują się nimi potencjalni najemcy, stale rośnie liczba odwiedzających. To naturalne koło: im lepsza oferta, tym więcej klientów i odwrotnie: im więcej klientów, tym większe zainteresowanie znanych marek. Mogę zapewnić, że z pewnością będziemy tu nadal inwestować i rozwijać ofertę.

Rozbudowa Designer Outlet Warszawa, modernizacja parkingu i obszaru wypoczynkowego w Designer Outlet Sosnowiec to już zrealizowane projekty. Czego możemy się spodziewać w nadchodzącym czasie? Czy Gdańsk też doczeka się powiększenia?

Tak i plan ten właściwie zaczynamy wdrażać. Mamy już ostateczną decyzję o rozbudowie Designer Outlet Gdańsk. Dla nas jednak to tak naprawdę drugi etap prac. Po ubiegłorocznej przebudowie głównego wejścia teraz czas na powiększenie obiektu.

Powstanie 14 dodatkowych lokali i zupełnie nowy designerski food court, zaprojektowany według nowatorskiego konceptu. Rozbudowę chcemy zrealizować do końca 2023 roku.

Jak duża dodatkowa powierzchnia jest potrzebna w Designer Outlet Gdańsk by centrum mogło się rozwijać?

Gdańsk powiększy się o około 2 000 mkw. powierzchni najmu. Powinno to zabezpieczyć potrzeby coraz bardziej wymagających klientów z północnej Polski. Designer Outlet Gdańsk jest naszym flagowym obiektem na wybrzeżu i jedynym centrum outletowym w tym regionie. Dlatego czujemy się zobowiązani, by zadbać o komfort zakupów i duży wybór marek.

W Gdańsku, w ostatnim czasie miały miejsce znaczne powiększenia salonów dużych anchorów sportowych, relokacje, nowe otwarcia. Czy w związku z zaplanowaną rozbudową rozmawiacie już z nowymi markami?

Oczywiście. Jednym z warunków rozpoczęcia rozbudowy jest zadowalający poziom zainteresowanych najemców. Rozmawiamy z wieloma bardzo ciekawymi markami. Niektóre z nich jeszcze w tym roku zagoszczą w centrum. Ale szczegółów jeszcze nie mogę zdradzić.

Jakich marek brakuje jeszcze w Polsce, jakie mają “ochotę” na ten rynek, czy Polska to atrakcyjny region dla marek premium?

Marki premium bardzo przychylnie spoglądają na polski rynek. Pomimo ostatnich trudnych 2 lat rośnie PKB, przy czym Polacy są zorientowani na smart shopping, lubią znane marki i cenią jakość. Chcą mieć dostęp do sklepów, które znają z wakacyjnych czy biznesowych wyjazdów. 

Polską interesują się zachodni producenci fashion z wyższej półki cenowej. Są to nadal marki włoskie czy niemieckie zainteresowane rozszerzaniem rynku w tym kraju. Widzimy też ekspansję brandów z innych ciekawych kierunków, jak choćby z Turcji. Nawet tamten rynek dostrzega duży potencjał w Polsce.

Jakie marki w Waszym portfolio aktualnie się rozwijają najszybciej tu w Polsce? Które szukają dla siebie powierzchni, chcą powiększać sklepy?

Z całą pewnością są to silni gracze z kategorii sports wear. Leaderzy rynku. W naszych centrach mają niejednokrotnie największe salony w kraju.

Nieustająco, zgodnie ze wspomnianą wcześniej chęcią dotarcia do polskiego klienta, nowych powierzchni szuka u nas segment premium casual i znani producenci akcesoriów – w tej kategorii mamy zapytania od nowych brandów, ale i dotychczasowi najemcy chcą powiększać swoje lokale. 

Jak zmienił się leasing w centrach outletowych na przestrzeni dwóch lat i wyzwań, jakimi są pandemia i wojna na Ukrainie? Czy trudniej jest pozyskać najemcę, dobrą znaną markę, czy przeciwnie – producenci są otwarci na ten kanał sprzedaży?

Pandemia była trudna dla całej branży, ROS jednak w tym czasie otwierał nowe obiekty, rozbudowywał i modernizował inne. Dzięki temu nie straciliśmy zainteresowania ze strony potencjalnych najemców.  To właśnie w tym czasie marki premium zwróciły większą uwagę na outlety jako interesujący, często nowy kanał sprzedaży. Ostatnie wydarzenia nie sprawiły też, że po stronie najemców odnotowaliśmy jakąś zmianę zachowań w związku z samym konfliktem. To raczej dotyczy jego następstw, które przed nami. Najemcy znają realia gospodarcze, widzą rosnącą inflację i rosnące ceny energii nie tylko tu w Polsce, ale w całej Europie. To są dla nich realne obawy i nowe wyzwanie, przed którym wszyscy staniemy już jesienią. Na szczęście w Polsce centra outletowe architektonicznie podobne są do regularnych – są zamkniętym budynkiem. Nie mamy więc problemów z polityką otwartych drzwi do salonów, co może mieć miejsce w miasteczkach outletowych w innych częściach Europy.

Jeśli chodzi o zmiany dotyczące samych kupujących, nadal są aktywni i chętnie odwiedzają nasze centra. Foot fall stale rośnie. Pomimo napływu ludności ukraińskiej, szczególnie do Polski, nie można jednak mówić o nowej, silnej grupie zakupowej jaką są obywatele tego kraju, ani tu w Polsce ani tym bardziej w naszych zachodnich centrach. 

Podczas targów SCF prezentujecie 4 obiekty: 3 funkcjonujące i jeden w budowie. Dobrze widać, że w centrach outletowych nie brakuje klientów i jest dużo nowych otwarć. Jakie, Pani zdaniem, są najważniejsze kierunki działań w outletach zarządzanych przez ROS, które doprowadziły Was do miejsca w którym jesteście dzisiaj?

To przede wszystkim stymulowanie klienta poprzez poszerzanie i urozmaicanie oferty o marki popularne i premium, które są coraz bardziej poszukiwane i pożądane.  Inwestujemy w poprawę komfortu klienta w naszych obiektach poprzez rozbudowy, modernizacje i wzbogacanie usług okołosprzedażowych. Oczywiście bardzo ważna jest polityka cenowa jaką stosujemy w outletach – czyli ceny od 30% do 70% niższe niż w centrach regularnych. I coś, co bardzo sobie cenimy – partnerskie podejście do najemców i wspólne cele biznesowe.

W Europie odczuwamy wysoką inflację. Jakie największe wyzwania stoją przed Wami i przed rozwojem Designer Outlets w Polsce?

Jeśli spojrzymy ze strony potrzeb klientów, to musimy dopasowywać ofertę do szybko rosnących oczekiwań nowych grup zakupowych. To wiąże się również z dostosowaniem komunikacji kierowanej do różnych pokoleń. Bardzo ważne będzie utrzymanie poziomu obrotów – edukacja na temat przemyślanych zakupów w myśl zasady value for money. Ze strony współpracy z naszymi partnerami z pewnością jest to utrzymanie zainteresowania polskim rynkiem i naszymi obiektami i dalsza partnerska współpraca w czasach nieuniknionego kryzysu.

Rozmawiała: Katarzyna Łabuz