Newsletter SCF News
Dołącz do 7000 odbiorców!

[BADANIE] Inquiry: W internecie Polacy najchętniej kupują obuwie

Jeśli chodzi o kategorie produktowe kupowane online, pierwsza trójka to obuwie dla dorosłych (51% badanych kupiło te produkty online w ciągu ostatniego roku), kosmetyki oraz perfumy (50%) oraz odzież i bielizna dla dorosłych (50%).

Na kolejnych, również wysokich pozycjach znajdziemy kategorie związane z wyposażeniem domu (wyposażenie wnętrz, RTV/AGD), a także kulturą i rozrywką (książki, gry, multimedia). Nadal mniej chętnie kupujemy w internecie alkohole oraz specjalistyczny sprzęt np. fotograficzny czy turystyczny. 

Agencja Inquiry już po raz czwarty przeprowadziła badanie opisujące  zachowania w zakresie zakupu produktów i usług w internecie. 

R E K L A M A

Wśród usług na podium znajdziemy przede wszystkim rezerwacje noclegów (28% badanych dokonało takiego zakupu online w ostatnim roku), bilety kolejowe (27%) oraz płatne serwisy TV (25%). Co piąty Polak kupuje w internecie również bilety na koncerty czy do teatru. Warto zauważyć, że zarówno produkty, jak i usługi kupujemy online coraz częściej.

Zakupy produktów dokonywane są przez Polaków głównie za pośrednictwem popularnych, dużych platform agregujących ofertę z różnych branż i firm czyli tzw. platform marketplace.  Do takich serwisów idziemy najczęściej gdy chcemy kupić np. zabawki (73%), artykuły ogrodnicze (73%) czy artykuły wyposażenia domu (59%). Badanie Inquiry potwierdza niebywałą popularność serwisu Allegro, który znalazł się na pierwszym miejscu wykorzystywanych serwisów w przypadku wszystkich badanych kategorii produktów. Dodatkowo, w większości kategorii, Allegro pozostawia daleko w tyle nie tylko inne platformy, ale też wyspecjalizowanych sprzedawców, np. CCC oraz eobuwie.pl, czy też Rossmann i Hebe.

Sytuacja wygląda zupełnie inaczej, gdy chodzi o zakup usług. W tym wypadku dokonujemy zakupów przede wszystkim przez wyspecjalizowane serwisy konkretnych usługodawców, zajmujących się danym obszarem usług. 

Każda kategoria usług dostępnych online ma swojego jednego zdecydowanego lidera, wyspecjalizowanego w danym obszarze – np. w kategorii noclegów będzie to Booking.com, wśród płatnych serwisów TV-  Netflix, zaś w przypadku muzyki – Spotify. 

Zmieniają się też  preferowane sposoby płatności. Z roku na rok rośnie odsetek osób korzystających z szybkich płatności BLIK – jest to obecnie najczęściej stosowana metoda płatności podczas zakupów internetowych, wybierana przez 45% kupujących. Jeszcze w 2019 roku odsetek ten wynosił 18% – to 2,5-krotny wzrost w 3 lata! W obecnej edycji badania po raz pierwszy uwzględniono  zjawisko płatności odroczonych,  z których korzysta obecnie 7% kupujących. 

W obszarze dostaw zakupów internetowych także zaszły duże zmiany. O ile w przeszłości najczęściej wykorzystywane były usługi kurierskie, w ostatnich latach dostawy zostały zdominowane przez paczkomaty, które preferuje obecnie ponad połowa kupujących online. Tempo wzrostu popularności paczkomatów jest podobne jak w przypadku płatności BLIK. 

Wysoka dynamika wzrostu rynku e-commerce, spotęgowana przez pandemię,  w wielu kategoriach nadal się utrzymuje. Zwyczaje i preferencje ukształtowane w czasie lockdownu już z nami zostaną. Jednocześnie Polacy szybko przyswajają nowe rozwiązania, które powodują, że nasze zakupy online stają się szybsze i wygodniejsze. Oznacza to olbrzymi potencjał dla rozwoju nowoczesnych technologii w obszarze dostaw, magazynowania czy płatności cyfrowych.  – mówi Agnieszka Górnicka, prezeska firmy Inquiry.

O Inquiry:

Inquiry jest polską agencją badań rynku. Od 2019 r. Inquiry współpracuje z międzynarodową firmą YouGov, będąc jej wyłącznym przedstawicielem w Polsce.

O badaniu 

Badanie zostało zrealizowane przez firmę Inquiry metodą CAWI w grudniu 2022 r. na reprezentatywnej próbie 1005 osób kupujących produkty i usługi w internecie (sondaż online na panelu YouGov).