Newsletter SCF News
Dołącz do 7000 odbiorców!

Grupa VRG z pierwszym od roku 2018 pozytywnym wynikiem netto

W pierwszym kwartale 2023 roku Grupa VRG zanotowała sprzedaż w wysokości 267 mln zł (o 9,5 proc. więcej r/r.). Pomimo wzrostu kosztów prowadzenia działalności i utrzymującej się wysokiej inflacji, Grupa poprawiła w tym czasie marżę brutto na sprzedaży.

Przełożyło się to na pierwszy od 2018 roku pozytywny wynik netto Grupy w pierwszym kwartale, w wysokości 3,2 mln zł. W 2022 roku VRG zanotowało w analogicznym okresie 2,9 mln zł straty. Spółka uzyskała lepsze wyniki w obu głównych segmentach, jubilerskim i odzieżowym. Po publikacji raportu za pierwszy kwartał zarząd VRG podtrzymał cele na 2023 rok oraz zapowiedział rekomendację wypłaty dywidendy. Grupa planuje dalsze inwestycje w rozwój i modernizację sieci salonów stacjonarnych.

VRG ma za sobą solidny początek roku, mimo zauważalnego na rynku ochłodzenia nastrojów konsumenckich. Szczególnie dobry pierwszy kwartał zaliczył segment jubilerski Grupy, który osiągnął w tym czasie sprzedaż o wartości 142 mln zł (10,6 proc. więcej r/r). Pozytywną dynamikę wzrostu zachował również bardziej wrażliwy na nastroje konsumentów segment odzieżowy (125 mln zł przychodu, o 8,4 proc. więcej r/r.). Na uwagę zasługuje rosnąca marża brutto na sprzedaży, która w pierwszym kwartale osiągnęła poziom 51,4 proc. (o 0,9 p.p. więcej r/r.). EBITDA Grupy wzrosła do 35,3 mln zł (wzrost o 8,5 proc. r/r.)

R E K L A M A

– W niesprzyjającym dla sprzedaży otoczeniu, mogliśmy ponownie przekonać się o odporności naszego modelu biznesowego. Naszą mocną stroną jest dywersyfikacja i oparcie biznesu na dwóch segmentach, w których posiadane przez nas marki charakteryzują się wysoką rozpoznawalnością i bardzo dobrym wizerunkiem – podkreśla Janusz Płocica, prezes zarządu VRG – Pomimo wyższych kosztów prowadzenia działalności zanotowaliśmy wzrost przychodów, poprawiliśmy rentowność oraz uzyskaliśmy zysk netto. Spółka jest w dobrej kondycji finansowej i płynnościowej, zachowując bezpieczny poziom zadłużenia – dodaje.

Po publikacji wyników za pierwszy kwartał zarząd VRG podtrzymał cele na rok 2023, którymi są uzyskanie lepszych wyników r/r, kontynuacja wzrostu w obu segmentach, wzrost marży brutto w warunkach wysokiej inflacji oraz zachowanie bezpiecznej sytuacji finansowej. W trakcie konferencji zarząd spółki zapowiedział również, że w ostatnim tygodniu maja wyda rekomendację odnośnie dywidendy z zysków za 2022 rok. Będzie ona zgodna z przyjętą w ubiegłym roku polityka dywidendową, która zakłada coroczne rekomendowanie wypłaty w przedziale 20-70 proc. skonsolidowanego zysku netto przy założeniu, że wskaźnik dług netto/EBITDA na koniec roku obrotowego wyniesie mniej niż 2,5. Każdorazowo przed przedstawieniem rekomendacji walnemu zgromadzeniu, zarząd będzie brał pod uwagę sytuację finansową Grupy, potrzeby inwestycyjne, sytuację płynnościową, perspektywy rozwoju w danej sytuacji rynkowej i makroekonomicznej, plany akwizycyjne oraz kowenanty bankowe.

Perspektywy na drugi kwartał

Drugi kwartał to co roku ważny czas dla Grupy VRG. Sprzedaż zarówno w segmencie odzieżowym, jak i jubilerskim, jest wtedy napędzana zakupami okolicznościowymi, takimi jak komunie, śluby czy Dzień Matki. Marki VRG przygotowały na ten czas specjalne kolekcje, związane z tymi wyjątkowymi okazjami. Vistula w swojej kolekcji Celebrations stworzyła elegancką i komfortową odzież okolicznościową – zarówno dla kobiet jak i mężczyzn. Z kolei W. KRUK, w najnowszej kolekcji Kwiaty Nocy, oferuje oryginalną, ręcznie robioną biżuterię inspirowaną naturą. Marka rozpoczęła też kampanię „Bezmiar Uczuć” ze specjalną ofertą z okazji Dnia Matki.

Jednocześnie, jak podkreśla zarząd spółki, w bieżącym kwartale na rynku coraz bardziej zauważalne jest pogorszenie nastrojów konsumenckich. W kwietniu 2023 roku sprzedaż VRG osiągnęła wartość 108,2 mln zł, o 0,6 proc. mniej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Segment jubilerski VRG zanotował w tym czasie 7-procentowy wzrost, osiągając przychody o wartości 50,5 mln zł. Segment odzieżowy Grupy uzyskał sprzedaż równą 57,6 mln zł, o 6,4 proc. mniej niż w roku ubiegłym.

– W kwietniu doświadczyliśmy wyraźnego ochłodzenia popytu. Obok czynników makroekonomicznych, nie bez znaczenia miała tu pogoda, z utrzymującymi się niskimi temperaturami, która wpływa zwłaszcza na sprzedaż w segmencie odzieżowym. Pomimo negatywnego wpływu czynników zewnętrznych, osiągnęliśmy wynik zbliżony do bardzo dobrego kwietnia 2022 oraz zanotowaliśmy najwyższą miesięczna sprzedaż w bieżącym roku. Dobrze oceniamy zachowanie segmentu jubilerskiego, który utrzymuje pozytywną dynamikę wzrostu – wskazuje Janusz Płocica. – W tych warunkach skupiamy się na dywersyfikacji i rozwoju naszego portfolio. Intensyfikujemy również działania marketingowe, budując silną pozycję i wizerunek naszych marek, co jest szczególnie ważne dla konsumenta w okresach niepewności gospodarczej – dodaje prezes zarządu VRG.

Grupa VRG dywersyfikuje pozycjonowanie marek modowych w segmencie fashion. Efektem jest m.in. coraz wyraźniejsze różnicowanie ofert marek Vistula i Bytom. Vistula rozwija się w kierunku marki premium total look dla mężczyzn i kobiet, z naciskiem na wysokiej jakości kolekcję formalną, podczas gdy BYTOM pozostaje marką oferującą kolekcje mody męskiej, osadzonych w najlepszych tradycjach krawiectwa. Kolekcja damska była w pierwszym kwartale odpowiedzialna już za 4,5 proc. sprzedaży Vistuli, w porównaniu do 2 proc. w analogicznym okresie czasu w roku ubiegłym. Oferta premium marki Deni Cler Milano daje Grupie VRG ekspozycję na rozwijający się segment odzieży luksusowej.

Modernizacja sieci oraz inwestycje w omnichannel

W pierwszym kwartale 2023 roku otwartych zostało 8 nowych salonów marek Grupy VRG. Spółka realizuje strategię zarządzania powierzchnią handlową, która jest silnie skoncentrowana na kryterium rentowności sprzedaży. Zamykane są nierentowne salony, a w lokalizacjach nowych lub tych o największym potencjale testowane są nowe rozwiązania i formaty. Dzieje się to w sposób ewolucyjny, w rytm odnowień okresów najmu lub planowanych otwarć. W całym 2023 roku, uwzględniając zamknięcia nierentownych lokalizacji, otwarcia nowych oraz zwiększenia wielkości istniejących, Grupa planuje zwiększyć całkowitą powierzchnię handlową o ok. 4 proc.

W pierwszym kwartale Grupa istotnie przeorganizowała swoją obecność w warszawskiej galerii handlowej Westfield Mokotów – jednym z największych centrów handlowych w kraju. W marcu, w blisko czterokrotnie powiększonym salonie W. KRUK, zadebiutował W. KRUK Rolex Boutique. To pierwszy taki butik w Polsce i jeden z niewielu w Europie zaprojektowany i zbudowany zgodnie z najnowszym konceptem meblowym Rolexa. Poza Polską format ten występuje obecnie tylko w Szwajcarii, Francji i Turcji.

Również w marcu Wólczanka uruchomiła w Westfield Mokotów nowy sklep wielkoformatowy. Powiększenie salonu i jego reorganizacja, zgodnie z założeniami najnowszego formatu, wdrażanego przez markę od 2021 roku, zapewnia możliwość ekspozycji całego rosnącego asortymentu marki. Wólczanka obecna jest na terenie centrum handlowego również w ramach specjalistycznego punktu z ofertą koszul z kolekcji Wólczanka Premium, działającego pod szyldem Wólczanka Butik.

W ramach realizacji strategii omnichannel VRG zwiększa możliwości realizowania dostaw i zwrotów (włącznie z dostawą ekspresową) oraz rozwija funkcjonalności stron i aplikacji sprzedażowych poprzez wprowadzenie bardziej intuicyjnych narzędzi. Spółka pracuje także nad programowaniem własnych rozwiązań, umożliwiających interaktywne dopasowanie rozmiarów w e-sklepach. Grupa kontynuuje sprzedaż na platformie Zalando i pracuje nad rozpoczęciem współpracy z kolejnymi platformami.

Planowane na 2023 rok wydatki inwestycyjne Grupy VRG to ok. 42 mln zł.

VRG S.A. (poprzednia nazwa Vistula Group S.A.) jest spółką notowaną na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. od 1993 r. Grupa Kapitałowa VRG S.A. specjalizuje się w projektowaniu oraz dystrybucji wysokiej jakości kolekcji mody dla mężczyzn i kobiet oraz biżuterii. Jest właścicielem bardzo dobrze rozpoznawalnych znaków towarowych w pięciu głównych liniach: Vistula, Bytom, Wólczanka, Deni Cler Milano i W. KRUK. Grupa Kapitałowa VRG S.A. koncentruje się na zarządzaniu markami, projektowaniu odzieży i biżuterii oraz rozwoju własnej sieci sprzedaży w obydwu głównych segmentach (odzieżowym i jubilerskim).