Strona główna Newsletter SCF 2023 Spring

[WYWIAD] K. Kołaszewski, Bobby Burger, Home Concept: Czas na nowe wyzwania

Rynek nieruchomości komercyjnych obserwuję od lat, branża wykończenia i aranżacji wnętrz obecnie przeżywa rozkwit. To bardzo rozwojowa branża i z dużymi perspektywami na przyszłość. Wpłynęło to oczywiście na moją decyzję i przyspieszyło dołączenie do rodzinnej firmy. Teraz jest najlepszy czas na to, aby rozwinąć tak, jak kiedyś rozwinąłem sieć Bobby Burger – mówi w rozmowie z Retailnet Krzysztof Kołaszewski, współzałożyciel Bobby Burger, obecnie prezes zarządu AB Development, właściciel marki Home Concept.

Jest Pan współzałożycielem pierwszej i największej polskiej sieci burgerowni Bobby Burger. Ostatnio rynek obiegła informacja, że sprzedaje Pan udziały w tym biznesie i rozpoczyna inwestycję w całkiem innej branży. Dlaczego?

Z branżą nieruchomości jestem związany od bardzo dawna. Rodzinna firma ma blisko 30-letnią tradycję, zatem rozmowy, wymiana doświadczeń, poglądów na ten temat były u nas od zawsze. Z kolei w sieci Bobby Burger byłem odpowiedzialny za rozwój na polskim rynku oraz nawiązywanie i utrzymanie trwałych relacji z partnerami biznesowymi. Zajmowałem się także kwestiami związanymi z nieruchomościami, chociażby poszukując lokali pod naszą działalność czy negocjując warunki najmu. Gastronomia była etapem w moim życiu, bardzo ciekawym i intensywnym. Wypełniłem tam swoją misję. Razem z moim wspólnikiem z sukcesem rozwinęliśmy firmę od jednego food trucka do dobrze prosperującej, dochodowej sieci burgerowni. Teraz czas na nowe wyzwania i skupienie się na nieruchomościach. Dlatego podjąłem decyzję o dołączeniu do Grupy AB Development.

Zamykając wątek Bobby Burgera, co teraz stanie się z tą siecią? Czy zupełnie odcina się Pan od tego biznesu?

Udziały w Bobby Burger sprzedałem pomysłodawcy konceptu, wieloletniemu partnerowi biznesowemu – Bogumiłowi Jankiewiczowi. Bogumił ma na nią kilka pomysłów, dalej jest w biznesie, nie pozostaje mi nic innego jak trzymanie kciuków za dalszy rozwój. Zakładam, że będzie dalej ten koncept rozwijać. Mam też z nim kontakt, dalej jestem w Radzie Nadzorczej Real Food, czyli głównej spółki, która posiada markę Bobby Burger. Z Bogumiłem pozostaję w dobrych relacjach i zawsze jestem otwarty na rozmowy i wymianę doświadczeń.

Home Concept – Pana nowe dziecko – to projekt związany z branżą wyposażenia wnętrz, która w ostatnim czasie i w związku z pandemią dostała dodatkowego wiatru w żagle.

Rynek nieruchomości komercyjnych obserwuję od lat, branża wykończenia i aranżacji wnętrz obecnie przeżywa rozkwit. To bardzo rozwojowa branża i z dużymi perspektywami na przyszłość. Wpłynęło to oczywiście na moją decyzję i przyspieszyło dołączenie do rodzinnej firmy. Teraz jest najlepszy czas na to, aby rozwinąć tak, jak kiedyś rozwinąłem sieć Bobby Burger. Mam kilka pomysłów i planów, obecnie skupiam się przede wszystkim na inwestycji w Katowicach oraz jej komercjalizacji. To, że katowicki projekt dostał wiatru w żagle jest związane także z inwestycjami – osobiście pozyskane środki ze sprzedaży udziałów w Bobby Burger w dużej mierze zainwestowałem w Home Concept Design Park.

Jaka jest strategia rozwoju Home Concept?

Nie mamy aspiracji do bycia dużą siecią handlową. Posiadamy obecnie dwa obiekty wielkokubaturowe w Warszawie i w Katowicach, w których bardzo stawiamy na jakość miejsca, oferty, asortymentu – nie na jej ilość metrów kwadratowych. Nasza koncepcja zakłada stworzenie parku aranżacji wnętrz, w którym będą skupione showroomy, do których będzie można zaprosić klienta, zaprezentować mu ofertę, ale także usiąść, pracować z architektem i tworzyć aranżacje pod konkretne zlecenie.

Do kogo skierowana będzie ta oferta?

Mocno wierzę nie tylko w polską gospodarkę, ale też potencjał Śląska. Produkty premium cieszą się w tym regionie bardzo dużym zainteresowaniem. To na Śląsku znajduje się na przykład wielobrandowy salon aut luksusowych, co tylko pokazuje, że jest to aglomeracja skupiająca klientów z całkiem zasobnym portfelem. Co ważne, branża wykończenia wnętrz i mieszkań, to rynek, który dynamicznie się rozwija. Trend na tego typu ofertę zapoczątkowała albo wręcz zdynamizowała pandemia. Sieci i marki wnętrzarskie bardzo mocno zaczęły się rozwijać. Pandemia w jakimś stopniu gospodarczo nam sprzyjała i ten trend się utrzymuje. Wszyscy zaczęliśmy właśnie w tamtym czasie bardziej zwracać uwagę na to, gdzie i jak mieszkamy. Trend ten wspiera także rekordowa sprzedaż mieszkań w ostatnim czasie, szczególnie w zeszłym roku. W naszej grupie docelowej jest przede wszystkim klient premium i tak też kierujemy naszą ofertę – wierzymy, że to także pomoże nam w przejściu przez ewentualny kryzys.

Czy Pana zdaniem ten trend zakupowy i hossa w kategorii sprzedaży artykułów wyposażenia wnętrz Pana zdaniem się utrzyma?

Myślę, że koniunkturę napędzi ubiegłoroczny rekord sprzedaży mieszkań, które nie zostały oddane w zeszłym roku, a są oddawane sukcesywnie, w tym roku. Zakładam, że będą oddawane jeszcze w przyszłym roku, a to powinno nam zapewniać przejście przez ewentualny kryzys suchą stopą. Uważam natomiast, że nawet gdy sprzedaż tej kategorii się ustabilizuje, to rosnący trend i oczekiwania względem wysokiej jakości wnętrz się utrzyma. Dlatego stawiamy na ofertę z wyższej półki, przemyślaną. Chcemy między innymi chwalić się świetnymi markami meblarskimi i takich producentów promować. Meble w Polsce są bardzo silną kategorią. Jest bardzo duża grupa producentów, którzy zdobywają międzynarodowe nagrody i są bardzo doceniani na świecie.

Jakie są plany Home Concept na 2023 rok?

Aktualnie skupiamy się nad realizacją kilkudziesięciomilionowej inwestycji w Katowicach. Obecnie trwają prace nad drugim budynkiem kompleksu Home Concept Design Park, który zajmie 3,2 tys. mkw., a swoje sklepy otworzy w nim czterech najemców. Łopatę wbiliśmy na przełomie maja i czerwca. Osiągnęliśmy już stan surowy zamknięty, a na początku 2023 roku chcemy oddać obiekt najemcom. Zakładam, że na wykończenie będą potrzebowali około 2 do 4 miesięcy, a więc otwarcie planujemy na późną wiosnę. Co dalej? W 2024 roku planujemy ruszyć z modernizacją już istniejącego budynku, w którym funkcjonuje dziś blisko 30 salonów. Na pewno czeka nas zmiana elewacji, poprawa jakości korytarzy i przywrócenie w budynku ruchu okrężnego. Wygenerujemy również dodatkowe powierzchnie dla nowych najemców. Docelowo Home Concept Design Park w Katowicach będzie składał się z trzech obiektów o łącznej powierzchni ok. 20 tys. mkw. Będą w nim działać salony z asortymentem do wykończenia i wyposażenia wnętrz. Dodatkowo zagospodarowana zostanie przestrzeń na inspirujące ekspozycje czy spotkania dla architektów i projektantów. Zakładam, że trzeci budynek powstanie w perspektywie 3-5 lat.

Rozmawiała: Katarzyna Łabuz