Wkrótce SCF 2024 Spring
Dołącz do 1200 uczestników!

[WYWIAD] Krzysztof Elsner, Napollo: Naszą przewagą jest szybkość podejmowania decyzji

Już przed pandemią szacowałem, że rynek retail parków będzie się dynamicznie rozwijał jeszcze przez przynajmniej 6-7 najbliższych lat. Teraz mogę powiedzieć, że ten czas jeszcze się wydłużył – mówi w rozmowie z Retailnet Krzysztof Elsner, Członek Zarządu, Pion Inwestycji Komercyjnych, Grupa Napollo. Napollo jest wystawcą Shopping Center Forum 2023 Spring. Swoje projekty zaprezentuje na stoisku nr 100.

Jak podsumuje Pan ostatni rok w Grupie Napollo? Czy wszystkie plany inwestycyjne udało się zrealizować?

W 2022 otworzyliśmy trzy N-Parki – w Gnieźnie, Pszczynie i podwrocławskich Łanach. Udało się zrealizować planowane inwestycje i zgodnie z zapowiedziami przyspieszyliśmy z ekspansją. Niedawno wzmocniłem zespół Napollo właśnie po to, by przyspieszyć z nowymi projektami. Obecnie szczególnie mocno skupiamy się na zakupie nowych nieruchomości. Uważam, że mamy dobry czas na zakupy, ponieważ podmiotów kupujących jest chwilowo mniej, więc wybieramy „rodzynki” i kupujemy nieruchomości pod budowę kolejnych, nowych retail parków w miastach liczących powyżej 12- 15 tysięcy mieszkańców.

Czy tempo inwestycji w 2023 będzie utrzymane? Kiedy i gdzie najbliższe otwarcia?

Na razie kupujemy przynajmniej jedną nieruchomość miesięcznie i to tempo w 2023 roku będziemy chcieli utrzymać. Chcemy zapewnić sobie możliwość budowania na kolejne 2, 3 lata . Dążymy do tego, żeby osiągnąć jak najszybciej poziom 200 tysięcy metrów GLA. Sądzę, że na to będzie potrzeba około 3, 4 lat jeszcze. A zatem kupujemy i zabezpieczamy nieruchomości na budowę na kolejne lata. W tej chwili plan na 2023 rok zakłada otwarcie 5- 6 projektów.

W tym roku rozpoczęliśmy już budowę N-Parku w Olkuszu. Z końcem maja otwieramy retail park prawie 8 000 GLA w Piotrkowie Trybunalskim. Projekt w Piotrkowie jest skomercjalizowany na blisko 100 proc. W związku z dużym zainteresowaniem przymierzamy się do realizacji II etapu o kolejne o. 2 500 GLA. Ponadto planujemy rozpoczęcie inwestycji w Tarnobrzegu, gdzie planujemy duży retail park ponad 13 000 GLA z marketem budowlanym oraz nowy obiekt w Białogardzie z pow. 5 500 GLA. Tych planów oczywiście jest jeszcze więcej m.in. intensywne prace projektowe trwają w Gołkowie, Magdalence i Nowym Tomyślu.

W tej chwili zabezpieczamy grunty pod kolejne inwestycje.

Powiedział Pan, że teraz jest dobry czas na zakup nieruchomości. Dlaczego?

Myślę, że wielu operatorów czy podmiotów budujących retail parki musiało troszeczkę ograniczyć swoje plany ze względu na trudności z finansowaniem. Te problemy spowolniły rozwój wielu podmiotów, które budują retail parki i spowodowało to sytuację na rynku, że tych nieruchomości pojawiło się dość dużo. Łatwiej jest je pozyskać, łatwiej też negocjować warunki zakupu cenę. Wiadomo, że jeśli mamy mniejszą konkurencję, to rozmowy prowadzące do zakupu są łatwiejsze i szybsze.

Z drugiej strony najemcy także już odczuwają powoli, że tych obiektów oddaje się coraz mniej co oznacza, że chcąc realizować swoje plany otwarciowe, są bardziej elastyczni w negocjacjach. Mogę powiedzieć, że w ostatnim czasie bardzo dobrze nam się współpracuje z najemcami. Podsumowując, bardzo mi zależy, żeby tę sytuację i dobrą koniunkturę dobrze wykorzystać.

Rynek retail parków w ostatnich latach stał się bardzo konkurencyjny. Projektów powstaje bardzo dużo. Czym wyróżnia się Napollo? Co jest Waszą przewagą?

Naszą przewagą na przykład już na wstępie przy zakupie nieruchomości jest przede
wszystkim szybkość podejmowania decyzji. Jesteśmy firmą polską, doświadczoną, nasza struktura jest bardzo zwarta i decyzja zapada bardzo szybko. Jesteśmy w stanie przebrnąć przez cały proces inwestycyjny w bardzo krótkim czasie. Myślę, że to jest nasza przewaga nad konkurencją.

N-Park Piotrków Trybunalski
N-Park Piotrków Trybunalski

Jaką strategię ma Grupa Napollo w kwestii zbywania projektów? Planujecie sprzedaż?

Co do głównej zasady, budujemy projekty do swojego portfolio. Zostawiamy je w swoim zasobie i będziemy nimi zarządzać i się nimi opiekować. Natomiast potwierdzam, że troszeczkę ten portfel przewietrzamy. Chciałbym wyłączyć z tego portfela mniejsze obiekty, pojedyncze lokale, które nie pasują do całości i do formuły retail parków. A zatem na pewno przewietrzenie tego portfolio nastąpi chociażby po to, żeby było łatwiej zarządzać pozostałymi. Łatwiej zarządzać i zachować jakość przy projektach spójnych. Przy czym środki pozyskane ze sprzedaży chcemy przeznaczyć na zakupy następnych nieruchomości. Narzuciliśmy sobie duże tempo rozwoju więc dodatkowy strumień środków się przyda. Podsumowując, naszą strategią jest rozbudowa własnego portfolio, rozbudowa formaty N-Park i zachowanie projektów w swoich rękach, ale przewietrzenie jest planowane.

Jak wygląda Państwa współpraca z najemcami?

Przede wszystkim chcemy skoncentrować się właśnie na ujednoliconym portfela N-Parków, żeby nasi najemcy czuli się zaopiekowani i w tych trudnych czasach, kiedy rosną opłaty dodatkowe, opłaty za media, za wszelkie inne usługi, próbować pomóc na to zaradzić. Relacje z najemcami są dla nas najważniejsze w tej chwili.

Jak ocenia Pan potencjał retail parków? Czy to prawda, że deweloperom jest coraz trudniej, bo rynek jest już bardzo mocno nasycony?

Już przed pandemią szacowałem, że rynek retail parków będzie się dynamicznie rozwijał jeszcze przez przynajmniej 6-7 najbliższych lat. Teraz mogę powiedzieć, że ten czas jeszcze się wydłużył. Mamy przed sobą czas intensywnego rozwoju. Potencjał jest jeszcze duży. Gruntów może jest coraz mniej, bo rozwój trwa, ale nadal jest ich jeszcze wystarczająco dużo żeby rozwijać właśnie ten format retail parków.

Pamiętajmy też, że schodzimy do coraz mniejszych miast. Ich potencjał rośnie. widzą to także najemcy, którzy oczekują od nas, deweloperów retail parkowych, że będziemy w tych coraz mniejszych miastach się otwierali. Za każdym razem, jeżeli ten limit wielkości miasta zostaje obniżony, otwiera nam się kolejna pula, kolejna furtka, więc naprawdę jest co robić. Rynek cały czas się zmienia. Uwarunkowania w miastach, plany zagospodarowania przestrzennego, rozbudowy tych miast prowokują nowe miejsca właśnie pod budowę retail parków, których kiedyś nie braliśmy nawet pod uwagę. Powstają nowe drogi, osiedla i ten potencjał również powstaje, więc ja uważam, że jeszcze jest naprawdę sporo do zrobienia.
Ponadto doskonale sprawdził się format retail parków i na razie nie ma na rynku lepszego pomysłu.

Rozmawiała: Katarzyna Łabuz

Trwa rejestracja uczestników i partnerów!

SCF 2024 Spring

Najważniejsze wiosenne spotkanie rynku centrów handlowych,  9-10 kwietnia 2024, Legia Warszawa.

Rejestracja uczestników