Wkrótce SCF 2024 Spring
Dołącz do 1200 uczestników!

[WYWIAD] Dariusz Obołończyk, ROS Retail Outlet Shopping: Polacy postawili na smart shopping. Mieliśmy szturm na outlety

Miniony rok przyniósł Designer Outlet Sosnowiec rekordowe bardzo dobre wyniki odwiedzalności, które były o 16% wyższe od tych z 2021 roku. Możemy mówić o prawdziwym boomie na outlety – mówi w rozmowie z Retailnet Dariusz Obołończyk, Centre Manager Designer Outlet Sosnowiec, ROS Retail Outlet Shopping

Jaki był rok 2022 dla Designer Outlet Sosnowiec? Jak zmieniała się oferta centrum na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesięcy?

Miniony rok dla całej branży retail rozpoczął się od pesymistycznych prognoz. Sytuacja geopolityczna i ekonomiczna po raz kolejny postawiła nas przed wielką niewiadomą. Jednak stabilizacja przyszła już w drugim kwartale i okazało się, że Polacy postawili na smart shopping i jeszcze chętniej odwiedzali centra outletowe, wybrali jakość w przystępnej cenie.

Szczególnie dało się to zauważyć w naszym obiekcie, gdzie z miesiąca na miesiąc obserwowaliśmy zwiększony traffic oraz obroty. Z pewnością wpływ na to miały działania, jakie podejmowaliśmy zgodnie z przyjętą strategią rozwoju.

Do oferty wprowadziliśmy nowe marki, m.in. Benetton, Desigual, Marc O’Polo, YES, część ważnych najemców zdecydowała się na powiększenie lokalu i wzbogacenie oferty.

Bardzo ważnym wydarzeniem minionego roku było dla nas otwarcie zewnętrznej strefy wypoczynkowej i zmodernizowanego parkingu. Nasi klienci już wiosną po raz pierwszy mogli skorzystać z miejsca relaksu, jakim jest zaaranżowana w otoczeniu zieleni strefa chill. Wygodne, designerskie miejsce na posiłek lub niespieszną kawę zaprojektowane w postaci drewnianego pomostu nad wodą, z wygodnymi meblami i widokiem na ścieżkę edukacyjną było strzałem w 10.

Designer Outlet Sosnowiec
Designer Outlet Sosnowiec

Jakimi wynikami odwiedzalności może pochwalić się Designer Outlet Sosnowiec? Jak te wskaźniki odwiedzalności zmieniały na przestrzeni ostatnich miesięcy/ostatniego roku?

Miniony rok przyniósł Designer Outlet Sosnowiec rekordowe bardzo dobre wyniki odwiedzalności, które były o 16% wyższe od tych z 2021 roku. Możemy mówić o prawdziwym boomie na outlety. Na ten fakt złożyło się kilka powodów. Przede wszystkim bez mała 100% poziom komercjalizacji – stale uzupełniany tenant mix, który budujemy z dużą rozwagą, wprowadzając nowe marki.

Ponadto widoczna była potrzeba powrotu do zakupów stacjonarnych, która zauważalnie rosła na przestrzeni ostatniego roku – to efekt wcześniejszej izolacji, ale też pewności co do kupowanego towaru i chęci bycia częścią doświadczenia zakupowego w tradycyjnym ujęciu: czasu dla własnej przyjemności, wyjścia do centrum handlowego, porównania oferty w różnych sklepach, etc.

Największy peek odwiedzalności przypadł oczywiście na ostatni kwartał – czas Black Friday, przedświątecznych zakupów i startu wyprzedaży. Designer Outlet Sosnowiec był bardzo chętnie wybierany jako destynacja zakupowa przez klientów.

W jakim tempie klienci wracają do zakupów stacjonarnych?

Okazuje się, że wbrew pierwszym prognozom z początku minionego roku, bardzo szybko. To przede wszystkim zasługa zawsze niższych cen jakie oferuje centrum typu outlet, ale ważną dla naszych klientów zmienną stała się jakość.

Trudna sytuacja ekonomiczna zmusiła kupujących do zmiany nawyków zakupowych, ci nie chcąc rezygnować z produktów dobrych gatunkowo czy z lubionych marek poszukują ich właśnie w sklepach outletowych. Tu mają też pewność, że kupują towar sprawdzony, markowy i wiadomego pochodzenia. To kolejny powód powrotu do zakupów stacjonarnych.

Śmiało mogę więc powiedzieć, że sprzedaż in-store, a więc w klasycznych destynacjach handlowych ma się dobrze, wiele obserwacji i badań rynkowych, oraz nasze doświadczenia wskazują, że trend ten z dużą dozą pewności się utrzyma. Co więcej, taki scenariusz po raz pierwszy od dawna realizuje się w Stanach Zjednoczonych, a według danych CBRE w Polsce aż 57 proc. sieci handlowych do końca roku powiększy swoją liczbę sklepów stacjonarnych. A w minionym roku o blisko 20 proc. wzrosło również zapotrzebowanie na pracowników fizycznych placówek handlowych względem 2021.

Designer Outlet Sosnowiec
Designer Outlet Sosnowiec

Jak skutecznie przyciągać klientów do centrum? Ma Pan złoty środek?

To wypadkowa wielu zmiennych, jednak ważna jest dobra strategia biznesowa, elastycznie reagująca na zmieniające się, rosnące potrzeby rynku i jego uczestników. Istotna jest też konsekwencja w jej realizacji, w naszym wypadku to pozyskiwanie unikatowych dla regionu marek. Nasi klienci przywykli do cyklicznych wydarzeń z pogłębionymi rabatami, które znają i na które czekają. Zaprojektowane przez nas aktywności prosprzedażowe zawsze są ciepło przyjmowane przez coraz większą rzeszę kupujących i doskonale sprawdzają się w budowaniu relacji i lojalności odwiedzających Designer Outlet Sosnowiec.

W ubiegłym roku w Designer Outlet Sosnowiec oddano do użytku zewnętrzną strefę relaksu. Czym się wyróżnia ta przestrzeń, że przyciąga do obiektu nowych klientów i zachęca do spędzania w outlecie czasu?

Dbamy o doświadczenia zakupowe klientów, które stały się istotnym elementem naszej pracy, a także tego jak postrzegamy nasz obiekt. Choć centra outletowe są typową destynacją zakupową – klienci przyjeżdżają do nas z zamiarem upolowania konkretnej okazji – chcieliśmy stworzyć unikalną w skali regionu lifestylową przestrzeń zakupowo-wypoczynkową. Relaksującą i miłą dla oka, która będzie odpowiedzią na potrzeby współczesnych klientów, wrażliwych na atmosferę miejsca, w którym przebywają.

Strefę stanowi szerokie molo o powierzchni ponad 400 mkw. ulokowane przy oczku wodnym, z miejscami na odpoczynek i relaks w trakcie lub po zakupach. Uzupełnia ją część spacerowa – botaniczna ścieżka edukacyjna z opisem znajdującej się wokół zieleni. Można się tu zrelaksować w wygodnych sofach przy stolikach umieszczonych pod chroniącymi przed słońcem żaglami. To doskonałe, ukryte wśród zieleni miejsce przeznaczone na spotkania przy kawie, ciastku lub lunchu. Po pierwszym sezonie wiemy, że przypadła do gustu naszym gościom.

Designer Outlet Sosnowiec
Designer Outlet Sosnowiec

W Designer Outlet Sosnowiec niebawem planowane jest duże otwarcie salonu Adidas. Będzie to największy salon tej marki w regionie. Jak centrum przygotowuje się na to wydarzenie?

Prace rozpoczęły się już w lutym i wszystko wskazuje na to, że klienci będą mogli zrobić zakupy w największym salonie marki na Śląsku późną wiosną lub wczesnym latem. To rzeczywiście spektakularny salon o powierzchni bez mała 1 km kwadratowego i co warto podkreślić będzie to sklep kompanijny, czyli bezpośrednio zarządzany przez samą markę Adidas, co z pewnością podnosi jego rangę.

Jakie inne otwarcia planowane są na ten rok?

Już wkrótce portfolio centrum uzupełnią nowe marki, na które czekają zarówno Klienci jak i my sami.
Obecnie trwają szczegółowe ustalenia i na tym etapie jeszcze nie możemy zdradzić co przygotowujemy. Duże zmiany nastąpią w drugiej połowie roku. Rok rozpoczęliśmy kilkoma relokacjami do większych salonów i to były pierwsze reotwarcia. Przed nami kolejne nowości, na pewno już wiosną zaprosimy klientów do salonu Guess Kids.

Największe wyzwania przed DOS na ten rok?

Jesteśmy w trakcie przystosowywania naszej przestrzeni do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. To część kolejnych zaplanowanych na ten rok działań z zakresu ESG, który dla ROS jest bardzo istotnym elementem przyjętej strategii biznesowej. Współpracujemy z Fundacją Integracja, która przeprowadziła szeroko zakrojony audyt obiektu. Dzięki temu wiemy, w jakich obszarach możemy ulepszyć nieruchomość, by stała się jeszcze bardziej przyjazna i dostępna. Mamy już przygotowany plan działań w oparciu o wytyczne Fundacji, które pozwolą nam ubiegać się o certyfikację Budynek Bez Barier.

Oczywiście nie ustajemy w działaniach mających na celu stałe wzbogacanie naszego tenant mixu, tak by jeszcze lepiej odpowiadał oczekiwaniom naszych klientów.

Rynek śląski jest mocno nasycony powierzchnią handlową. Jak ocenia Pan pozycję DOS w regionie?

Obecnie Designer Outlet Sosnowiec jest największym centrum typu outlet w regionie. Posiada sto sklepów z modą, akcesoriami, ofertą sportową, lifestylową oraz artykułami do domu. Przyciąga klientów bogatą ofertą w zawsze niższych cenach (30%-70%) oraz unikatową architekturą. Wnętrze outletu robi naprawdę duże wrażenie, przypomina XIX-wieczną wiktoriańską uliczkę handlową, a wydzielona część restauracyjna, plac zabaw i strefa relaksu uzupełniają wyjątkowe wrażenia zakupowe.

Rozmawiała: Katarzyna Łabuz

Trwa rejestracja uczestników i partnerów!

SCF 2024 Spring

Najważniejsze wiosenne spotkanie rynku centrów handlowych,  9-10 kwietnia 2024, Legia Warszawa.

Rejestracja uczestników