Wkrótce SCF 2024 Fall

Leasing, inwestycje, zarządzanie. Trwa rejestracja uczestników na najważniejsze spotkanie decydentów rynku centrów handlowych. 1400 uczestników. 25-26.09.24, Warszawa, Expo XXI.

Rejestracja uczestników

[WYWIAD] Waldemar Lisiewicz, Żabka: Zaczynamy od największych centrów handlowych. Walczymy o najlepsze lokalizacje

Chcemy zacząć współpracę z centrami handlowymi od największych projektów. Chociaż robimy wyspy, nie wykluczamy też możliwości otwarcia standardowych sklepów w centrach handlowych, jeśli będzie na nie zapotrzebowanie. Analizujemy również, co dla nas jest lepsze i staramy się jak najbardziej dostosować do oczekiwań właścicieli i zarządzających centrami handlowymi – mówi w rozmowie z Retailnet Waldemar Lisiewicz, Dyrektor Ekspansji w Żabka Polska sp. z o.o.

Na koniec 2022 roku Żabka miała już ponad 9 tys. sklepów w Polsce. Rokrocznie przybywa około tysiąca lokalizacji. Sky is the limit…

The World Is Not Enough… W zeszłym roku otworzyliśmy już po raz trzeci z rzędu ponad tysiąc sklepów, co jest wyjątkowym osiągnięciem na skalę światową. Podczas ostatniego spotkania z moimi współpracownikami podkreślałem, że jesteśmy jedną z najbardziej dynamicznych sieci sklepów typu convenience w Europie, być może nawet drugą lub trzecią na świecie, jeśli chodzi o liczbę otwieranych sklepów. Potwierdza to naszą pozycję lidera w Europie, którą utrzymujemy dzięki elastycznemu formatowi i nieustannemu dążeniu do doskonalenia się. Nie byłoby to możliwe bez zespołu specjalistów i ludzi kreatywnych, którzy pracują z nami od lat. Jednak nasz sukces nie polega jedynie na otwieraniu nowych sklepów.

Nasza firma angażuje się w każdy aspekt ekspansji, a nasze narzędzia do oceny, analizy i dodatkowo przygotowania franczyzobiorców są stale ulepszane i dopracowywane. Dzięki temu mamy zawsze dobrze przygotowane warunki do pracy i działania. Warto zaznaczyć, że nasz sukces, to nie tylko praca ekspansji w wyszukiwaniu lokalizacji, ale to także praca moich kolegów w przygotowanie franczyzobiorców. Dzięki temu dzisiaj jesteśmy liderem w branży, ze sprawdzonym modelem otwierania nowych sklepów i doskonale przygotowanym do tego zespołem.

Jaki to był rok dla Żabki? Czy wszystkie plany z obszaru ekspansji udało się zrealizować?

Mieliśmy plan, aby w zeszłym roku otworzyć ponad 1100 sklepów, co udało nam się zrealizować najszybciej w historii. Zakończyliśmy przekazywanie lokalizacji na koniec października, co zapewniło nam duży komfort i pozwoliło na najlepsze przygotowanie się do kolejnego wyzwania – 2023 roku, w którym także planujemy otworzyć ponad tysiąc sklepów. Jesteśmy na to świetnie przygotowani, a otwarcie w minionym roku tak dużej liczby sklepów odbyło się bez problemów. Cały proces odbył się z dużym spokojem i skutecznością.

Wyjątkowe w ostatnim roku było także uruchomienie dwóch sklepów w unikalnych lokalizacjach, przy autostradzie A2, przy granicy z Niemcami. Pracowaliśmy nad tym projektem przez dwa lata, a sklepy w miejscach odpoczynku kierowców, czyli na tzw. MOP-ach to zupełnie nowy koncept. Placówki w tych lokalizacjach są jednymi z najbardziej oryginalnych, jakie kiedykolwiek stworzyliśmy. Zaprojektowano je tak, by zaskakiwały podróżujących nie tylko awangardowym wizerunkiem, ale i funkcjonalnością – ten unikalny w skali kraju koncept to przyjazne miejsce dla podróżnych, gdzie nie tylko można zjeść hot doga czy napić się kawy, ale również skorzystać z rozszerzonej oferty kanapek, sałatek czy produktów roślinnych. Jedna placówka żegna podróżujących opuszczających Polskę, a druga wita tych, którzy przyjeżdżają do kraju.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz
Wyspa Handlowa Żabka
Wyspa Handlowa Żabka

W ubiegłym roku na targach Shopping Center Forum Żabka debiutowała z zupełnie nowym formatem wysp handlowych opracowanym specjalnie dla galerii handlowych. Jak sprawdził się ten pomysł? Czy galerie są chętne do wdrażania tego formatu?

Po przeprowadzeniu wielu rozmów, udało nam się stworzyć koncept wysp, który odzwierciedlał nasze intencje i potrzeby galerii. Słuchaliśmy opinii klientów i staraliśmy się dostosować naszą ofertę do ich potrzeb. Przeprowadziliśmy także analizę rynku w centrach handlowych, aby lepiej zrozumieć, jak działa ten sektor i jakie są jego perspektywy. Wszystko to odbywało się w dość niepewnym okresie, nie wiedzieliśmy, co jeszcze nas może spotkać, czy to będzie powrót pandemii COVID-19, czy też inne nieprzewidywalne zdarzenia.

W ramach ekspansji naszej firmy, stworzyliśmy nowy dział zajmujący się rozwijaniem tego formatu i uruchamianiem „wysp” w centrach handlowych. Wyznaczyliśmy zespół, którego pracownicy rozpoczęli rozmowy z większością centrów handlowych, aby zbierać informacje i opinie od klientów. Wysłaliśmy również ofertę naszych produktów i usług do centrów handlowych, co zaowocowało otrzymaniem wielu zapytań i dużym zainteresowaniem ze strony klientów.

Otrzymaliśmy już akceptację od kilku znaczących centrów handlowych, m.in. na Woli i w innych atrakcyjnych lokalizacjach w Warszawie. Cieszymy się, że nasze starania przyniosły pozytywne efekty i mamy nadzieję, że w przyszłości uda nam się osiągnąć jeszcze więcej.

Czy projekt wysp handlowych dla galerii ewoluował na przestrzeni ostatniego roku?

Właściciele galerii handlowych zgłaszali pewne niezgodności, dlatego musieliśmy wewnętrznie popracować nad projektem i opracować dwa lub trzy modele, które można rozwijać i wdrażać w tego typu lokalizacjach. Techniczne kwestie, takie jak wysokość, odpowiednie powierzchnie, odpowiednie zabezpieczanie energetyczne i wodne, jak również kwestie związane z emisją zapachów i magazynowaniem towarów, były kluczowe podczas pracy nad tym projektem. Szczególnym wyzwaniem okazała się wysokość – musiała ona być odpowiednio dostosowana, aby wyspa była z daleka widoczna. Pomimo tych wyzwań opracowaliśmy wyspy, które są już gotowe do otwarcia w różnych lokalizacjach w Polsce.

Na projekty nanosimy kolejne poprawki. Naszym celem jest wypracowanie najlepszego rozwiązania, które w jak najlepszym stopniu odpowiada na potrzeby klientów.

Wyspa Handlowa Żabka
Wyspa Handlowa Żabka

Żabka jest kolejny raz wystawcą targów SCF. Z czym przychodzicie na wiosenną edycję? Czy zarządzający centrami handlowymi dostaną specjalną ofertę?

Na targi przychodzimy z wypracowanym konceptem, który uwzględnia nasze dotychczasowe doświadczenia i konkretne cele, jakie chcemy osiągnąć. Co do współpracy z centrami handlowymi, na początek chcemy zacząć od największych. Chociaż robimy wyspy, nie wykluczamy też możliwości otwarcia standardowych sklepów w centrach handlowych, jeśli będzie na nie zapotrzebowanie. Analizujemy również, co dla nas jest lepsze i staramy się jak najbardziej dostosować do oczekiwań właścicieli i zarządzających centrami handlowymi.

Jednocześnie jest przygotowywany dla naszych franczyzobiorców specjalny model franczyzy dotyczący zarządzania sklepami w centrach handlowych. Chcemy, by był on atrakcyjny i przynosił zyski. Jesteśmy świadomi pewnych wyzwań, takich jak np. nieczynne obiekty w niedzielę, ale będziemy starali się dostosować pracę takich placówek do godzin otwarcia centrum handlowego. Chcemy otwierać Żabki wcześniej, by zaspokoić potrzeby pracowników, którzy przychodzą do pracy wczesnym rankiem.

Nasz model franczyzy oferuje wiele korzyści dla franczyzobiorców, którzy zdecydują się na współpracę z nami w centrach handlowych. Po pierwsze, lokalizacja sklepu będzie atrakcyjna i bardzo rozpoznawalna, co pozwoli na dotarcie do większej liczby klientów. Po drugie, franczyzobiorcy będą mogli współtworzyć nowy sposób dotarcia do klienta, co jest niezwykle ważne dla naszej marki. Nasz brand jest rozpoznawalny na rynku i klient wie, czego może się spodziewać w sklepie Żabka.

W centrach handlowych będziemy walczyć o najlepsze lokalizacje, np. przy samym wejściu, gdzie jest największy ruch klientów. Staramy się, aby nasz model był jak najlepiej dostosowany do wymagań rynku.

W jakich centrach handlowych może pojawić się Żabka? Gdzie chcecie się rozwijać?

W Polsce jest ponad 300 centrów handlowych, a my chcemy być obecni w jak największej liczbie z nich. Są także takie, w których chcielibyśmy postawić nawet dwie nasze placówki. Patrzymy na to, jak funkcjonują inne formaty i staramy się dostosować naszą ofertę do potrzeb klientów. Wiemy, że są duże centra handlowe, w których można spotkać kilku sprzedawców oferujących podobne produkty. Dlaczego więc nie moglibyśmy być tam również my? Jesteśmy świadomi, że potrzebujemy odpowiedniego zaplecza i będziemy do tego dochodzić krok po kroku.

Czym Żabka zaskoczy rynek w tym roku?

Nie będę zdradzać szczegółów, ale z pewnością znowu zaskoczymy naszych klientów. Mamy w naszej organizacji wielu ambitnych pracowników w zespołach zajmujących się poszukiwaniem i wdrażaniem nowych rozwiązań odpowiadających na potrzeby naszych klientów. Wykonaliśmy analizę całej Polski i wiemy, w jakich lokalizacjach i jakiego typu sklepów potrzebują klienci. Dlatego powstał dział nowych formatów w ekspansji. Tam opracowywane są nowe pomysły, a wśród nich np. współpraca ze stacjami paliw. Mamy w tym obszarze wiele do zrobienia. Stworzyliśmy cały dział i chcemy otwierać sklepy Żabka na stacjach paliw, aby być jeszcze bliżej klientów, upraszczać ich życie oraz oferować im już dobrze znane produkty i usługi. Stacje paliw potrafią świetnie sobie radzić ze sprzedażą paliwa, ale mają trudności z zadbaniem o klienta, który chce zatankować i jednocześnie kupić kawę, hot doga, a może drobiazg dla dziecka, aby móc spokojnie kontynuować podróż. Klienci wiedzą, co jako sieć proponujemy w naszych sklepach i wydaje nam się, że nasza oferta będzie świetnym uzupełnieniem dla stacji paliw.

Oczywiście cały czas analizujemy rynek, poszukujemy innowacyjnych rozwiązań, wymyślamy nowe, aby móc je wprowadzać w przyszłości. Mamy ogromne ambicje.

Serdecznie zapraszamy na wiosenną edycję targów SCF, gdzie będzie można nie tylko zobaczyć format wyspy, ale także wymienić się doświadczeniami i porozmawiać ze mną oraz moim zespołem.

Rozmawiała: Katarzyna Łabuz