Newsletter SCF News
Dołącz do 7000 odbiorców!

[WYWIAD] Nick Lakin, Castorama, Kingfisher: Polski rynek bardzo dobrze się rozwija i dlatego stale w niego inwestujemy

W tym roku otworzymy w Polsce setny sklep, a w najbliższych 5 latach planujemy uruchomić około 80 sklepów Castorama w różnych formatach – mówi dla Retailnet Nick Lakin, dyrektor ds. korporacyjnych Grupy Kingfisher.

Castorama zbliża się do liczby 100 sklepów w Polsce. Jakie są Państwa plany rozwoju na na naszym rynku?

Tak, w tym roku otworzymy w Polsce setny sklep, a w najbliższych 5 latach planujemy uruchomić około 80 sklepów Castorama w różnych formatach. Ale Castorama w Polsce to nie tylko popularne sklepy z branży Home Improvement i nasza strona internetowa. Prowadzimy w Krakowie również dział usług wspólnych, tzw. back office dla całej grupy Kingfisher. Posiadamy tutaj dział finansowy, w którym zatrudniamy kilkuset pracowników. Ostatnio otworzyliśmy tam również jedno z naszych centrów inżynierii technologicznej.

Jakie znaczenie ma Castorama Polska dla całej Grupy Kingfisher?

Castorama Polska jest kluczowym ogniwem w grupie Kingfisher. Polski rynek bardzo dobrze się rozwija. Stale w niego inwestujemy, bo widzimy w nim ogromny potencjał.

R E K L A M A

Warto również wspomnieć, że Polska cieszy się w całej Europie doskonałą reputacją w dziedzinie produkcji – zwłaszcza jeśli chodzi o artykuły dla domu. Od wielu lat prowadzimy w Polsce intensywną działalność sourcingową, współpracując z polskimi firmami produkującymi meble domowe i ogrodowe, które sprzedajemy w Polsce i na innych rynkach. Wraz z rozwojem Kingfisher, rozwijają się również firmy naszych polskich partnerów.

Każdy rynek ma swoją specyfikę i swoją historię. Z każdego z nich chcemy czerpać to, co najlepsze i dzielić się dobrymi praktykami. Jesteśmy w grupie – to czyni nas silniejszymi, działamy razem – jesteśmy jedną wspólnotą.

Kingfisher, jako duża, brytyjska firma, notowana na giełdzie charakteryzuje się stabilnością w działaniach. Nowe inwestycje są podejmowane na podstawie konkretnych doświadczeń.

Castorama niedawno zaprezentowała dwa nowe formaty sklepów – Smart i Express. To odpowiedź na zmieniające się nawyki zakupowe klientów?

Jesteśmy ponad 25 lat na polskim rynku, rozwijamy się, jesteśmy liderem w branży DIY. Odpowiadając na potrzeby naszych klientów, uruchomiliśmy kompaktowe formaty sklepów Smart i Express. Stale wzbogacamy również naszą ofertę produktową. Castorama odpowiada za wzrastające zainteresowanie klientów zrównoważonymi produktami, efektywnymi energetycznie, pozwalającymi tworzyć ekologiczne domy i ogrody w przystępnej cenie. Wskazujemy przyjazne dla środowiska, zdrowia i portfela konkretne rozwiązania, a także przyczyniamy się do zmiany świadomości klientów i ich stylu życia na zdrowszy, bardziej odpowiedzialny i zrównoważony. Castorama Polska posiada prawie 10 tys. produktów przyjaznych dla środowiska i planety, które oznaczone są specjalnym logiem „CastoSfera”.

Sklep Castorama

Nie chodzi tylko o formaty handlowe, ale o najlepszy, bezproblemowy omnichannel – czyli wielokanałową platformę sprzedaży – jaki możemy dać naszym klientom. Bacznie obserwujemy rynek, przyglądamy się różnym formatom w całej grupie i dzielimy się wnioskami z każdego rynku.

Od dwóch lat w Polsce funkcjonuje kompaktowy format Smart – w Augustowie, Świnoujściu, Łomży, Mławie i Ostrowie Wielkopolskim. Jego dużym atutem jest rozbudowana strefa inspiracji łazienkowych i kuchennych. Aranżacje wykonane są z wykorzystaniem dostępnych w sklepie produktów. W każdym z nich znajdują się również punkty projektowe, w których wykwalifikowani architekci pomogą zaprojektować kuchnię, czy łazienkę.

W zeszłym roku uruchomiliśmy na warszawskim Ursusie pierwszy sklep Castorama Express. Charakteryzuje się on kompaktowym, czytelnym i intuicyjnym układem sklepu, w którym na obszarze ok. 500 m2, klienci mogą łatwo i wygodnie dokonać wyboru i zakupu najpotrzebniejszych artykułów budowlanych, wykończeniowych, czy instalacyjnych.

Castorama Smart i Express to wygoda i oszczędność czasu dla naszych klientów. W zaoszczędzeniu czasu pomogą również usługi CastoDrive – czyli odbiór osobisty produktów zamówionych telefonicznie bez wysiadania z samochodu – oraz nasze Castomaty®. To specjalne skrytki, mieszczące nawet wielkogabarytowe towary. Z Castomatów® umieszczonych przy sklepach Castorama można odbierać zamówienia o każdej porze dnia i nocy – już 2 godziny od złożenia zamówienia.

Castorama działa w duchu ESG. Jak realizujecie tę politykę? Jakie są jej główne cele i założenia?

Od lat, konsekwentnie rozwijamy się w temacie zrównoważonego rozwoju – jesteśmy firmą odpowiedzialną społecznie. Mamy świadomość wpływu człowieka na środowisko. Bierzemy na siebie tę odpowiedzialność i poprzez liczne inicjatywy inwestujemy w działania na rzecz przyszłych pokoleń. Inwestujemy też w efektywność energetyczną w naszych sklepach, stosujemy system monitorowania i zarządzania energią BMS, instalujemy panele fotowoltaiczne i modernizujemy nasze obiekty, by były bardziej energooszczędne. To wszystko stale przyczynia się to do poprawy efektywności naszych kluczowych zasobów.

Jednym z naszych działań jest obecność na EKG 2023. To zaszczyt być zaproszonym na jedno z najważniejszych wydarzeń biznesowych w Europie Centralnej. Podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach weźmiemy udział w trzech panelach: BTI Forum: Polsko-Brytyjska Współpraca Gospodarcza, Business Race to Zero – breakfast oraz Rola fundacji w nowoczesnym społeczeństwie. Będziemy poruszać istotne dla nas tematy. Skupimy się mocno na ESG, w którego skład wchodzą troska o środowisko – Environmental – społeczna odpowiedzialność – Social responsibility – i ład korporacyjny – corporate governance. Porozmawiamy też o stanie polsko-brytyjskich stosunków gospodarczych i handlowych po brexicie oraz o fundacjach i ich roli we współczesnym świecie. Liczymy na wymianę zdań, opinii, inspirację i konstruktywny dialog ze środowiskiem biznesu i polityki, by wspólnymi siłami tworzyć lepszą przyszłość i lepszy świat dla nas wszystkich.