Newsletter SCF News
Dołącz do 7000 odbiorców!

[WYWIAD] Jan Hummel CEO, Fruitisimo: Ekspansję rozpoczniemy od największych miast w Polsce

Polski rynek jest dla nas bardzo atrakcyjny. Ekspansję Fruitisimo rozpoczniemy od Warszawy, Wrocławia i Łodzi. W tych miastach w pierwszej kolejności powstaną nasze flagowe placówki. Poszukujemy atrakcyjnych lokalizacji w dużych centrach handlowych – mówi w rozmowie z Retailnet Jan Hummel CEO, Founder Fruitisimo. Fruitisimo jest jednym z partnerów gastronomicznych kwietniowej edycji targów SCF 2023 Spring.

Marka Fruitisimo zostanie zaprezentowana polskiej branży retail na targach SCF wiosną ’23. Jak powstała ta marka? Czym się wyróżnia? Co jest jej DNA?

Fruitisimo to marka zorientowana na klienta, zaprojektowana tak, aby mówić sama za siebie, począwszy od samej nazwy, poprzez produkty, wystrój sklepu i komunikację. Uważam, że trzy główne obszary, które sprawiają, że koncept Fruitisimo odnosi sukcesy, to: prezentacja naszych produktów, skupienie się na naszych pracownikach oraz skupienie się na emocjonalnym aspekcie doświadczenia naszych klientów.

Co więcej, nie chodzi tylko o kupowanie smoothie. Chodzi o samo smoothie. Dlaczego kupujesz smoothie? Chcesz rozruszać swój dzień? Sprawić, żeby twój leniwy poranek nabrał mocy? Aby stać się właśnie takim produktem w oczach naszych klientów, wyznaczyliśmy sobie misję Fruitisimo – będziemy poprawiać Twój dzień każdego poranka. Myślę, że tego właśnie ludzie oczekują od swojej ulubionej marki smoothie.

R E K L A M A
Wyspa handlowa Fruitisimo

W jakich lokalizacjach sprawdzi się marka Fruitisimo? Gdzie będzie rozwijany ten koncept?

Marka Fruitisimo wyrosła w galeriach handlowych i największe doświadczenie w prowadzeniu naszych sklepów mamy właśnie w galeriach handlowych. Kiedy wchodzimy na nowy rynek, pierwsza faza rozwoju zawsze koncentruje się na centrach handlowych, w drugiej dodajemy lokalizacje biurowe i mniejsze lokalne centra handlowe o znacznej odwiedzalności. W kolejnych etapach ekspansji szukamy głównych ulic i innego typu lokalizacji. Ekspansję Fruitisimo w Polsce rozpoczynamy od Warszawy, Wrocławia i Łodzi. W tych miastach w pierwszej kolejności powstaną nasze flagowe placówki. W drugiej fazie ekspansji będziemy rozwijać się we współpracy z naszymi partnerami franczyzowymi w istniejących miastach i otwierać nowe lokalizacje w innych większych miastach w Polsce.

Jakich powierzchni poszukujecie? Jakie warunki musi spełniać idealny lokal dla Fruitisimo?

Nie szukamy lokalizacji w food courtach, chyba że w 5 najlepszych centrach handlowych, ale tylko w sytuacji, kiedy planowane będzie otwarcie drugiego punktu sprzedaży w tym samym centrum. Preferujemy lokalizacje w sąsiedztwie marek modowych, gdzie klienci spędzają najwięcej czasu i gdzie przepływ klienta jest największy. Typowe sklepy Fruitisimo to lokale narożne lub w linii sklepów z szeroką witryną sklepową, o powierzchni 30-50 mkw. lub kiosk o powierzchni od 15 do 25 mkw. zlokalizowany w widocznym, ruchliwym miejscu galerii. Do otwarcia sklepu Fruitisimo potrzebujemy dostępu do prądu (3x16A), wody i kanalizacji. Nie ma potrzeby wentylacji (HVAC).

Marka Fruitisimo jest obecna na Słowacji, Węgrzech i w Czechach. Jak ocenia Pan potencjał polskiego rynku? Ile lokalizacji docelowo może u nas powstać?

Uważamy Polskę za rynek z dużymi możliwościami rozwoju marki Fruitisimo. Myślę, że czas startu naszej ekspansji również nie jest bez znaczenia. Udowodniliśmy, że koncept jest wystarczająco mocny, aby przejść przez pandemię Covid. Jestem pewien, że tego typu formaty zyskały na znaczeniu, są bardzo dobrze widziane na rynku a nawet pożądane.

Ponadto rynek polski jest dla nas bardzo atrakcyjny także z tego powodu, że formatów takich jak nasz oferujących zdrowe napoje wciąż jest znacznie mniej niż w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej, co uważamy za znakomitą szansę na rozwój naszej marki w Polsce.

Nasze doświadczenia na rynku węgierskim pokazują, że ten rozwój może być bardzo dynamiczny. Wraz z naszymi franczyzobiorcami osiągnęliśmy wzrost 85 proc. rok do roku. Podobnie może być w Polsce. Widzimy potencjał nawet dla 100 lokalizacji na polskim rynku. Aktualnie w Czechach, gdzie rynek centrów handlowych jest znacznie mniejszy, mamy 65 lokalizacji więc cele dla rynku polskiego wydają się realne.

Jaka zatem będzie dynamika rozwoju w Polsce? Ile nowych lokalizacji rocznie może powstać?

W 2023 roku planujemy otworzyć 5 sklepów firmowych i tym samym udowodnić, że marka Fruitisimo jest istotna dla polskich klientów. Pierwsze pilotażowe placówki pozwolą udowodnić, że potrafimy prowadzić nasze sklepy przy rozsądnych wydatkach i planowanym zysku. Następnie w 2024 roku planujemy rozwijać się z franczyzobiorcami i sklepami firmowymi na poziomie około 10-20 otwarć. Od 2025 roku przyspieszymy. Planujemy uruchamiać 20-25 sklepów rocznie. Docelowo dążymy do 100 lokalizacji w Polsce.

Sieć Fruitisimo będzie rozwijana w oparciu o system franczyzowy. Jakie są warunki współpracy z Wami? Jakich partnerów biznesowych poszukujecie?

Fruitisimo to marka z tradycjami. Jest obecna w ponad 80 punktach sprzedaży na czterech rynkach. Model franchisingu traktujemy jako długoterminowe partnerstwo na którym korzystają obie strony. Inwestycja w otwarcie nowego sklepu Fruitisimo to 40-60 tys. euro i wymaga 1 miesiąca szkolenia.

Poszukujemy przedsiębiorców, którzy byliby gotowi, we współpracy z nami, otwierać od 3 do 5 punktów handlowych w ciągu 2 lat. Oczywiście z możliwością dodatkowego wzrostu w danym regionie. Marka Fruitisimo jest łatwa w adaptacji i doskonale uzupełni portfolio danego obiektu handlowego. Mamy również doświadczenie w dostosowaniu naszego konceptu do aktualnych warunków w danym obiekcie. Fruitisimo może dobrze funkcjonować zarówno jako tradycyjny, samodzielny lokal, ale także jako sklep typu shop-in-shop. Chętnie przejmie także mniejsze powierzchnie handlowe po innych najemcach.

Rozmawiała: Katarzyna Łabuz