Newsletter SCF News
Dołącz do 7000 odbiorców!

PRCH: Obroty najemców w centrach handlowych w styczniu 2023 r. były o 32,1% wyższe niż w styczniu 2022 r.

Obroty wzrosły we wszystkich kategoriach obiektów handlowych. W największych galeriach (powyżej 60 tys. mkw. GLA) wzrost wyniósł 34,2%. Duże obiekty (40-60 tys. mkw. GLA) notowały wzrosty o 25,4%, średnie (20-40 tys. mkw. GLA) o 32,6%,, a najmniejsze (5-20 tys. mkw. GLA) o 32,7%.

Wzrost obrotów w istotnych dla centrów handlowych kategoriach wyniósł: gastronomia 44,2%, odzież 34,6%, wyposażenie domu z RTV i AGD 13,2%.

– W styczniu 2023 r. obroty najemców prowadzących działalność w centrach handlowych wzrosły o jedną trzecią w porównaniu do stycznia 2022 r. Wysoka była również odwiedzalność, która w porównaniu do stycznia 2022 r. wzrosła o 17,8%. To dobre dane pokazujące mocną pozycję centrów handlowych, jako kanału sprzedaży detalicznej w Polsce. Z danych GUS wynika, że dla całości handlu sprzedaż detaliczna w cenach stałych była w styczniu 2023 r. niższa o 0,3% niż przed rokiem – mówi Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.

R E K L A M A

Najlepsze wyniki w styczniu 2023 r. notowały kategorie usług, rozrywki i gastronomii, które rok wcześniej podlegały jeszcze ograniczeniom epidemicznym. Tu wzrosty sięgały od ponad 40% do ponad 90%. Z kolei współczynnik konwersji, czyli średnie wydatki klientów w przeliczeniu na jedną wizytę, w styczniu 2023 wzrósł o 10% w stosunku do stycznia 2022 r.

Odwiedzalność centrów handlowych (PRCH Footfall Density Index), mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu, była w styczniu 2023 r. o 17,8% wyższa niż w styczniu 2022 r.

W grudniu 2022 r. obroty centrów handlowych były o 12,9% wyższe niż w tym samym okresie 2019 r. Obroty za cały 2022 r. były 11,1% wyższe niż w 2019 r. W związku z tym, że wyników w 2022 r. nie zaburzały zdarzenia zewnętrzne, jakimi w latach 2020-2021 były lockdowny związane z sytuacją epidemiologiczną, dane o obrotach i odwiedzalności centrów handlowych za 2023 r. są prezentowane w odniesieniu do 2022 r. Jednocześnie dla łatwiejszej analizy, dane o obrotach i odwiedzalności centrów handlowych będą podawane za ten sam miesiąc kalendarzowy.

PRCH Footfall Density Index – wskaźnik odwiedzalności centrów handlowych, pokazujący liczbę klientów w ciągu miesiąca, w przeliczeniu na 1 mkw. powierzchni najmu. Jest przygotowywany na podstawie informacji dostarczanych z nowoczesnych systemów kamer, pozwalających na rzeczywiste, codzienne mierzenie ruchu w centrach handlowych. Klienci odwiedzający galerie są liczeni za pomocą kamer 3D zainstalowanych przy każdym wejściu. 

Aby zminimalizować możliwość błędów, kamery montowane są również w dodatkowych miejscach, kluczowych dla weryfikacji ruchu w danym obiekcie. To najbardziej miarodajny system analizujący przepływy klientów w centrach handlowych, wyróżniający się dokładnością sięgającą 98%. Dane są zbierane w obiektach handlowych o łącznej powierzchni powyżej 4,5 mln mkw., co stanowi 35% rynku centrów handlowych w Polsce. Nieprzerwalnie od 2008 r., dane te są zbierane i weryfikowane przez PwC, wiodącego międzynarodowego audytora.