Newsletter SCF News
Dołącz do 7000 odbiorców!

PARTNERZY SERWISU

Metro Properties
Designer Outlet Kraków

PRCH: Obroty we wrześniu 2022 r. były o 18% wyższe niż we wrześniu 2019 r. 

Obroty wzrosły we wszystkich kategoriach obiektów. W największych galeriach (powyżej 60 tys. mkw. GLA) wzrost wyniósł 20,9%. Duże obiekty (40-60 tys. mkw. GLA) notowały wzrosty o 13,3%, średnie (20-40 tys. mkw. GLA) o 14,6%, a najmniejsze (5-20 tys. mkw. GLA) o 10,9%.  Wzrost obrotów w podziale na kategorie: gastronomia o 30,7%, wyposażenie domu z RTV i AGD o 27,4%, odzież o 12%.

– Obroty centrów handlowych pozostają wyższe niż przed pandemią. Ze wskaźnika PRCH Turnover Index wynika, że we wrześniu 2022 r. wzrosły o 18%, w porównaniu do września 2019 r. Dla branży ważne jest, by dobre wyniki utrzymały się także w ostatnim kwartale roku, kluczowym dla handlu. Z uwagą obserwujemy wpływ wysokiej inflacji i kosztów utrzymania na postawy konsumentów. Te czynniki oraz hamująca gospodarka bezpośrednio wpływają na trendy zakupowe – mówi Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.

Wzrosty w każdej kategorii

Podobnie jak w czasie wakacji, również we wrześniu klienci chętnie korzystali z oferty gastronomicznej, proponowanej przez centra handlowe. Wzrost w tej kategorii o ponad 30% pokazuje, że dla klientów ważny pozostaje aspekt społeczny centrów handlowych i potrzeba obcowania z ludźmi. To trend trwający od momentu zniesienia restrykcji sanitarnych.

Polacy nadal chętnie kupują też artykuły wyposażenia domu i sprzęt RTV/AGD w sklepach stacjonarnych, na co wskazuje ponad 27% wzrost w tej kategorii, we wrześniu.

Z kolei moda, podobnie jak miesiąc wcześniej, odnotowała 12% wzrost dynamiki obrotów, w porównaniu do sierpnia 2019 r.

Rośnie odwiedzalność

W październiku 2022 r. odwiedzalność centrów handlowych (PRCH Footfall Density Index), mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu, była o 0,3% wyższa niż w październiku 2019 r.

PRCH Footfall Density Index – wskaźnik odwiedzalności centrów handlowych, pokazujący liczbę klientów w ciągu miesiąca, w przeliczeniu na 1 mkw. powierzchni najmu. Jest przygotowywany na podstawie informacji dostarczanych z nowoczesnych systemów kamer, pozwalających na rzeczywiste, codzienne mierzenie ruchu w centrach handlowych. Klienci odwiedzający galerie są liczeni za pomocą kamer 3D zainstalowanych przy każdym wejściu. Aby zminimalizować możliwość błędów, kamery montowane są również w dodatkowych miejscach, kluczowych dla weryfikacji ruchu w danym obiekcie. To najbardziej miarodajny system analizujący przepływy klientów w centrach handlowych, wyróżniający się dokładnością sięgającą 98%. Dane są zbierane w ponad 120 obiektach handlowych o łącznej powierzchni powyżej 4,5 mln mkw., co stanowi 35% rynku centrów handlowych w Polsce. Nieprzerwalnie od 2008 r., dane te są zbierane i weryfikowane przez PwC, wiodącego międzynarodowego audytora.

PRCH Turnover Index – wskaźnik obrotów najemców w centrach handlowych podawany w PLN, w przeliczeniu na 1 mkw. powierzchni najmu. Dane pochodzą z raportów dostarczanych właścicielom i zarządcom galerii handlowych bezpośrednio przez najemców. Ze względu na ich poufność i wrażliwość są one, podobnie jak wyniki odwiedzalności, gromadzone i weryfikowane przez PwC.

PRCH ma ponad 200 członków

Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) jest stowarzyszeniem not-for-profit, zrzeszającym ponad 200 członków działających w branży miejsc handlu i usług. To wiodąca organizacja pozarządowa, działająca na rzecz rozwoju branży, wspierająca i reprezentująca członków w środowisku biznesowym, politycznym i społecznym w celu tworzenia nowoczesnych miejsc handlu, usług, kultury i unikatowych doświadczeń konsumenckich.