[RAPORT] CBRE: Inwestycje w ESG i technologie opłacają się w handlu detalicznym oraz logistyce

Co trzecia firma z sektora logistycznego i handlu detalicznego, która postawiła na technologię, zaobserwowała zwiększoną wydajność. Podobnie zwracają się inwestycje w ESG, które pozytywnie wpływają na reputację firmy oraz środowisko, pozwalają też przyciągnąć nowych klientów – wynika z najnowszej edycji raportu Confidence Index przygotowanego przez CBRE oraz Panattoni.

Słabnie natomiast entuzjazm firm logistycznych i handlu detalicznego dotyczący e-commerce. Polska pozostaje jednym z najszybciej rozwijających się rynków w Europie Środkowo-Wschodniej, jednak tempo wzrostu handlu elektronicznego spowodowane pandemią w ostatnich dwóch latach spadło.

Z badania CBRE oraz Panattoni wynika, że zarówno logistyka i łańcuchy dostaw lepiej niż rok temu postrzegają obecne warunki biznesowe, a połowa ankietowanych przewiduje wzrost obrotów w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Pomimo utrzymującej się niepewności gospodarczej i wysokiej inflacji, firmy z obu sektorów inwestują w technologie oraz działania z obszaru ESG, czyli środowiska, społeczeństwa i ładu korporacyjnego, bo to przynosi im realne korzyści.

Inwestycje w technologie się zwracają

Coraz ważniejsza rola technologii w logistyce i operacjach łańcucha dostaw była kluczową cechą wszystkich edycji raportu Confidence Index. Firmy decydują się na wprowadzanie nowoczesnych rozwiązań, bo w długiej perspektywie przynoszą one znaczne korzyści. 35 proc. respondentów wskazuje na bardziej wydajne operacje magazynowe, a 23 proc. docenia większą widoczność operacyjną i raportowanie.

PARTNER PORTALU

Kaufland

Podium kluczowych korzyści zamyka ex aequo lepsza komunikacja z klientami (10 proc.) oraz lepsza współpraca z klientami i kontrahentami. Poza pierwszą trójką znalazła się jeszcze rozszerzona oferta usług (9 proc.), bardziej wydajne operacje dystrybucyjne (9 proc.) oraz zwiększona odpowiedzialność za środowisko (5 proc.).

ESG poprawia reputację i biznesowe sumienie

Poza technologią, firmom opłaca się też inwestować w ESG. Wydatki w tym obszarze są zarówno wymogiem, ze względu na regulacje Unii Europejskiej, które nakładają obowiązek raportowania w tym zakresie, jak i coraz częściej są traktowane jako inwestycja, która szybko się zwraca. W tegorocznym badaniu nie pytano respondentów, czy już zainwestowali w działania z obszaru ESG – bo robi to zdecydowana większość z nich – ale o uzasadnienie inwestowania w takie inicjatywy.
Odpowiedzi różnią się w zależności od grupy respondentów.

Operatorzy logistyczni najczęściej wskazywali na poprawę reputacji firmy (60 proc.), wywieranie pozytywnego wpływu na środowisko (56 proc.), przyciąganie nowych klientów (56 proc.) i spełnianie wymogów regulacyjnych (52 proc.). Natomiast producenci i sprzedawcy detaliczni najczęściej wybrali spełnianie wymogów regulacyjnych i prawnych (52 proc.), wywieranie pozytywnego wpływu na środowisko (44 proc.), wywieranie pozytywnego wpływu społecznego (44 proc.) oraz spełnianie wymogów umownych klientów, dostawców lub usługodawców (44 proc.).

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

– Zrównoważony rozwój to nie tylko inwestycja w przyszłość. Nasze badanie pokazuje, że przynosi on realne korzyści już teraz. Firmy, które postawiły na środowisko, społeczeństwo i ład korporacyjny, już dostrzegają bezpośrednie odzwierciedlenie tej decyzji w swoim biznesie. ESG wzmacnia reputację, przyciąga nowych klientów i pomaga spełniać coraz to nowe wymogi regulacyjne. To pokazuje, że świadomość ESG w biznesie nie jest tylko modnym hasłem, ale kluczowym elementem strategii, która przekłada się na efekty biznesowe. Oznacza to, że zrównoważony rozwój i biznes mogą, i powinny, iść ręka w rękę – podkreśla Emilia Dębowska, Sustainability Director, Panattoni.

Ostrożny entuzjazm w stronę e-commerce

W tegorocznej edycji raportu CBRE oraz Panattoni respondenci z sektora logistyki i handlu detalicznego nie są tak optymistyczni co do tempa wzrostu handlu elektronicznego jak poprzednio. 32 proc. respondentów (wzrost z 5 proc. w ubiegłym roku) szacuje, że wynosie ono w 2023 roku 0-6 proc., podczas gdy 40 proc. badanych (wzrost z 27 proc. w ubiegłym roku) szacuje, że tempo wzrostu handlu elektronicznego w tym roku wyniesie 6-10 proc. 28 proc. respondentów przewiduje wzrost handlu elektronicznego o ponad 11 proc.

W ubiegłym roku kategoria ta została wybrana przez 68 proc., więc jest to widoczny znak, że respondenci dostrzegają spowolnienie rozwoju handlu elektronicznego.

– Trzeba jasno powiedzieć, że rozwój handlu elektronicznego w Polsce nadal postępuje, a nasz kraj pozostaje jednym z najszybciej rozwijających się rynków w Europie Środkowo-Wschodniej. Znajduje to odzwierciedlenie w pozytywnych opiniach naszych respondentów na temat wyników rynku, zapytanych o przewidywany wzrost handlu elektronicznego rok do roku. Jednak w tegorocznej edycji badani nie są już tak optymistyczni co do tempa wzrostu handlu elektronicznego jak poprzednio. Głównie dlatego, że znaczne ożywienie handlu elektronicznego spowodowane pandemią spowolniło w ciągu ostatnich dwóch lat. Ponadto wciąż aktualne pozostają wyzwania, z którymi muszą mierzyć się wszyscy przedsiębiorcy, takie jak niepewność gospodarcza czy wysoka inflacja – podsumowuje Anna Bielacka, senior consultant w dziale badań i analiz w CBRE.

Metodologia badania

W badaniu Confidence Index wzięło udział łącznie 50 respondentów, z czego 25 pochodziło z firm logistycznych, a 25 z grupy producentów i sprzedawców detalicznych. Grupa uczestników badania składała się głównie z dyrektorów ds. logistyki i dyrektorów ds. łańcucha dostaw, którzy łącznie stanowili 40% respondentów, a także dyrektorów zarządzających i dyrektorów generalnych, którzy stanowili 25% ankietowanych.

Obliczenie wskaźnika optymizmu opiera się na odsetku respondentów zgłaszających poprawę, brak zmian lub pogorszenie sytuacji w sektorze. Dlatego liczba powyżej 50 wskazuje na poprawę, podczas gdy poniżej 50 sugeruje spadek. Im wskaźnik jest dalej od 50, tym silniejsza jest zmiana w danym okresie. Obliczenie wskaźnika opiera się na odsetku respondentów zgłaszających poprawę, brak zmian lub pogorszenie sytuacji w sektorze.

O CBRE

CBRE Group, Inc. (NYSE: CBRE), spółka z listy Fortune 500 i S&P 500 z siedzibą w Los Angeles, jest największą na świecie firmą doradczą świadczącą usługi w zakresie nieruchomości komercyjnych i inwestycyjną (na podstawie przychodów z 2019 r.). Firma zatrudnia ponad 100 000 pracowników (nie wliczając podmiotów stowarzyszonych i partnerskich) i obsługuje inwestorów i najemców nieruchomości za pośrednictwem ponad 530 biur na całym świecie.

CBRE oferuje szeroki zakres zintegrowanych usług, doradztwo strategiczne w zakresie inwestycji i wynajmu, usługi korporacyjne, usługi zarządzania nieruchomościami oraz projektami, administrację firm, bankowość hipoteczną, wyceny, usługi deweloperskie, usługi zarządzania inwestycjami oraz usługi konsultingowe i analityczne.