Sprawnie zarządzane outlety nie mają problemów z pustostanami. Po okresie pandemii mieliśmy trzy wolne lokale. Stopień komercjalizacji jest ciągle bardzo wysoki i obecnie kształtuje się na poziomie ponad 98% – mówi w rozmowie z Retailnet Paulina Korzeniecka, Dyrektor Factory Annopol, Neinver. 5-osobowa reprezentacja firmy będzie obecna na targach SCF 2023 Spring, które odbędą się w dniach 18-19 kwietnia tego roku, na stadionie Legii Warszawa.
Zacznijmy od jubileuszu. Factory Annopol w tym roku świętuje swoje dziesiąte urodziny. Jaki to był dla Was czas? Jak outlet został przyjęty na rynku, a później jak się zmieniał na przestrzeni tych ostatnich lat?
Factory Annopol to jeden z najmłodszych projektów w portfolio Neinver. Można to zauważyć już patrząc na fasadę i wnętrze projektu. To nowoczesne centrum, które wyróżnia się bardzo dobrym designem, we wnętrzach jest dużo światła dziennego, korytarze są szerokie i przestronne. Jego otwarcie odbyło się dokładnie 13 marca, 10 lat temu. To trzeci outlet w Warszawie, co oznacza, że nasza stolica jest liderem na rynku obiektów tego formatu. W ciągu 10 lat istnienia, w okolicy otworzyło się również kilka innych centrów. Ten rozwój handlowy na Białołęce stanowi dla nas wyzwanie, jednak jesteśmy gotowi na konkurencję.
Outlety to miejsca, do których przyjeżdżają klienci z miejsc oddalonych nawet o półtorej godziny. Kluczem jest dobra oferta. A my co roku pracujemy nad tym, żeby doświadczenia zakupowe klientów Factory Annopol były jak najlepsze. Otwieramy nowe salony outletowe, często debiutujące na rynku. Wprowadzamy funkcje dodatkowe, organizujemy wyjątkowe na rynku akcje rabatowe. Factory Annopol już od lat może poszczycić się stabilną pozycją, mając rzeszę swoich wiernych klientów.
Wraz z obiektem zmieniała się infrastruktura wokół i dzielnica Bródno, w której jest zlokalizowany outlet. Od niedawna też można do Was dojechać metrem
PARTNER PORTALU
Myślę, że to nas wyróżnia nie tylko w Polsce, ale i szerzej. Pracuję w międzynarodowym środowisku i w naszym outletowym gronie wszyscy wiedzą, że outlety za granicą lokowane są głównie na przedmieściach miast. Factory Annopol to wyjątek. We wrześniu ubiegłego roku oddano do użytku nową stację Bródno, która znajduje się zaledwie 500 metrów od Factory Annopol, co daje nam ogromne perspektywy rozwoju.
Dzięki połączeniu, które zajmuje tylko 20 minut do Ronda ONZ, możemy pozyskać klientów z różnych dzielnic miasta. Od momentu otwarcia metra, zauważamy zmniejszenie ruchu samochodowego przy naszym obiekcie. To pokazuje, że dla naszych klientów ważny jest również komfort transportu miejskiego, szczególnie tak sprawnie działającego jak metro.
W jakiej kondycji Factory Annopol zakończył miniony rok? Eksperci rynku twierdzą, że outlety bardzo zyskały na znaczeniu po pandemii, gdyż znacząco zmieniły się nawyki zakupowe klientów. Jak to wygląda w Pani ocenie?
Outlety okazały się być świetnym rozwiązaniem w trudnych i nieprzewidywalnych czasach. My, oferując zawsze obniżone ceny, nie tylko podczas wyprzedaży, stajemy się dla klientów świetnym rozwiązaniem. Warto podkreślić, że format outletowy zawsze będzie miał mocną pozycję, nie tylko w czasie trudności gospodarczych czy inflacji. Ten dobry stosunek jakości do ceny jest niezwykle ważny dla klientów zarówno w czasie recesji jak i prosperity. To pokazują zarówno nasze badania jak i doświadczenie NEINVER na wielu rynkach europejskich od dziesięcioleci.
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter
Pamiętajmy też, że z jednej strony naszym oczkiem w głowie są klienci przyjeżdżający na zakupy, a z drugiej nasi partnerzy biznesowi – najemcy i przedstawiciel marek. Ci od lat mają szansę rozwijać się z powodzeniem w naszych outletach, bo gwarantuje im to model biznesowy NEINVER, odporny na zawirowania rynku. Rozpoznawalne marki i produkty dobrej jakości w korzystnej cenie to dla klientów detalicznych wielki plus, a dla marek zachęta do lokowania swoich sklepów właśnie w tego typu projektach.
Sprawnie zarządzane outlety nie mają problemów z pustostanami. Po okresie pandemii mieliśmy trzy wolne lokale. Stopień komercjalizacji jest ciągle bardzo wysoki i obecnie kształtuje się na poziomie ponad 98%. W przeciwieństwie do szeregu topowych centrów handlowych, zarówno w Polsce, jak i za granicą, outlety nie straciły wielu najemców.
Jak skutecznie przyciągać nowe marki do outletu? Jak Factory Annopol buduje tenant mix? Co jest Waszym wyróżnikiem?
Należy obserwować rynek i być w stałym kontakcie z przedstawicielami marek zarówno w perspektywie globalnej jak i tu na miejscu. Struktura tenant mixu zależy od wielu czynników. Najemca musi mieć możliwości finansowe i logistyczne, by rozwijać sieć sprzedaży o kolejne lokalizacje, a do tego decyzję, by ten rozwój skierować do kanału outletowego. Natomiast zarządca obiektu musi mieć miejsce, by go przyjąć.
NEINVER od lat strategicznie zarządza portfolio najemców, zostawiając niewielki procent powierzchni w swoich centrach na ciekawe debiuty czy od dawna oczekiwane projekty. Marki precyzyjnie wybierają sobie rynki, na których chcą działać. W Polsce NEINVER ma obecnie pięć centrów outletowych i jeśli marka zaczyna dopiero rozwijać się na naszym rynku, to najczęściej zaczyna od stolicy, w kolejnym kroku dopiero przenosi się do innych miast. Factory Annopol wyróżnia się ofertą outdoorową i sportową, choć ten portfel najemców jest raczej podobny. Mamy wielu silnych operatorów i unikalne marki na rynku. Jako jedyni w Polsce mamy sklep outletowy RTV EURO AGD, czy salon Jack Wolfskin.
Czym zaskoczycie klientów w tym roku? Jakich nowych marek możemy się spodziewać w Annopolu?
Przygotowujemy się do wielkiego otwarcia w nowej odsłonie salonu outletowego adidas. Obecnie jest on zamknięty, bo trwa gruntowna przebudowa i zupełnie nowa aranżacja sali sprzedażowej. Otwarcie planujemy na koniec marca, tym razem na 1000 metrach, czyli znacząco zwiększonej powierzchni. Jesteśmy bardzo podekscytowani. To będzie nowa wersja zakupów marki adidas w outletowej koncepcji, podobna do flagowego salonu w Polsce z ulicy Marszałkowskiej.
Jakie wyzwania stoją teraz przed Wami?
Każdy obiekt powinien skutecznie dostosowywać się do zmieniających się preferencji klientów oraz zmieniającego się świata. Dotychczasowe doświadczenia nauczyły nas elastyczności i gotowości do działania w dynamicznym środowisku. Patrząc w przeszłość, trudno jest przewidzieć, co tak naprawdę nas czeka. Dlatego ważne jest, aby być elastycznym i umieć dostosować się do rynkowych potrzeb. Istotne dla nas jest utrzymywanie dobrych relacji z najemcami i wspieranie ich działalność na każdym etapie.
W porę musimy też odpowiadać na zmieniające się potrzeby klientów, szczególnie w trudniejszych czasach, gdy inflacja może wpłynąć na ich zaufanie do naszych usług. Będziemy dalej rozwijać się zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, dbając o jak najlepsze standardy i wspierając środowisko naturalne. Posiadamy ważne certyfikaty branżowe, które są dla nas zobowiązaniem do konsekwentnego rozwoju. To pięć gwiazdek w rankingu GRESB, Breeam in Use, czy pierwszy w Polsce certyfikat AIS, badający dostępność przestrzeni.
Nasze działania we wszystkich kluczowych obszarach opierają się na zaawansowanej analityce danych, dotyczących zarówno całych obiektów, jak i poszczególnych salonów outletowych. Ta wiedza pozwala nam udoskonalać procesy sprzedażowe, trafnie planować działania marketingowe i racjonalnie gospodarować budżetami centrów. To również istotne narzędzie wsparcia naszych partnerów biznesowych – najemców i przedstawicieli marek. W kolejnych miesiącach jeszcze mocniej będziemy wykorzystywać tę unikalną wiedzę.
Czego Wam życzyć na kolejne 10 lat?
Klientów, ciekawych debiutów marek, dobrych relacji z naszymi partnerami biznesowymi i świeżego powiewu, który przyciągać będzie klientów na zakupy przez kolejne lata.
Rozmawiała: Katarzyna Łabuz