Wkrótce SCF 2024 Spring
Dołącz do 1200 uczestników!

[WYWIAD] Andrzej Czarnecki, Neonet: Otwieramy ok. 20-25 sklepów rocznie i równolegle prowadzimy relokacje i remodelingi

Nasza strategia głównie opiera się na pozyskiwaniu lokalizacji na nowych rynkach. Natomiast mamy ograniczony dostęp do nieruchomości komercyjnych typu galerie handlowe. Obecnie główną ofertę rynku deweloperskiego stanowią parki handlowe – mówi w rozmowie z Retailnet Andrzej Czarnecki, Dyrektor ds. Ekspansji, Neonet

Zacznijmy od strategii rozwoju sieci Neonet. Podczas naszej ostatniej rozmowy, dokładnie rok temu, mówił Pan, że średnio rocznie przybywa Wam około 20 sklepów. Czy tak jest nadal?

W kontekście strategii nie zaszły żadne zmiany, ponieważ strategia naszej firmy nadal opiera się na otwieraniu około 20-25 sklepów rocznie. Równolegle do tego prowadzimy też program relokacji i remodelingu, naszych sklepów. Relokacja, oznacza przeniesienie sklepu do innego obiektu w ramach miasta. Bardziej atrakcyjnego i optymalnego z punktu widzenia biznesowego. Jest to szczególnie istotne w przypadku naszej sieci, która rozpoczęła swoją działalność już w 2002 roku.

W mniejszych miastach, skupialiśmy się głównie na rynkach śródmiejskich, lokalnych centrach handlowych lub nawet głównych ulicach, ponieważ taki był model sprzedaży detalicznej w mniejszych miejscowościach. W większych miastach powstawały już galerie i parki handlowe, podczas gdy w mniejszych miejscowościach trend ten nie był jeszcze obecny.

Jakie są korzyści dla sieci Neonet wynikające z przeprowadzania relokacji i remodelingu sklepów? Jakie wyzwania wiążą się z tym procesem?

Jeśli chodzi o remodeling, ma on głównie na celu dostosowanie wnętrz, zewnętrznej wizualizacji sklepów oraz ekspozycji do najnowszych standardów naszej sieci. Jest to charakterystyczne dla firm, które są obecne na rynku od dawna. Nasze sklepy, otwierane na początku XXI wieku, tj. w latach 2002-2005, nie były jeszcze w pełni ustandaryzowane pod względem docelowego konceptu, co jest typowe dla nowych sieci wchodzących na rynek. Przykładem takiej sieci jest HalfPrice, który już otwiera sklepy o ustalonym standardzie i wizerunku. My również dążymy do takiej standardyzacji, w tym celu musimy jednak dokonać pewnych modernizacji i remodelingów równolegle z programem otwierania nowych sklepów, a to jest dla nas wyzwanie organizacyjne.

Remodelingi są pozytywnie odbierane przez klientów oraz często wykorzystywane w naszych działaniach marketingowych. Staramy się przekazać klientom informację, że zmieniamy się właśnie dla nich. Choć wiąże się to bardziej z aspektami wizerunkowymi niż czysto biznesowymi, ma to również odniesienie do standaryzacji i wymogów rynkowych. Z naszej perspektywy, nie jest to pozyskiwanie nowych rynków, ale działanie w oparciu o już istniejące.

A co z nowymi rynkami?

Nasza strategia głównie opiera się na pozyskiwaniu lokalizacji na nowych rynkach. Natomiast mamy ograniczony dostęp do nieruchomości komercyjnych typu galerie handlowe. Obecnie główną ofertę rynku deweloperskiego stanowią parki handlowe. Staramy się również wejść do galerii handlowych, ponieważ zapewniają one większą liczbę odwiedzających.

Na razie nie posiadamy wielu sklepów w galeriach handlowych, ale stopniowo zdobywamy ten obszar. Otworzyliśmy sklep o powierzchni ponad tysiąca metrów kwadratowych w Galerii Arena w Gliwicach pod koniec kwietnia. W listopadzie ubiegłego roku otworzyliśmy również duży sklep o powierzchni 800 metrów kwadratowych w Parku Handlowym Nowe Bielawy w Toruniu. Te sklepy to nasze flagowe koncepty w zakresie Corporate Design, z którymi stopniowo wkraczamy na rynek większych miast, co jest odzwierciedleniem głównego założenia naszej strategii.

Jakie czynniki wpływają na decyzje sieci Neonet dotyczące nowych lokalizacji? Czy poza retail parkami jest miejsce dla Waszego rozwoju?

Aktualnie najbardziej atrakcyjnym produktem komercyjnym na rynku jest park handlowy. Dlaczego? Dla deweloperów jest to projekt o niedużej skali i niedużym stopniu skomplikowania co wiąże się z szybką komercjalizacją, niższymi kosztami budowy i utrzymania oraz szybszym okresem inwestycyjnym. Ponadto, jest to produkt, który łatwo sprzedać, ponieważ cieszy się dużym zainteresowaniem funduszy inwestycyjnych. Z perspektywy najemców, takie rozwiązanie przynosi korzyści, ponieważ mogą otwierać sklepy na rynkach, gdzie istnieją już galerie handlowe, do których z różnych przyczyn nie mają dostępu. Jesteśmy beneficjentami tej samej siły nabywczej w danym mieście, a dodatkowo mamy niższe koszty funkcjonowania związane z funkcjonowaniem w parku handlowym. Nie musimy utrzymywać takiej infrastruktury jak chłodzenie czy ogrzewanie części wspólnych galerii, co przekłada się na niższe koszty utrzymania. Bardziej atrakcyjne czynsze to też zaleta parków handlowych.

Salon Neonet
Salon Neonet

Ponadto, umowy najmu w parkach handlowych są zwykle korzystniejsze nie tylko pod względem komercyjnym, ale także warunków ogólnych. Popularność parków handlowych to odpowiedź na zmiany, które pojawiły się w wyniku pandemii, takie jak szybkie i wygodne zakupy oraz ograniczenie kontaktu z innymi ludźmi. W parkach handlowych możliwość interakcji z innymi ogranicza się praktycznie do przestrzeni sklepu, co zmniejsza ryzyko zarażenia. Ponadto, istotne jest to, że parki handlowe posiadają widoczne dla odwiedzających miejsca parkingowe. Podczas wizyty w galerii handlowej często odczuwamy niepewność i presję związane z koniecznością znalezienia wolnego miejsca parkingowego. Natomiast w parku handlowym od razu widzimy dostępne miejsca, co sprzyja wygodnym zakupom.

Podsumowując: lokowanie sklepów w parkach handlowych to trend na najbliższe 5-7 lat, otwieranie w istniejących galeriach-tak pod warunkiem że takie obiekty wytrzymują próbę czasu, nadążają a nawet starają się wyprzedzać trendy rynkowe i co bardzo ważne, współpracują z najemcami w zakresie tworzenia customer experience.

W jaki sposób identyfikuje Pan i ocenia potencjalne, najlepsze lokalizacje dla Neonet?

Mówiąc wprost, dla mnie bardzo istotny czynnik to lokalizacja w ramach miasta. Fakt, że obiekt jest zlokalizowany lub zaplanowany w centrum miasta, nie gwarantuje sukcesu komercyjnego. Branża handlowa uległa takim zmianom, że obiekty budowane na obrzeżach miast, gdzie działki są łatwiej dostępne, większe i tańsze, często są bardziej atrakcyjne niż te usytuowane w ścisłych centrach. Dlatego dokładnie oceniamy lokalizację w ramach konkretnego miasta.

Drugim czynnikiem, który bierzemy pod uwagę, jest wielkość powierzchni GLA, czyli powierzchni dostępnej do wynajęcia, oraz dobór marek, czyli tzw. mix najemców. Nie chodzi tutaj tylko o atrakcyjność samych marek w ścisłym tego słowa znaczeniu, ale również o to, czy marki te uzupełniają się nawzajem w ramach centrum handlowego. Czy istnieje ryzyko, że w obiekcie będzie dostępnych pięć sklepów oferujących to samo, bo to bardzo osłabia atrakcyjność komercyjną dla klienta. To jest ważny aspekt, który uwzględniamy.

Trzecią kwestią, którą bierzemy pod uwagę, jest dostępność i łatwość dojazdu, zarówno środkami komunikacji miejskiej, ale przede wszystkim przy pomocy samochodów, które obecnie są powszechnym środkiem transportu dla naszych klientów. Nie mniej istotnym czynnikiem, jest firma deweloperska, która gwarantuje skuteczne zarządzanie obiektem, terminowe wykonanie projektu oraz właściwy dobór najemców.

W tej chwili sporo firm deweloperskich inwestuje właśnie w retail parki. Można przypuszczać zatem, że macie w czym wybierać?

Wiarygodnych lub możliwych do realizacji projektów jest niestety dużo mniej. Według mnie jest to zaledwie kilku – pięciu/sześciu największych graczy, którzy mają w portfolio co najmniej kilkanaście takich inwestycji. I to dla nas ma bardzo istotną wartość dlatego, że te firmy mają swoją historię na rynku, z tymi deweloperami mamy już zrealizowane otwarcia sklepów. Wiemy, jak przebiega tam proces decyzyjny i jak zarządzają tymi obiektami. Gwarantują nam też terminowe oddanie inwestycji. To jest to, co bierzemy pod uwagę, gdy pojawia się wybór z np. dwóch projektów w jednym mieście.

Warto też zwrócić uwagę na fakt, że obecnie mamy dwa rodzaje parków handlowych – convenience w dużych miastach: zlokalizowane w centralnych punktach dzielnic o powierzchniach GLA do 3 tysięcy mkw. oraz duże parki zlokalizowane na obrzeżach miast, gdzie powierzchnia GLA najczęściej wynosi stanowi co najmniej10 tysięcy mkw. i jest przeznaczona dla kilkunastu najemców. Spełniają one najważniejsze funkcje czyli umożliwiają szybkie zakupy i odpowiednią dostępność komplementarnych w stosunku do siebie sklepów

Galerie handlowe są teraz w trudnym momencie, ale najlepsze z nich sobie poradzą. Na razie rynek ocenia je wciąż pozytywnie. Jeżeli powstaną nowe, to będzie je można policzyć na palcach jednej ręki, ze względu na brak dostępnych gruntów, małe zapotrzebowanie na tego typu formaty oraz niechęć funduszy i banków do finansowania takich projektów.

Salon Neonet
Salon Neonet

Czy sieć Neonet wprowadza innowacje w swoich sklepach? Jakie są najnowsze trendy i rozwiązania, które zastosowali Państwo w swoich lokalach?

W naszym najnowszym koncepcie skupiliśmy się przede wszystkim na głównym punkcie styku klienta z naszym personelem czyli strefą kasową. Tam dokonywana jest transakcja, której przyjemnym finałem jest odbiór towaru, ale już mniej przyjemną czynnością jest regulowanie należności. Tam też klienci odbierają zamówiony w naszym sklepie internetowym towar i przy okazji możemy im zaoferować inne produkty lub usługi powiązane z tym już zakupionym.

Poprzez odpowiedni design i kolorystykę kas, chcemy by klienci mieli poczucie ciepła, komfortu i niemal domowej atmosfery. Ma to być miejsce gdzie doznają przyjemnego doświadczenia zakupowego. Z kolei multimedialny ekran umieszczony z tyłu stoiska kasowego przekazuje treści dotyczące naszej oferty i promocji producenckich.

Z jakimi wyzwaniami mierzy się obecnie sieć Neonet?

Jeśli chodzi o naszą branżę, sytuacja jest taka, że konkurencja nie rośnie pod względem pojawiania się nowych marek czy konceptów. Obecnie rywalizacja rozgrywa się głównie między czterema graczami: NEONET, RTV EURO AGD, Media Expert i Media Markt. Poza nielicznymi już lokalnymi sklepami, nie ma innych sieci. W tej dziedzinie nie spodziewamy się żadnych nowych zdarzeń. Te sieci będą rywalizować pod względem atrakcyjności oferty, liczby sklepów i odpowiedniej wielkości powierzchni, zgodnie z obecnymi trendami.

W aspekcie sprzedaży, będziemy rywalizować pod względem jakości obsługi klienta we wszystkich kanałach ze szczególnym uwzględnieniem obsługi posprzedażowej (reklamacje), atrakcyjności oferty produktowej i tzw. usług „okołosprzedażowych”, szybkości dostawy oraz siły przekazu marketingowego. To są wyzwania, z którymi musimy się zmierzyć w naszej branży.

Jeśli chodzi o bardziej ogólne wyzwania, to mamy do czynienia z tym wszystkim, z czym borykają się też inni najemcy. Są to rosnące koszty utrzymania sklepów czy problemy z zatrudnieniem. Koszty utrzymania sklepów rosną, zwłaszcza te związane z energią elektryczną. Staramy się zarządzać tym jak najlepiej, ponieważ jeśli chodzi o obiekty handlowe i szeroko pojęty sektor detaliczny, sklepy elektroniczne i gastronomia są największymi konsumentami energii elektrycznej. Włączone telewizory emitują ciepło co z kolei wymaga intensywnego chłodzenia powierzchni. Mając to na uwadze wprowadziliśmy m.in. program czasowego wyłączania ekspozycji oraz redukowanie natężenia oświetlenia w godzinach zmniejszonej odwiedzalności.

Warto zaznaczyć, że już w fazie projektowania sklepu uwzględniamy mniejsze natężenie oświetlenia nad ekspozycją telewizorów a samo zastosowanie oświetlenia ledowego , wyłączników zmierzchowych i czujek ruchu jest podstawą każdego projektu użytkowanej przez nas powierzchni.

Szkolimy naszych pracowników pod kątem zarządzania energią elektryczną w zależności od pory roku i cyklicznie sprawdzamy osiągnięte efekty. Zależy nam żebyśmy byli postrzegani nie tylko jako firma która dba o koszty energii elektrycznej ale jako podmiot ekoefektywny.

Rozmawiała: Katarzyna Łabuz

Salon Neonet
Salon Neonet
Salon Neonet
Salon Neonet
Salon Neonet
Salon Neonet

Trwa rejestracja uczestników i partnerów!

SCF 2024 Spring

Najważniejsze wiosenne spotkanie rynku centrów handlowych,  9-10 kwietnia 2024, Legia Warszawa.

Rejestracja uczestników