Newsletter SCF News
Dołącz do 7000 odbiorców!

PARTNERZY SERWISU

Metro Properties
Designer Outlet Kraków

[WYWIAD] Andrzej Jackiewicz, MediaMarkt Saturn Polska: Sklepy stacjonarne stanowią bardzo ważny filar naszej działalności

Pomimo dynamicznego wzrostu kanału online i call center, sklepy stacjonarne stanowią bardzo ważny filar naszej działalności. W ciągu ostatniego roku zmodernizowaliśmy kilkanaście kolejnych obiektów. W kolejnych miesiącach planujemy kolejne przebudowy – mówi w rozmowie z Retailnet Andrzej Jackiewicz, Prezes Zarządu MediaMarkt Saturn Polska

Jak MediaMarkt Saturn Polska podsumuje miniony 2022 rok?

Miniony rok to czas pełen wyzwań dla handlu. Po trudnym okresie pandemii branża musiała mierzyć się ze skutkami wojny w Ukrainie i trudną sytuacją gospodarczą, zarówno w skali globalnej, jak i lokalnej.

Czy teraz spodziewacie się odbicia? Jakie wyzwania stoją przed Grupą MediaMarkt Saturn w najbliższym czasie?

Wyższe koszty działalności, spadający rynek nieruchomości, zmniejszająca się zdolność kredytowa Polaków czy w końcu słabnący optymizm konsumencki pozostaną z nami również w kolejnym roku i będą determinowały strategie biznesowe firm. W tak wymagającym środowisku ważna będzie m.in. optymalizacja kosztów, bez przenoszenia ich na konsumenta, ale również rozpoznanie i odpowiednie wykorzystanie szans na rozwój, które przecież pojawiają się w każdych warunkach rynkowych.

Z drugiej strony ewoluujące potrzeby zakupowe związane z postępującą digitalizacją, zmiana konsumowania mediów i stylu życia, otwarcie się szerokiej grupy konsumentów na zakupy online pozytywnie oddziałują na rozwój rynku elektroniki użytkowej przez ostatnie lata i pomimo licznych ograniczeń i wyzwań wynikających z bieżącej sytuacji ekonomicznej nowe technologie są nieodłącznym elementem życia współczesnego społeczeństwa. Naszym zadaniem jest właściwie rozpoznać i zaopiekować potrzeby obecnych i przyszłych użytkowników nowoczesnych sprzętów i gadżetów elektronicznych.

fot. MediaMarkt Saturn Polska

Pandemia mocno zweryfikowała potrzeby zakupowe Polaków i sposób robienia zakupów. Aktualna sytuacja rynkowa również mocno wpływa na zapotrzebowanie na konkretne urządzenia.

Tak, te zmiany są widoczne. Obserwujemy np. rosnące zainteresowanie gamingiem czy sprzętem wspierającym zdrowy styl życia (fitness, małe AGD do przyrządzania zdrowych posiłków, oczyszczacze powietrza). Widzimy również, że z jednej strony rośnie grupa klientów zainteresowanych wysokiej klasy sprzętem, z drugiej natomiast coraz więcej klientów poszukuje produktów z najniższą ceną.

Z tego powodu rośnie sprzedaż urządzeń naszych marek własnych Ok., ISY, PEAQ i KOENIC, które stanowią tańszą alternatywę dla produktów znanych marek. Ten trend będzie postępował w kolejnych miesiącach. Należy się też spodziewać, że wzrośnie konkurencyjność na rynku, ponieważ klienci będą poszukiwali ofert promocyjnych i konkretnych korzyści wynikających np. z uczestnictwa w programach lojalnościowych.

Rosnące ceny energii wpłyną na wzrost zainteresowania urządzeniami energooszczędnymi, co pomoże zmniejszyć miesięczne opłaty za prąd. Więcej klientów będzie zainteresowanych usługami takimi jak wynajem sprzętu czy atrakcyjnymi warunkami kredytowania zakupów.

Pomimo wyższych kosztów życia rośnie wśród konsumentów poczucie odpowiedzialności za wpływ na środowisko naturalne. Jako firma odpowiedzialna społecznie wspieramy naszych klientów w prowadzeniu zrównoważonego stylu życia oferując szereg usług, które pozwalają oszczędzać zasoby naturalne, m.in. wynajem długoterminowy smartfornów „RentMe”, naprawy pogwarancyjne, zabezpieczenie ekranu urządzeń mobilnych folią ochronną, dodatkowe ubezpieczenie sprzętu czy wymianę starego smartfona na kartę podarunkową MediaMarkt.

Duże znaczenie w ostatnich latach zyskał e-commerce i omnichannelowe podejście do zakupów. Jak MediaMarktSaturn realizuje politykę omnichannel? Jakie plany ma w tym zakresie?

Staramy się jak najlepiej odpowiadać na potrzeby konsumentów – zarówno indywidualnych, jak i biznesowych, zapewniając im jak najlepsze doświadczenia zakupowe w każdym punkcie kontaktu z naszą marką. Jako lider dystrybucji omnichannel’owej mamy wiele dróg dotarcia do klientów i dobrze to wykorzystujemy, potwierdzając skuteczność naszego modelu.

Pracujemy nad poprawą funkcjonalności sklepu internetowego, stawiamy na szybkie dostawy, zwiększamy liczbę punktów odbioru i mocno rozbudowujemy ofertę usług. Rozwijamy nasz Klub MediaMarkt, który liczy już ponad 3,5 mln członków i stale się powiększa. Rozbudowujemy kompetencje działu B2B, który z sukcesem dba o klientów biznesowych i instytucjonalnych.

Pomimo dynamicznego wzrostu kanału online i call center, sklepy stacjonarne stanowią bardzo ważny filar naszej działalności. W ciągu ostatniego roku zmodernizowaliśmy kilkanaście kolejnych obiektów – układ marketów i ekspozycji produktów został zmieniony w taki sposób, aby klienci mogli szybko odnaleźć poszukiwany sprzęt, odpowiednie akcesoria i powiązane z nimi urządzenia.

W kolejnych miesiącach planujemy kolejne przebudowy. Dbając o kondycję firmy optymalizujemy koszty, weryfikujemy aktualne projekty, wzmacniamy nasze przewagi konkurencyjne we wszystkich kanałach. Przed nami intensywny rok, pełen wyzwań i szans, które chcemy wykorzystać.

Rozmawiała: Katarzyna Łabuz