Newsletter SCF News
Dołącz do 7000 odbiorców!

[RAPORT] PRCH: Footfall zbliżony do 2019, obroty wyższe o ponad 6 procent

Nowe powierzchnie handlowe, wzrost transakcji oraz odbudowa obrotów i odwiedzalność – to  główne wnioski raportu PRCH Retail Research Forum za I półrocze 2022 r.  

Raport Retail Research Forum za pierwsze półrocze 2022 r., przygotowany przez Polską Radę  Centrów Handlowych, pokazał, że dla branży był to czas powrotu do wyników sprzed pandemii  i odrabiania strat. Powierzchnia handlowa wzrosła o 97 tys. mkw. GLA, a kolejne 390 tys. mkw. GLA było w budowie. Sfinalizowano kilkanaście transakcji inwestycyjnych na łączną kwotę  800 mln Euro. Jednocześnie obroty centrów handlowych były w tym okresie o 6,3% wyższe niż  w pierwszym półroczu 2019 r., a odwiedzalność wyniosła 98,6% tej z 2019 r. 

Rynek odbudował swój potencjał

– Z analizy raportu Retail Research Forum wynika, że w I półroczu 2022 r. branża centrów  handlowych odbudowywała swój potencjał, wracając do wyników i trendów sprzed pandemii.  Poziomy obrotów przekroczyły, a odwiedzalność osiągnęła 99% tej sprzed pandemii. Inwestorzy  wydali blisko 2,9 mld Euro na nieruchomości komercyjne, w tym 800 mln Euro na obiekty handlowe.  Z kolei dzięki otwarciu 11 nowych parków handlowych w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców  i rozbudowie 4 większych galerii powierzchnia handlowa osiągnęła 12,74 mkw. GLA – informuje Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych. 

Transakcje zbliżone do 3 mld euro

W I połowie 2022 r. na rynku nieruchomości komercyjnych sfinalizowano blisko 60 transakcji  o wartości przekraczającej 2,88 mld Euro. Za 26% spośród tej kwoty, czyli 800 mln Euro  odpowiadają transakcje dotyczące nieruchomości handlowych. W największym stopniu przyczyniły  się do nich dwie duże transakcje dotyczące przejęcia 50% udziałów portfela M1 przez PIMCO oraz  49% udziałów portfela EPP przez I Group.  

R E K L A M A

Prawie 400 tys. mkw w budowie

Dane z rynku inwestycyjnego pokazują przyrost nowej powierzchni handlowej GLA o 97 tys. mkw.,  czyli ok. 8% więcej niż w I półroczu 2021 r., gdy do użytku oddano ok. 90 tys. mkw. GLA. Dzięki  otwarciu 11 nowych parków handlowych w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców oraz  rozbudowie 4 centrów handlowych, łączne zasoby powierzchni handlowej na polskim rynku  osiągnęły poziom ok. 12,74 mln mkw., czyli 334 mkw. na 1000 mieszkańców (683 mkw. na 1000  mieszkańców w 8 największych aglomeracjach). W budowie pozostaje kolejne 390 tys. mkw. GLA,  w tym 240 z przewidywanym terminem otwarcia w II połowie 2022 r. Najbardziej popularnym  formatem pozostają centra handlowe, które stanowią 84% zasobów handlowych w Polsce. Parki  handlowe odpowiadają za 14%, a 2% to centra wyprzedażowe (tzw. outlety). 

Przedstawione dane wskazują, że po okresie pandemii rynek centrów handlowych wraca do dobrej  kondycji. Należy jednak pamiętać o trudnym otoczeniu makroekonomicznym i politycznym. To zarówno kwestie inflacji, sytuacji gospodarczej, cen nośników energii i jej możliwych niedoborów  jak i niestabilnej sytuacji związanej z wojną w Ukrainie. 

 Wynik pracy 7 firm

Więcej szczegółowych danych można znaleźć w treści raportu PRCH Retail Research Forum  za I półrocze 2022 r. Publikacja jest dostępna na stronie Polskiej Rady Centrów Handlowych  w języku polskim i angielskim. Przygotował ją zespół ekspertów z siedmiu firm i organizacji,  badających polski rynek nieruchomości na podstawie danych własnych oraz zgromadzonych przez  PRCH. W gronie ekspertów tego wydania publikacji pod redakcją PRCH znaleźli się przedstawiciele: 

• BNP Paribas Real Estate Poland 

• Cushman & Wakefield 

• GfK 

• METRO Properties 

• JLL 

• Colliers 

oraz Polskiej Rady Centrów Handlowych 

PRCH ma ponad 200 członków

Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) jest stowarzyszeniem not-for-profit, zrzeszającym ponad 200 członków. To wiodąca organizacja pozarządowa, działająca na rzecz rozwoju branży miejsc handlu i usług.  Wspierająca i reprezentująca członków w środowisku biznesowym, politycznym i społecznym w celu  tworzenia nowoczesnych miejsc handlu, usług, kultury i unikatowych doświadczeń konsumenckich.