Wkrótce SCF 2024 Spring
Dołącz do 1200 uczestników!

Agnieszka Tomczak-Tuzińska, Apsys: Trendy, które będą wpływać na nieruchomości handlowe w 2023 r. (część 1)

Co czeka nieruchomości handlowe w 2023 roku? Czy obecna sytuacja ekonomiczna będzie wpływać na to w jaki sposób kupujemy? Co zmieni dalszy rozwój technologii cyfrowych i wzrost siły popytowej generacji Z? Czy trendy, z którymi mamy już do czynienia, takie jak ESG, rosnące znaczenie różnorodności i inkluzywności, będą jeszcze mocniej oddziaływać nie tylko na funkcjonowanie obiektów, ale także na zachowania zakupowe Polaków? Jak odpowiadać na zmiany i przewidywać potrzeby klientów mówi Agnieszka Tomczak-Tuzińska, Marketing Director Apsys Polska.

Smart shopping nie jest zjawiskiem nowym. Wywodzi się z czasów światowego kryzysu ekonomicznego w 2008 roku, kiedy zmuszeni trudną sytuacją finansową konsumenci zaczęli masowo poszukiwać informacji o promocjach i okazjach, porównywać ceny produktów oraz jeszcze bardziej racjonalnie planować zakupy.

Zakupy w trybie smart

Smart shopping stał się stałym elementem wpływającym na koszyki zakupowe świadomych konsumentów, a ponowne pogorszenie sytuacji ekonomicznej sprawia, że zwraca się ku niemu jeszcze większa liczba Polaków. Już pod koniec 2021 roku ponad 70 proc. konsumentów w Polsce można było określić jako tzw. smart shopperów. Takich, którzy korzystają z wszelkich dostępnych narzędzi, aby kupować sprytnie i nie przepłacać, są odporni na chwyty marketingowe i poszukują najlepszych opcji zakupowych nie tylko pod względem ceny, ale również dostępności produktów, oszczędności czasu i wygody zakupów. Pogarszająca się sytuacja ekonomiczna wpływa na zmiany w postrzeganiu własnych finansów i obecnie już blisko 80 proc. Polaków szuka w sklepach tańszych produktów lub ich zamienników, żeby zaoszczędzić. Jednocześnie konsumenci nie chcą tracić wysokiej jakości towarów, spersonalizowanej obsługi klienta i 5-gwiazdkowych doświadczeń. Miejsce impulsywnych zakupów zajmują inteligentne wybory, a marki coraz częściej wykorzystują ten aspekt w swojej komunikacji z klientami.

W 2023 roku, tak jak i w roku ubiegłym, będziemy mieli do czynienia z rozsądniejszym wydawaniem pieniędzy przez konsumentów. Apsys Polska, jako zarządca obiektów handlowych stawia nie tylko na rozwiązania ułatwiające im podejmowanie korzystnych decyzji zakupowych. Przede wszystkim stawiamy na wzmocnienie relacji z klientami i rozwijanie strategii lojalnościowych. Na przykład klienci Galerii Katowickiej w ramach Kato Karty otrzymują nie tylko specjalne rabaty w wybranych sklepach, ale również dostęp do wyjątkowych usług, zarezerwowanych tylko dla nich, jak np. darmowe porady stylistów. Z kolei Posnania nagradza lojalnych klientów m.in. dedykowanymi eventami, akcjami czy dodatkowymi, darmowymi usługami, np. możliwość ponadstandardowego skorzystania z usługi serwisu samochodu w trakcie zakupów – wystarczy w tym celu zostawić samochód na parkingu w określonym miejscu, a przedstawiciel firmy przyjedzie po auto, zabierze je do serwisu i odstawi w to samo miejsce o umówionej porze. W obiektach zarządzanych przez Apsys dominującymi akcjami zaplanowanymi na 2023 rok są różnego rodzaju działania oparte na mechanizmie gratyfikacji. Ważnym aspektem zakupów jest przyjemność, jaka im towarzyszy, dlatego dbamy o to, by bonusy miały nie tylko aspekt materialny, ale dostarczały pozytywnych emocji – jak na przykład wycieczki czy spersonalizowane, specjalnie zaprojektowane unikalne akcesoria. Pogorszenie sytuacji ekonomicznej, z którym teraz borykają się nasi klienci, obliguje nas do tego, by jeszcze bardziej starać się o zapewnienie im pozytywnych doświadczeń podczas zakupów i atrakcyjnych sposobów spędzania czasu w naszych centrach – mówi Agnieszka Tomczak-Tuzińska, Marketing Director Apsys Polska.

Zrównoważony rozwój – więcej niż trend

Działania na rzecz miast, wspieranie ich rozwoju tak, aby minimalizować ich negatywny wpływ na środowisko, muszą opierać się na zrównoważonym modelu uwzględniającym szeroko pojętą jakość życia mieszkańców. Oznacza to nowe spojrzenie na przestrzeń miejską i wpływanie na jej przemianę z uwzględnieniem potrzeb środowiskowych, rozwój społeczny i ekonomiczny. To pokrywa się z celem strategicznym Apsys, naszym zobowiązaniem wobec miast i ludzi. Obejmuje on m.in. inicjowanie i stymulowanie zmian w naszych obiektach tak, aby były miejscami socjalnymi i komfortowymi dla różnych grup odbiorców, rozwijanie miejsc natury poprzez stosowanie zasad biodywersyfikacji, rewitalizację obszarów zielonych i tworzenie miejsc przyjaznych człowiekowi – parków, skwerów, zielonych ścian, dachów czy ogrodów wertykalnych. Dbamy także o promowanie obiegu zamkniętego w obiektach, których jesteśmy deweloperem i właścicielem oraz w tych, którymi zarządzamy. W październiku minionego roku rozpoczęliśmy prace nad budową farmy fotowoltaicznej na dachach łódzkiej Manufaktury, która będzie w stanie pokryć do 40% zapotrzebowania na energię części wspólnych obiektu. W tym roku planujemy instalację paneli fotowoltaicznych w kolejnych dwóch centrach z naszego portfolio zarządczego. Równolegle w większości obiektów prowadzimy prace modernizacyjne i od kilku lat wdrażamy rozwiązania, które mają na celu ograniczanie zużycia mediów – przede wszystkim w zakresie funkcjonowania instalacji HVAC i energetycznych. Dobrym wzorem jest Posnania, lider w zakresie rozwiązań i inicjatyw proekologicznych w Wielkopolsce. Centrum wyposażone jest w system, który wykorzystuje wodę deszczową do spłukiwania toalet, a same toalety wyposażone są w armaturę zapewniającą niskie zużycie wody. W częściach wspólnych zainstalowane są czujniki ruchu i czujniki zmierzchowe. W oszczędzaniu energii w obiekcie pomaga zautomatyzowany system sterowania oświetleniem, oparty w znacznej większości na oprawach LED. Zoptymalizowany system wentylacji i klimatyzacji pozwala zapewnić komfort termiczny w budynku przy jak najmniejszym zużyciu energii elektrycznej. Dodatkowo w całym portfolio odnawiamy certyfikaty BREEAM na poziomie excellent, które potwierdzają skuteczność prośrodowiskowych inwestycji – mówi Agnieszka Tomczak-Tuzińska.

Troska o planetę odgrywa coraz ważniejszą rolę w życiu ludzi na całym świecie. Badania pokazują, że obecnie aż 50% społeczeństwa uważa zmiany klimatyczne i zanieczyszczenie środowiska za najpoważniejsze zagrożenia dla świata. Konsumenci, dla których ważne jest minimalizowanie wpływu na środowisko, zwracają coraz większą uwagę na kryteria zakupów inne niż cena i jakość. Na znaczeniu zyskuje odpowiedzialna produkcja, czyli to, w jaki sposób miejsce pochodzenia i cykl życia produktów oddziałują na środowisko i wspierają lokalną gospodarkę. Konsumenci oczekują, że firmy będą uczciwe i transparentne, a wielu z nich jest skłonnych zapłacić więcej za produkty uwzględniające zrównoważony rozwój i lokalne miejsce pochodzenia. Równocześnie wyniki raportów i badań społecznych wskazują, że choć ogółem Polacy są zaniepokojeni stanem środowiska naturalnego, przeszkadza im zanieczyszczenie powietrza i nadmierna konsumpcja, to już część z nich zapytana o konkretne działania proekologiczne, które wdrażają na co dzień, nie jest w stanie podać żadnych przykładów. Centra handlowe ze względu na dużą odwiedzalność przez osoby z najróżniejszych grup społecznych są idealnym miejscem zarówno do uświadamiania szeroko rozumianych problemów społecznych czy ekologicznych, jak i promowania dobrych praktyk w tym zakresie.

W obiektach zarządzanych przez Apsys wprowadzamy konkretne rozwiązania, które rzeczywiście wpływają na poprawę jakości środowiska naturalnego. Realizując założenia ekologiczne polityki ESG, opracowaliśmy długofalowy plan działań określający mierzalne cele dla całego portfolio Apsys Polska. Pomimo nieprzewidzianych wydarzeń w ostatnich latach, udaje nam się je realizować zgodnie z harmonogramem. Cele do osiągnięcia na rok 2030 w stosunku do roku bazowego 2014 to redukcja emisji CO2 o 50%, 10% mniejsze zużycie wody, obniżenie o 23% zużycia energii elektrycznej i zwiększenie różnorodności biologicznej w obiektach zarządzanych przez Apsys o 100%. Wszystkie te wskaźniki są na bieżąco monitorowane i co roku analizowane, aby na ich podstawie wprowadzać potrzebne usprawnienia i modyfikacje. Oprócz wprowadzania konkretnych rozwiązań i modernizacji w infrastrukturze zarządzanych budynków, realizujemy takie prośrodowiskowe inicjatywy jak posadzenie w Manufakturze pierwszych w Łodzi drzew tlenowych, sianie łąk kwietnych czy wyposażenie wszystkich naszych obiektów w automaty na plastikowe butelki, nad czym w tym roku intensywnie pracujemy. W Galerii Katowickiej i Posnanii otwarte zostały butiki z modą cyrkularną, organizowane są też cykliczne akcje pt. „Ubrania Pełne Mocy” realizowane we współpracy z fundacją UbraniaDoOddania. Przy organizacji eventów, w coraz większej liczbie obiektów wykorzystywane są dekoracje z recyklingu. Warto wspomnieć także o nagrodzonej w ubiegłorocznej edycji europejskiego konkursu SOLAL Awards kampanii realizowanej w Posnanii #zmiłościdoprzyszłości, promującej aspekty zrównoważonego rozwoju. Jednym z jej elementów było stworzenie w partnerstwie z Zakładem Zagospodarowania Odpadów w Poznaniu Ekoprzedsionka – miejsca, w którym klienci nie tylko poznają zasady segregacji odpadów, ale również mogą oddać plastikowe butelki, zużyte baterie czy płyty CD. Z kolei w ramach akcji “to miasto zzielenieje” w Galerii Katowickiej pojawił się wyjątkowy eko-mural, do którego powstania wykorzystane zostały ekologiczne farby o właściwościach oczyszczających powietrze, antyalergicznych i bakteriobójczych. W ramach tego samego projektu zrealizowana została także Miejska Farma, która zmieniła charakter placu przed Galerią i dworcem PKP w zieloną enklawę. Staramy się także stymulować rozwój alternatywnego transportu – przy naszych centrach znajdują się stacje rowerów miejskich, a na parkingach ładowarki do samochodów elektrycznych i hulajnóg – dodaje Agnieszka Tomczak-Tuzińska.

Trwa rejestracja uczestników i partnerów!

SCF 2024 Spring

Najważniejsze wiosenne spotkanie rynku centrów handlowych,  9-10 kwietnia 2024, Legia Warszawa.

Rejestracja uczestników
Zamów pakiet partnera

Apsys partnerem strategicznym najnowszego wydania!

SCF Magazine nr 4/2023

SCF Magazine to czasopismo skierowane do najemców, deweloperów oraz firm zarządzających centrami handlowymi. Pierwszy numer magazynu ukazał się w roku 2005. Nakład to 3000 egz. Bezpłatna subskrypcja przysługuje uczestnikom SCF Fall oraz SCF Spring, najemcom oraz zarządcom centrów handlowych. Zapraszamy do reklamy oraz bezpłatnej subskrypcji.

Czytaj online
Zostań partnerem