Wbrew pozorom preferencje zakupowe dotyczące zakupów spożywczych nie są sprzężone z płcią. I choć to kobiety częściej polują na promocje, to jednak ich wybory dotyczące produktów spożywczych, nie różnią się tak bardzo od tych, których dokonują mężczyźni. Barbora – internetowy sklep spożywczy, postanowiła to sprawdzić.
Wyniki badania wykazały, że to mężczyźni częściej niż kobiety, decydują się na zakupy spożywcze przez internet, choć różni ich od siebie zaledwie kilka punktów procentowych. Te zaś częściej wybierają zakupy stacjonarne. Biorąc pod uwagę częstotliwość zakupów spożywczych to prawie 26% kobiet przyznało, że woli robić drobne zakupy kilka razy w tygodniu, wybierając produkty, których rzeczywiście potrzebują. Nieco mniej, bo 17,6% mężczyzn, także zaznaczyło tę odpowiedź. Natomiast w przypadku rzadszych zakupów, przykładowo raz w tygodniu, odpowiedzi były już bardziej zbliżone – około 25% kobiet i około 21% mężczyzn, wybierało taką odpowiedź.
Ceny produktów spożywczych, zwłaszcza w okresie galopującej inflacji, nie są nam obojętne. Z badania wynika, że niewielki procent polskiego społeczeństwa deklaruje, że nigdy nie zwraca na nie uwagi (7,7% kobiet oraz 5,5% mężczyzn). Natomiast zdecydowana większość zawsze albo prawie zawsze porównuje ceny i szuka promocji – 67,4% kobiet i 64% mężczyzn. W dodatku najczęściej robimy zakupy na podstawie przemyślanej i spisanej wcześniej listy potrzebnych produktów, a nie spontanicznych zachcianek. W tej kwestii też jesteśmy do siebie podobni – aż 54% kobiet i blisko i 44% mężczyzn zaznaczyło taką odpowiedź. Natomiast zaledwie 10% kobiet i tyle samo mężczyzn, nigdy tej listy nie robi i działa impulsywnie. Prawie co czwarty z nas (około dwudziestu kilku procent ) przyznaje, że czasem korzysta z listy, a czasem nie i nie deklaruje zdecydowania w żadną stronę.
Jeśli prawdą byłoby przekonanie, że zakupy spożywcze to domena kobiet, to prawdopodobnie mężczyźni nie byliby zorientowani w cenach poszczególnych produktów. A tak nie jest. Mężczyźni nie tylko zauważają wzrosty cen artykułów spożywczych, ale także podobnie oceniają sytuację. Jedni i drudzy jako trzy główne kategorie artykułów, na których w ostatnim czasie zauważyli największy wzrost cen zaznaczyli: mięso i wędliny, pieczywo i wyroby cukiernicze oraz produkty mleczne i jaja. Podobnie sytuacja wygląda biorąc pod uwagę oszczędzanie. Zarówno kobiety jak i mężczyźni wskazali te same trzy kategorie produktów, z których w pierwszej kolejności są w stanie zrezygnować podczas zakupów lub wybrać tańsze odpowiedniki. Są nimi chemia i środki czystości, kosmetyki i produkty do codziennej higieny i pielęgnacji oraz mięso i wędliny.
Badanie przeprowadzono na zlecenie marki Barbora przez Agencję Badań Rynku i Opinii SW Research w październiku 2022 roku.