Strona główna Newsletter SCF 2023 Spring

[WYWIAD] Izabela Walińska-Trzewik, PKP: Modernizujemy 200 dworców kolejowych

Nasza oferta handlowo-usługowa na dworcach jest coraz szersza i bardziej zróżnicowana. To nie tylko gastronomia czy sklepy typu convenience – w rozmowie z SCFNews/Retailnet.pl mówi Izabela Walińska -Trzewik, dyrektor Biura Obrotu Nieruchomościami w PKP S.A. 

Jakie główne założenia ma strategia zagospodarowania nieruchomości PKP S.A.? 

Nasze działania nakierowane są przede wszystkim na osiąganie długofalowych korzyści z najmu nieruchomości komercyjnych. Żeby to osiągnąć staramy się aktywnie pozyskiwać najemców na rynku i budować z nimi relacje, które z jednej strony zapewnią zagospodarowanie dworców kolejowych, a z drugiej zbudują ciekawą ofertę dla naszych klientów, którymi są pasażerowie korzystający z usług kolei. Uważam, że dworce to przestrzenie niezwykle atrakcyjne na otwarcie własnego biznesu. Nie tylko dlatego, że kolej staje się coraz bardziej popularnym środkiem transportu, a więc liczba potencjalnych klientów naszych najemców stale rośnie. Ważna jest również zmiana jakościowa, która zachodzi na dworcach dzięki prowadzonym przez PKP S.A. programom inwestycyjnym. Działania te sprawiają, że nasze budynki stają się komfortowymi, dostępnymi i nowoczesnymi przestrzeniami z atrakcyjnymi lokalami handlowymi i usługowymi. 

Jakich najemców poszukuje spółka i jakimi powierzchniami do wynajęcia gospodaruje?

Oprócz powierzchni komercyjnych na dworcach, PKP S.A. posiada bardzo szeroki portfel nieruchomości o różnym przeznaczeniu.  Na bieżąco analizujemy niezagospodarowane nieruchomości pod względem ich potencjału, co pozwala nam na skuteczne docieranie do poszczególnych segmentów rynku i budowę mocno sprofilowanej oferty handlowej, przy uwzględnieniu tendencji jakie obserwujemy. Jesteśmy zainteresowani zarówno poszerzaniem współpracy z firmami, z którymi już współpracujemy, ale również pozyskaniem nowych kontrahentów. Nasz cel to optymalne wykorzystanie nieruchomości, którymi dysponuje spółka. 

Jakie działania podejmuje PKP SA mówiąc o aktywnym poszukiwaniu potencjalnych najemców?

Szeroki wachlarz i zróżnicowana charakterystyka nieruchomości, którymi dysponujemy, a co za tym idzie bardzo różnorodna grupa potencjalnych klientów sprawiają, że dostosowujemy nasze działania do konkretnych segmentów rynku. Z naszą ofertą można się zapoznać, rzecz jasna, w części korporacyjnej witryny www.pkp.pl oraz na portalach zewnętrznych. Nieruchomości prezentujemy również na nośnikach na dworcach kolejowych oraz poprzez oznaczenie nieruchomości PKP S.A. Uczestniczymy również w targach branżowych oraz w licznych spotkaniach z potencjalnymi klientami, a także staramy się rozszerzać współpracę z dotychczasowymi partnerami.  

Jakie kategorie branż najlepiej pasują do nieruchomości dworcowych? W pierwszej chwili na myśl przychodzą głównie operatorzy kawiarni i lokali typu bistro, ale to chyba nie wszystko…

Nasza oferta handlowo-usługowa na dworcach jest coraz szersza i bardziej zróżnicowana. To nie tylko gastronomia czy sklepy typu convenience. Strategia zagospodarowania Dworców Premium zakłada wynajem lokali użytkowych dla szeroko rozumianej kategorii kontrahentów, prowadzących działalność w różnych branżach. Chodzi o to, żeby zapewnić szeroki wachlarz usług dla pasażerów. Na dworcach znajdziemy zatem  księgarnie, saloniki prasowe, apteki, drogerie, kantory czy punkty świadczące drobne usługi. Dworce, głównie te mniejsze, coraz częściej stają się również siedzibą różnego rodzaju samorządowych instytucji kultury. Na niektórych Dworcach Premium również ma to miejsce, czego doskonałym przykładem jest Wrocław Główny, gdzie mieści się biblioteka miejska i galeria sztuki.

Czym wyróżniają się tzw. Dworce Premium? 

Obecnie do kategorii Dworców Premium zaliczamy 17 obiektów w kraju. Są to obiekty zlokalizowane w największych miastach w Polsce, z dużym ruchem pasażerskim i jednocześnie największym potencjałem komercyjnym. To najczęściej również ważne węzły komunikacyjne. Staramy się na nich również rozszerzać wachlarz dostępnych usług własnych w ramach marki PKP Mobility, pod którą uruchamiamy parkingi oraz stacje ładownia pojazdów elektrycznych.  

Na początku naszej rozmowy mówiła Pani o programie PKP SA zakładającej modernizację około 200 dworców. Jaka część z tej powierzchni zostanie oddana najemcom?

Obecnym Programem Inwestycji Dworcowych jest objętych blisko 200 dworców kolejowych. Są to obiekty bardzo zróżnicowane pod względem wielkości i potencjału komercyjnego. Wśród nich są Dworce Premium jak Gdańsk Główny, ale również naprawdę niewielkie obiekty, takie jak dworzec w Jabłoni Kościelnej. Dworce mają służyć podróżnym, więc najważniejsze jest nadal zapewnienie przestrzeni dedykowanych ich obsłudze, takich jak hol czy poczekalnia. Pozostałe powierzchnie pełnią funkcję uzupełniającą. W przypadku dużych i średnich dworców najczęściej są to lokale komercyjne, zapewniające pasażerom dodatkowe usługi, aczkolwiek bardzo dużą część powierzchni na średnich i mniejszych dworcach wynajmują również samorządy. Dzięki temu dworce są już nie tylko obiektami obsługi pasażerskiej, ale często siedzibami instytucji kultury czy centrami usług dla mieszkańców danej miejscowości.  

Jak wygląda współpraca z Wami? Wielu najemców obawia się, że wejście  we współpracę  z tak dużym operatorem, a do tego spółką skarbu państwa, może wiązać się z szeregiem procedur, koniecznością zmagania się z  trudnymi do spełnienia warunkami. 

Jesteśmy otwarci na współpracę i zależy nam na budowaniu długofalowych partnerskich relacji z naszymi kontrahentami. Stale śledzimy trendy na rynku i na bieżąco na nie reagujemy. Patrząc od strony technicznej współpraca z nami nie różni się od innych dużych zarządców nieruchomości. Umowy są zawierane w oparciu o określone rozwiązania i zapisy, i nie różnią się od tradycyjnych umów na przykład z centrami handlowymi. 

Czyli można powiedzieć, że jesteście konkurencyjni w stosunku do centrów handlowych

Oczywiście, że tak. Zwłaszcza, że dworce kolejowe, podobnie jak porty lotnicze, są czynne przez cały tydzień i nie podlegają wyłączeniom związanym z zakazem handlu, które dotyczą centrów handlowych czy sklepów wielkopowierzchniowych. Poza tym na dworcach klient jest zawsze na przysłowiowe „wyciągnięcie ręki”, a liczba osób korzystających z usług kolei w najbliższych latach z pewnością będzie rosła. Jest to kolejny nasz atut, istotny dla wszystkich firm, które planują rozwój swoich biznesów.

Rozmawiała: Katarzyna Łabuz