Newsletter SCF News
Dołącz do 7000 odbiorców!

[WYWIAD] Kamila Kiersikowska, Galeria Młociny: Centrum handlowe musi być zarządzane w sposób zrównoważony

Jednym z kluczowych obszarów, w którym należy postawić na efektywność, jest zaopatrzenie budynku w energię elektryczną oraz ograniczanie jej zużycia – i nie chodzi tu tylko o rachunek ekonomiczny, ale także ekologiczny – mówi w rozmowie z Retailnet Kamila Kiersikowska, Dyrektor CH Galeria Młociny

Galeria Młociny zostanie zaprezentowana podczas targów SCF 2023 Fall Edition. Z przedstawicielami obiektu będzie można spotkać się na stoisku EPP nr 401.

Jakie konkretnie działania podejmuje Galeria Młociny w celu zwiększenia efektywności energetycznej?

Galeria Młociny jest najmłodszym centrum handlowym w Warszawie, które w ciągu czterech lat od otwarcia znalazło się w czołówce warszawskich galerii handlowych, nieustannie zdobywając zaufanie coraz większego grona klientów. Na powierzchni 81 000 mkw. znajduje się ponad 200 sklepów i punktów usługowych, około 30 restauracji i kawiarni, zielony taras, a także strefa Spotkania i Dania wraz z Halą Hutnik – największą strefą gastronomiczno-rozrywkową w Polsce. Pod jej szyldem regularnie organizowane są większe i mniejsze wydarzenia kulturalne, sportowe, koncerty, warsztaty. Przy tak rozleglej skali działalności centrum musi być zarządzane w sposób zrównoważony.

R E K L A M A

Jednym z kluczowych obszarów, w którym należy postawić na efektywność, jest zaopatrzenie budynku w energię elektryczną oraz ograniczanie jej zużycia – i nie chodzi tu tylko o rachunek ekonomiczny, ale także ekologiczny.

W Galerii Młociny został wdrożony system BMS Everywhere, integrujący wszystkie systemy budynku i pozwalający nimi sterować. To skuteczne rozwiązanie, oparte na automatyzacji, które dzięki połączeniu z czujnikami i licznikami energii elektrycznej, wody i ciepła umożliwia m.in. analizę zużycia mediów i zarządzanie nim w czasie rzeczywistym dopasowując ich pracę do np. liczby osób w obiekcie, czy pogody.

System pozwala też na sterowanie komfortem cieplnym i jakością powietrza czy oświetleniem z poziomu urządzeń mobilnych, dzięki czemu można zdalnie natychmiast włączyć wybraną część każdego z kilkuset obwodów znajdujących się w galerii. Pozwala to efektywnie zarządzać konsumpcją energii przez obiekt, a co za tym idzie także jego emisyjnością.

Galeria Młociny
Galeria Młociny

Jeśli mowa o efektywnym zarządzaniu energią to należy wspomnieć tutaj także o oświetleniu centrum handlowego. W Galerii Młociny zdecydowaliśmy się w całości na rozwiązanie LED, zastępujące energochłonne metahalogeny czy świetlówki. Budynek jest wyposażony także w dodatkową warstwę izolacji termicznej, która wpływa na poprawę jego efektywności energetycznej – zapobiega stratom ciepła zimą i nagrzewaniu się latem. Korzystamy także z central wentylacyjnych wyposażonych w sensory CO2, które samoczynnie dostosowują wydajność systemów wentylacji do zapotrzebowania na świeże powietrze.

Galeria Młociny charakteryzuje się wysokim standardem energetycznym. Obiekt znajduje się w 30 proc. najbardziej efektywnych energetycznie budynków niemieszkalnych wybudowanych przed końcem 2020 roku, dla których sporządzono świadectwo charakterystyki energetycznej. To potwierdza, że inwestycja wnosi istotny wkład w działania minimalizujące skutki zmian klimatu.

W jaki sposób galeria wykorzystuje energię ze źródeł odnawialnych? Czy może Pani podać dane na temat korzystania z energii odnawialnej? Jakie inicjatywy zostały podjęte w celu zmniejszenia zużycia wody w galerii?

Galeria Młociny wykorzystuje energię pochodzącą z odnawialnych źródeł – z farm fotowoltaicznych lub wiatrowych. Aktualnie jest to 20 proc. zielonej energii dla zużycia w częściach wspólnych obiektu. Jej największym odbiorcą są systemy utrzymania komfortu w budynku – wentylacji i klimatyzacji. Obecnie jesteśmy także w trakcie przygotowań do procesu instalacji paneli fotowoltaicznych na dachu centrum handlowego.

Galeria Młociny
Galeria Młociny

Wyposażyliśmy nasze centrum handlowe w rozwiązania mające na celu ograniczenie zużycia wody. Zamontowaliśmy perlatory napowietrzające, dzięki którym generujemy oszczędności w zużyciu wody na poziomie ok. 50 proc. Z kolei baterie umywalkowe sterowane fotokomórką pozwalają nam zapobiegać stratom wody. Dodatkowym zabezpieczeniem są zawory automatycznie odcinające dopływ w przypadku wykrycia niekontrolowanego wycieku. Do rozwiązań ograniczających zużycie wody można zaliczyć także tzw. linie kroplujące sterowane w oparciu o czasomierze, które zastępują standardowe zraszacze do podlewania zieleni.

Minął właśnie czwarty rok działalności Galerii Młociny, a my cały czas dążyliśmy i dążymy do jeszcze bardziej zrównoważonego zarządzania obiektem i jego wpływem na otoczenie. Mimo, że jest to obiekt młody i nowoczesny nieprzerwanie wprowadzamy zmiany i kolejne innowacje.

Jakie kryteria musiała spełnić galeria, aby otrzymać certyfikat BREEAM?

Galeria Młociny posiada certyfikat BREEAM In-Use na poziomie Excellent, czyli spełnia wymogi uznanego na całym świecie systemu oceny wpływu budynku na środowisko. System weryfikuje m.in. zużycie energii i wody, wykorzystywanie materiałów z odpowiedzialnych źródeł do budowy i aranżacji, gospodarkę odpadami, dbałość o zdrowie i komfort użytkowników obiektu, dostęp do komunikacji publicznej, czy udogodnienia dla rowerzystów.

Już na etapie budowy postawiono na rozwiązania prośrodowiskowe. Poza wspomnianą energooszczędnością, przy budowie i wykańczaniu budynku korzystano z materiałów posiadających certyfikaty ekologiczne. Wdrożono również procedury zarządzania odpadami i gospodarką wodno-ściekową, wprowadzając chociażby selektywną gospodarkę odpadami, pozwalającą na wtórne wykorzystanie większości z nich.

Jak wspomniałam, w procesie certyfikacji pod uwagę brane są nie tylko kwestie środowiskowe, ale też korzyści dla użytkowników budynku. To z myślą o nich – klientach, najemcach i pracownikach, na etapie projektowania galerii, zadbano o odpowiednią ilość światła dziennego w pomieszczeniach, temperaturę, jakość powietrza czy dobrą akustykę. Mamy też zapewniony dogodny dojazd komunikacją miejską oraz parkingi dla rowerów.

Galeria Młociny

Jaką rolę odgrywa lokalizacja galerii przy stacji Metro Młociny w kontekście zrównoważonego transportu? Jakie działania podejmuje galeria w celu promowania korzystania z transportu publicznego? Czy są i jeśli tak to ile stacji ładowania pojazdów elektrycznych jest dostępnych w Galerii Młociny?

Lokalizacja galerii nie jest przypadkowa. Centrum handlowe jest świetnie skomunikowane, co zawdzięczamy m.in. bliskości ważnego węzła komunikacyjnego. Dzięki temu klienci mogą wygodnie dostać się do galerii komunikacją miejską, ograniczając przy tym swój ślad węglowy. Decyduje się na to ponad 50 proc. odwiedzających – zamiast samochodu wybierają metro, tramwaj lub autobus. Stacja metra oraz sąsiednie pętle autobusowa i tramwajowa obsługują rocznie około 24 miliony pasażerów. Dzięki nim, dojazd ze ścisłego centrum Warszawy zajmuje około 15-20 minut.

Warto również wspomnieć o rozbudowanej infrastrukturze rowerowej na Bielanach, która pozwala na bezpieczne, wygodne i bezemisyjne przemieszczanie się po okolicy. W Galerii Młociny dla rowerzystów mamy przygotowanych ponad 120 miejsc parkingowych. To więcej niż jest wymagane. Patrząc obecnie na liczbę „parkujących” rowerów wiemy, że zaprojektowanie tak dużej strefy było dobrą decyzją.

Na terenie naszego parkingu udostępniliśmy także wielostanowiskową stację ładowania aut elektrycznych GreenWay Polska. Wykorzystuje ona technologię szybkiego ładowania, dzięki czemu umożliwia ładowanie baterii aż 11 samochodów jednocześnie. Stacje te cieszą się dużą popularnością.

Jest to część udogodnień, dzięki którym Galeria Młociny stała się miejscem spędzania czasu nie tylko dla mieszkańców Bielan, Żoliborza, Bemowa czy Białołęki, ale też dalszych dzielnic Warszawy i okolicznych miejscowości np. Łomianek, Legionowa czy Jabłonnej.

Jakie ekologiczne koncepcje są promowane przez Galerię Młociny?

Polskie społeczeństwo coraz chętniej i aktywniej troszczy się o przyszłość planety i wie, jak ważne dla jej przyszłości są zrównoważone działania. Zatem bliskie są nam, podobnie jak naszym klientom, założenia gospodarki o obiegu zamkniętym. Jeśli tylko to możliwe, zachęcamy klientów do wymiany i recyklingu produktów. Na terenie galerii można znaleźć jeden z czterech w Polsce Bazarów Miejskich. To wyjątkowa przestrzeń stworzona w duchu zero waste, która umożliwia klientom zarówno kupno, jak i sprzedaż używanych towarów, głównie ubrań, butów i tekstyliów.

Ponadto wielu najemców z segmentu modowego prowadzi na terenie swoich sklepów selektywną zbiórkę odzieży. Przykładem może być Program zbiórki tekstyliów marki H&M. Przy okazji robienia zakupów można przynieść wszystkie niepotrzebne ubrania – w dowolnym stanie, niezależnie jakiej marki, a zebrany materiał jest przetwarzany i ponownie wykorzystywany. Wybrani najemcy chętnie włączają się też w akcje ekologiczne i charytatywne, m.in. zbiórki elektrośmieci czy plastikowych nakrętek.

Wiosną tego roku, na terenie centrum, sami zorganizowaliśmy również zbiórkę ubrań, która odbyła się pod hasłem „Nie nosisz, do Galerii Młociny przynosisz”. Stworzyliśmy klientom okazję, aby podzielić się nadmiarem zbędnych ubrań i zrobić coś dobrego dla planety. We współpracy z Ubrania Do Oddania i najemcami zbieraliśmy odzież nadającą się do ponownego użytku, aby dać jej drugie życie. W ramach akcji wspieraliśmy też program edukacyjny, dzięki któremu młode kobiety w trudnej sytuacji życiowej wejdą na cyfrowy rynek pracy z niezbędnym wachlarzem kompetencji.