Wkrótce SCF 2024 Fall
Leasing, inwestycje, zarządzanie. Trwa rejestracja uczestników na najważniejsze spotkanie decydentów rynku centrów handlowych. 1400 uczestników. 25-26.09.24, Warszawa, Expo XXI.
Leasing, inwestycje, zarządzanie. Trwa rejestracja uczestników na najważniejsze spotkanie decydentów rynku centrów handlowych. 1400 uczestników. 25-26.09.24, Warszawa, Expo XXI.
Odwiedzalność centrów handlowych w sierpniu 2022 r., mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu, była o 3,1% niższa niż w sierpniu 2019 r.
– W lipcu obroty centrów handlowych piąty miesiąc z rzędu były wyższe niż przed pandemią. Ze wskaźnika Turnover Index wynika, że obroty branży wzrosły o blisko 16% w porównaniu do lipca 2019 r. Z kolei odwiedzalność w sierpniu była o 3% niższa niż w analogicznym miesiącu 2019 r. – informuje Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.
– Dobre wyniki obrotowe potwierdzają także najemcy. W ubiegłym tygodniu jedna z sieci aptek, która 90% swoich placówek ma w centrach handlowych, poinformowała o historycznie rekordowych wynikach sprzedaży w 2022 r. Pozytywne są też najnowsze badania CBRE mówiące, że 57% sieci handlowych zamierza w tym roku powiększyć liczbę swoich sklepów stacjonarnych. Liczymy, że wysokie obroty utrzymają się w nadchodzących miesiącach, które są kluczowe dla handlu. Jesteśmy jednak świadomi niesprzyjających czynników zewnętrznych, takich jak spowolnienie gospodarcze, wciąż rosnąca inflacja i dynamicznie podnoszące się koszty energii. Niewątpliwie będą one wpływać na postawy konsumentów, na co może wskazywać odnotowany w sierpniu spadek liczby odwiedzających – dodaje Krzysztof Poznański.
Za wakacyjny, dynamiczny wzrost w segmencie usług nadal odpowiadają głownie biura podróży i kantory. To obserwowany już w czerwcu efekt nadrabiania przez Polaków pandemicznych ograniczeń w podróżowaniu. Po okresie pandemii klienci znów chętnie kupują w sklepach stacjonarnych sprzęt RTV i AGD oraz wyposażenie domu, na co wskazują dobre wyniki w tej kategorii. Z kolei moda odnotowała 7,5% wzrost dynamiki obrotów w porównaniu do poprzedniego miesiąca. Wzrost obrotów w gastronomii, który utrzymuje się od czterech miesięcy pokazuje, że potrzeba kontaktów międzyludzkich, powrót do przyzwyczajeń sprzed pandemii i spędzania wolnego czasu w galeriach to stabilny trend.
– Jak ważny dla klientów jest aspekt społeczny centrów handlowych pokazywały ogłoszone jeszcze w kwietniu 2022 r. wyniki badania PRCH i GfK. Ich trafność, po zniesieniu pandemicznych ograniczeń, miesiąc po miesiącu potwierdzają wyniki naszych indeksów. – mówi Krzysztof Poznański.