[WYWIAD] Karol Kożusznik, Kodano Optyk: Poszukujemy nowych możliwości rozwoju

W ciągu zeszłego roku podwoiliśmy liczbę salonów, a obecnie posiadamy ich już 60 – a to nie koniec na ten rok. Nadal intensywnie poszukujemy nowych możliwości – mówi w rozmowie z Retailnet/ SCF News Karol Kożusznik, Dyrektor ds. Rozwoju, Kodano Optyk Sp. z o.o.

Grupa Kodano Optyk niedawno wprowadziła nową formę rozwoju sieci czyli system franczyzowy. Jakich partnerów biznesowych poszukujecie i jakie warunki współpracy im proponujecie?

System franczyzowy wystartował pół roku temu i skierowany jest do osób posiadających doświadczenie w biznesie którzy chcą poszerzyć biznes o nową branżę. Interesują nas osoby świadome, z dostępem do kapitału, chcący się uczyć w celu wejścia do biznesu optycznego na długie lata. Doświadczenie w naszej branży nie jest konieczne. Pakiet oferowanych szkoleń i proces wejścia we współpracę franczyzową pozwala na skuteczne rozpoczęcie działalności pierwszego punktu.

Co jest dla Was istotne przy podejmowaniu współpracy z franczyzobiorcą?

Współpracę podejmujemy z osobami zdecydowanymi, które skupią się na wyznaczonych przez nas celach przed jak i po podpisaniu umowy franczyzowej. Posiadamy możliwość zewnętrznego finansowania niemal 90 proc. kosztu inwestycji także gotówka nie jest wymagana. Zwracamy też uwagę na motywację partnera. Udostępniamy nasz biznes na preferencyjnych warunkach dlatego tak ważna jest selekcja kandydatów.

PARTNER PORTALU

Kaufland

Czym wyróżniacie się na tle innych franczyz na rynku?

Większość cech naszego systemu sprawia, że wyróżniamy się na tle innych systemów – jednak naszym celem nie jest walka ani konkurowanie z innymi systemami franczyzowymi. Posiadamy obecnie sieć 60 salonów własnych, jesteśmy najszybciej rozwijającą się siecią optyczną w Polsce, wyniki finansowe naszym zdaniem są bardzo dobre. Nie szukamy więc franczyzobiorców jako generalnego źródła naszych przychodów, a sami nie posiadamy żadnego punktu własnego. Sytuacja jest wręcz odwrotna. Na ten moment oferujemy: najtańszy towar na rynku, gwarancję marży w umowie z zasadą refundacji, szkolenia, darmowe korzystanie z naszego globalnego marketingu jak wysokobudżetowe reklamy na Youtube, Adwords a w przyszłości również inne, znane i skuteczne formy promocji, brak opłaty wstępnej i ukrytych kosztów. Dla części osób oferujemy zautomatyzowany proces badania wzroku co jest rewolucją na polskim rynku optycznym.

Jak ocenia Pan potencjał tego rynku? Ile jest jeszcze miejsca na polskiej mapie retail na tego typu działalność?

Duże miasta powoli zapełniają się ofertą, ale deficyt jest nadal widoczny. Mniejsze miejscowości za to są zupełnie niezagospodarowane. Przykład zachodnich sąsiadów – tam dominująca sieć posiada ponad 700 salonów własnych, a w Polsce zaledwie ponad 200. Mówiąc zaledwie mam na myśli jedynie różnicę obu tych liczb – nawet w przeliczeniu na jednego mieszkańca. Kodano Optyk również jest dobrym przykładem. W ciągu zeszłego roku podwoiliśmy liczbę salonów, a obecnie posiadamy ich już 60 – a to nie koniec na ten rok. Nadal intensywnie poszukujemy nowych możliwości.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

W jakich miastach i galeriach handlowych chcecie się rozwijać?

Sieć własna skupia się na miastach wojewódzkich i tych powyżej 60 tysięcy mieszkańców – zatem pole do popisu jest jeszcze ogromne. Interesują nas generalnie centra handlowe. Nasze metraże rozpoczynają się od 60 mkw. kończąc na ok. 200 mkw. Jednostki franczyzowe to przeważnie miasta mniejsze oraz uzupełnienie bazy w miastach gdzie istnieje już Kodano Optyk, ale tylko pod warunkiem uzyskania efektu synergii. Metraże dla franczyzy mogą być nieco mniejsze i startujemy już od 35 mkw., optymalnie jest to ok. 60-100 mkw. i tutaj w końcu znajdujemy potencjał dla parków handlowych i lokalizacji street’owych.

Co jest teraz największym wyzwaniem dla prowadzenia takiego biznesu, jak Wasz?

Zespół. Zgrany, zmotywowany, wyszkolony, sprzedażowy i nierotujący zespół to podstawa dobrych wyników. Jest to kwestia do której przykładamy największą wagę, gdyż produkt, design salonów, oferta i promocje są rzeczą wypracowaną przez lata, rzeczą która się sprawdziła i nadal sprawdza. Ekosystem Kodano jest wzajemnie wspierającym się systemem. Multichannel istnieje w Kodano od jego początków: 60 salonów, 100 Soczewkomatów, e-commerce kodano.pl. Wyzwaniem jest dbać o każdy kanał z należytą starannością, co ma dać efekt pełnej dostępności produktów i usług dla klienta – nawet w niedziele niehandlowe i święta. Myślę, że teraz widać jak cenne jest uzyskanie licencji Kodano.

Rozmawiała: Katarzyna Łabuz