[WYWIAD] Anna Janczewska-Ściepko, Newgate: Wysockiego Park Handlowy działa w nowej odsłonie

Jesteśmy największym parkiem handlowym w całym województwie podlaskim i nasza pozycja będzie coraz silniejsza. – w rozmowie z SCF News/retailnet.pl mówi Anna Janczewska-Ściepko, Dyrektor Wysockiego Park Handlowy. Właścicielem projektu jest Newgate Investments, wystawca targów SCF 2022 Fall.

Wysockiego Park Handlowy jest w procesie modernizacji. Jaki był punkt wyjścia? Kiedy i dlaczego podjęliście decyzję, że należy przebudować, zmodernizować ten projekt? 

Myśleliśmy o tym już na kilka miesięcy przed pandemią. Nasza firma Newgate Investment posiada prawie tylko i wyłącznie parki handlowe, a ówczesny Outlet Białystok był dla nas nie lada wyzwaniem i zgoła odmiennym projektem. Dlatego zaczęliśmy myśleć jak możemy go bardziej zbliżyć swoją koncepcją do retail parku, w które to głównie inwestuje nasza spółka. To również okazało się sporym wyzwaniem, gdyż przed pandemią najemcy niekoniecznie  skupiali się na parkach handlowych. Pierwotnie trudno  było ich przekonać aby uwierzyli w naszą nową wizję miejsca przy ul. Wysockiego 67 w Białymstoku jako lokalizację dużego parku handlowego.  Wybuch pandemii mocno jednak przyspieszył metamorfozę tego projektu, do którego wtedy udało się namówić pierwszych chętnych, tym bardziej, że cześć obiektu posiadała już lokale z wejściami od zewnątrz z których od lat korzystali tacy najemcy jak Pepco, Rossmann czy Jysk.  

Jeszcze w 2020 roku rozpoczęliśmy pierwszy etap przebudowy, który dotyczył powierzchni 4500 m2. Przeprowadziliśmy ten proces w ciągu jednego roku i dzięki temu udało nam się otworzyć pierwszych nowych najemców  wielkopowierzchniowych, takich jak Action, Tedi, KiK, Sinsay czy Discounterra. 

Tutaj muszę wspomnieć, iż Sinsay jest w tej chwili największym sklepem w województwie podlaskim i ma ponad 1200 m2. Natomiast Action, który jest na powierzchni 1000 m2, miał jedno z najlepszych startów w całej Polsce. Otwarcia pierwszych sceptycznych najemców mocno przewyższyły ich oczekiwania, co pokazało, że idziemy tak jak się spodziewaliśmy dobrą drogą.  W tej sytuacji zaczęliśmy myśleć nad kolejnym etapem zmiany naszej powierzchni w kierunku parku handlowego. Zdecydowaliśmy, że  w tym roku następne 2500 m2 zostanie poddane transformacji. Ten proces rozpoczął się w czerwcu. 

PARTNER PORTALU

Kaufland
PH Wysockiego 2

Na jakim on jest w tej chwili etapie, jeżeli chodzi o prace budowlane i na jakim jest etapie, jeżeli chodzi o komercjalizację?

Ze względu na bardzo dobre wyniki pierwszego etapu przebudowy, komercjalizacja dość szybko dobiegła końca i  mamy 100% wynajętej powierzchni z 2500 m2 modernizowanej przestrzeni. Pierwszym najemcą będzie – po raz kolejny –  nasz sklep CCC, który,  był z nami przez 14 lat.

Czyli nastąpiła relokacja?

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

Tak, teraz przygotowaliśmy lokal w nowym, większym formacie i zajmie on powierzchnię około 600 m2. Do tego dochodzi Takko na powierzchni 500 m2, Maxi Zoo 400 m2 i nowy, ale możemy powiedzieć, że już znany i lubiany w Polsce Belife, który zajmie ponad 1100 m2. Wszystkie prace związane z przebudową planujemy zakończyć jeszcze w październiku, a od listopada rozpoczniemy to co najprzyjemniejsze czyli pierwsze otwarcia sklepów.

Wszystkie te marki, o których Pani mówi, plus te marki, o których Pani wspomniała, z pierwszego etapu przebudowy, to są najemcy, którzy działają w formacie parku handlowego?

Dokładnie tak.

Czyli oni zajmują 7000 m2, które macie w tej chwili po modernizacji. Cały obiekt to jednak około 18 000 m2. Czyli 11 000 m2 to jest powierzchnia  typowej galerii handlowej.  

Głównym operatorem spożywczym jest sklep Carrefour który zajmuje ok 5000 mkw, a dookoła mamy wiele punktów usługowych które są nieodzownym elementem dla każdego klienta. Mieszczą się oni w jednym z naszych dwóch budynków razem ze sklepem Media Expert. Natomiast tak jak wspomniałam mieliśmy już jedno skrzydło parku handlowego i są to najemcy, którzy istnieją z nami praktycznie od samego początku, czyli prawie od 15 lat.  To wspomniany już wcześniej Rossmann, Jysk, później dołączył też sklep Pepco oraz relokowany 50 Style. Te sklepy działające już wcześniej w formacie parku handlowego zajmują kolejne  2500 m2.

Dzisiaj możemy więc mówić o takiej pełnej metamorfozie: od galerii handlowej do parku handlowego.

Zdecydowanie tak. Teraz będziemy kończyć drugi etap, natomiast nie ukrywam, że dążymy do trzeciego, ponieważ zostało nam jeszcze odrobinę powierzchni nie w pełni wykorzystanej. Wtedy ostatecznie będziemy mieli park handlowy w pełnym wymiarze.

Czy działka na której jest ten projekt pozwala na to, żeby w przyszłości tworzyć coś więcej?  

Chcielibyśmy zachować komfort klientów aby  nie ubyło miejsc parkingowych. Na chwilę obecną nie myślimy więc o tym, aby rozbudowywać się kosztem zmniejszenia tej powierzchni. Jednak zawsze staramy się iść za nowymi potrzebami i dlatego nigdy nie można niczego wykluczyć.

Jak się zmieniła pozycja projektu w stosunku do pozycji jaką mieliście w 2020 roku? Czy te zmiany przełożyły się na odwiedzalność? 

Jeżeli chodzi o odwiedzalność, to nowe sklepy, czyli te otwarte w zeszłym roku, działają bardzo prężnie i radzą sobie nadzwyczaj dobrze. Już teraz widzimy ogromne duże zainteresowanie klientów nowymi markami i dostajemy wiele zapytań o kolejne. Na dzień dzisiejszy ciężko mi porównać te wejścia do wejść do centrum handlowego gdyż cały czas jesteśmy w trakcie modernizacji.  

Myślę, że w przyszłym roku na pewno takie dane będziemy mieli częściowo zebrane i wówczas pochwalimy się konkretnymi informacjami.

Jak Państwo się pozycjonujecie na białostockim rynku? Jak określacie swoją pozycję? W kategorii parków jesteście liderem ale może jesteście na tyle silni, że stanowicie konkurencję dla tych tradycyjnych galerii handlowych?

Na pewno jesteśmy największym parkiem handlowym w całym województwie podlaskim i nasza pozycja będzie coraz silniejsza. To czy tak duży park handlowy jaki mieści się przy ul. Wysockiego 67 w Białymstoku jest konkurencją czy bardziej alternatywą dla miejscowych galerii handlowych, na to pytanie będą musieli odpowiedzieć sami klienci. Mam jednak nadzieję, iż dzięki naszej nowej inwestycji udało nam się stworzyć kolejne ciekawe, a przede wszystkim wygodne i różnorodne miejsce do zakupów na mapie Podlasia.

Rozmawiał: Radosław Rybiński