Newsletter SCF News
Dołącz do 7000 odbiorców!

[RAPORT] PRCH: w roku 2022 centra handlowe odbudowywały pozycję rynkową

Centra handlowe, po trudnym dla nich okresie lockdownów i ograniczeń epidemicznych, w 2022 r. stopniowo odbudowywały swoją pozycję rynkową. Trend stabilnego wzrostu umocnił się w drugiej połowie roku, pomimo zmagań z niestabilną sytuacją ekonomiczną, rosnącą inflacją oraz efektami wojny w Ukrainie. 

Polska Rada Centrów Handlowych przygotowała raport PRCH Retail Research Forum (pobierz TUTAJ) podsumowujący 2 półrocze 2022 r. Raport został opracowany wspólnie z kluczowymi ekspertami z BNP Paribas Real Estate Poland, Colliers, Cushman&Wakefield, GfK, JLL, METRO Properties i Savills. 

Z raportu wynika, że na koniec 2022 r. powierzchnia handlowa  polskich centrów handlowych osiągnęła 12,96 mln mkw. GLA. W drugim półroczu, po  uruchomieniu 18 nowych obiektów przybyło 228 tys. mkw. GLA, a w budowie jest kolejne 275  tys. mkw. GLA z terminem otwarcia w 2023 r. W efekcie nasycenie powierzchnią handlową  wyniosło na koniec 2022 r. 341 mkw. na 1000 mieszkańców. W całym 2022 r. zrealizowano też  44 transakcje inwestycyjne w nieruchomości handlowe, to o 5 więcej niż średnia z trzech  ostatnich lat. Ich łączna wartość przekroczyła 1,45 mld euro, to najlepszy wynik od 2018 r. 

R E K L A M A

W 2022 r. wyraźnie wzrosła skala inwestycji w nieruchomości handlowe. Szczególnym  zainteresowaniem inwestorów cieszyły się mniejsze formaty, parki handlowe i centra typu  convenience. Nie zabrakło również dużych inwestycji duże galerie, czego przykładem mogą być transakcje z udziałem NEPI Rockcastle, który kupił Forum Gdańsk i Atrium Copernicus w Toruniu  za łączną kwotę ponad 377 mln euro. 

– Centra handlowe, po trudnym dla nich okresie lockdownów i epidemicznych ograniczeń,  stopniowo w 2022 r. odbudowywały swoją pozycję rynkową. Trend stabilnego wzrostu był widoczny  w wielu wskaźnikach, m.in.: w obrotach, odwiedzalności czy transakcjach inwestycyjnych i umocnił się w drugiej połowie roku. To warte odnotowania,zwłaszcza gdy pamiętamy o niestabilnejsytuacji ekonomicznej, rosnącej inflacji oraz efektach wojny w Ukrainie – mówi Krzysztof Poznański,  dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych. 

– Zaliczyliśmy trzy lata wstrząsów: najpierw zamrożenie gospodarki spowodowane pandemią COVID-19, potem wybuch wojny w Ukrainie, kryzys energetyczny i wystrzał inflacji. Gospodarka  europejska – ale i nasza – zniosła te ciosy dzielnie – ocenia w autorskim komentarzu  makroekonomicznym do raportu PRCH Retail Research Forum Maciej Samcik, dziennikarz  ekonomiczny, twórca i autor bloga Subiektywnie o Finansach.  

Największymi, nowymi obiektami handlowymi oddanymi do użytku w II półroczu 2022 r., były  centrum handlowe Karuzela w Kołobrzegu, parki handlowe Atut Ruczaj 2 i Atut Galicyjska  w Krakowie oraz Aniołów Park w Częstochowie. W budowie, z terminem otwarcia na 2023 r., pozostają obiekty o łącznej powierzchni handlowej ponad 275 tys. mkw. GLA. Większość z nich  stanowią parki handlowe zlokalizowane w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców. 

W strukturze nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce niezmiennie największy, 83% udział mają centra handlowe, kolejne 15% przypada na parki handlowe, a 2% na centra wyprzedażowe.  Nasycenie kraju nowoczesną powierzchnią handlową staje się coraz bardziej równomierne.  Obecnie ponad 53% powierzchni znajduje się w największych aglomeracjach, 35% w miastach  od 200 tys. do 100 tys. mieszkańców, a 22% w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców.

Z wyliczeń firmy badawczej GfK wynika, że potencjał zakupowy przypadający na 1 mkw. istniejącej  i budowanej powierzchni w 8 największych aglomeracjach wynosi obecnie średnio 67,8 tys. złotych rocznie. Z kolei potencjał zakupowy przypadający na 1 mkw. istniejącej i budowanej powierzchni  dla wszystkich miast z centrami handlowymi wynosi średnio 62 tys. złotych rocznie. 

– Jeśli chodzi o konsumpcję przypuszczamy, że najgorsze jest już za nami. Wraz z absorbcją przez  gospodarkę wyższych cen energii i surowców, w 2024 r. wróci ona do pozytywnej dynamiki i odzyska  swoją pozycję w strukturze polskiego PKB – komentuje Katarzyna Michnikowska, Assocciate  Director w Colliers.