Obroty wzrosły we wszystkich kategoriach obiektów. W największych galeriach (powyżej 60 tys. mkw. GLA) wzrost wyniósł 26,2%. Duże obiekty (40-60 tys. mkw. GLA) notowały wzrosty o 14,6%, średnie (20-40 tys. mkw. GLA) o 13,6%, a najmniejsze (5-20 tys. mkw. GLA) o12,6%.
W podziale na kategorie obroty rosły odpowiednio: wyposażenie domu z RTV i AGD o 28,1%, odzież o 12,4%, a gastronomia o 38,9%.
Lepiej niż przed pandemią
– Obroty centrów handlowych pozostają wyższe niż przed pandemią. Ze wskaźnika Turnover Index wynika, że w sierpniu 2022 r. wzrosły o blisko 20% w porównaniu do sierpnia 2019 r. Liczymy, że podobne wyniki utrzymają się także w nadchodzących miesiącach, które są kluczowe dla handlu. Z uwagą obserwujemy wciąż rosnącą inflację i w konsekwencji wzrastające koszty utrzymania, na które dodatkowo wpływają jeszcze ponadnormatywne koszty energii. Z pewnością są to czynniki, które mogą wpływać na postawy konsumentów – mówi Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.
W czasie wakacji klienci chętnie korzystali z oferty gastronomicznej, proponowanej przez centra handlowe. Wzrost w tej kategorii o blisko 39% pokazuje jak ważny dla klientów jest aspekt społeczny centrów handlowych i potrzeba obcowania z ludźmi po okresie zamknięcia, który wymusiła pandemia. To trend trwający od momentu zniesienia restrykcji sanitarnych. Polacy chętnie kupują sprzęt RTV i AGD oraz artykuły wyposażenia domu w sklepach stacjonarnych, na co wskazuje ponad 28% wzrost w tej kategorii w sierpniu. Z kolei moda odnotowała ponad 12% wzrost dynamiki obrotów w porównaniu do sierpnia 2019 r. Odwiedzalność centrów handlowych we wrześniu 2022 r., mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu, była o 0,7% wyższa niż we wrześniu 2019 r.
PARTNER PORTALU
Badanie obejmuje 12 centrów handlowych
Footfall Density Index – wskaźnik odwiedzalności centrów handlowych, pokazujący liczbę klientów w ciągu miesiąca, w przeliczeniu na 1 mkw. powierzchni najmu – jest przygotowywany na podstawie informacji dostarczanych z nowoczesnych systemów kamer, pozwalających na rzeczywiste, codzienne mierzenie ruchu w centrach handlowych. Klienci odwiedzający galerie są liczeni za pomocą kamer 3D zainstalowanych przy każdym wejściu. Aby zminimalizować możliwość błędów, kamery montowane są również w dodatkowych miejscach, kluczowych dla weryfikacji ruchu w danym obiekcie. To najbardziej miarodajny system analizujący przepływy klientów w centrach handlowych, wyróżniający się dokładnością sięgającą 98%. Dane są zbierane w ponad 120 obiektach handlowych o łącznej powierzchni powyżej 4,5 mln mkw., co stanowi 35% rynku centrów handlowych w Polsce. Nieprzerwalnie od 2008 r., dane te są zbierane i weryfikowane przez PwC, wiodącego międzynarodowego audytora.