Newsletter SCF News
Dołącz do 7000 odbiorców!

[WYWIAD] Tomasz Szewczyk, Acteeum Central Europe: Zawsze planujemy długofalowo

Nie projektujemy obiektu na chybił trafił, ale opieramy nasze decyzje na analizach obszaru catchmentowego, poziomie nasycenia rynku oraz opinii i sugestii od potencjalnych najemców. Działamy więc w sposób strategiczny, aby stworzyć obiekty, które najlepiej odpowiadają potrzebom rynku – mówi w rozmowie z Retailnet Tomasz Szewczyk, Prezes Zarządu Acteeum Central Europe

Acteeum Central Europe jest wystawcą SCF 2023 Fall. Swoje projekty zaprezentuje na stoisku 340.

Z jakimi projektami Acteeum przychodzi na targi SCF 2023 Fall?

Nasz udział w jesiennych targach SCF to dla nas obowiązkowa pozycja w kalendarzu wydarzeń branżowych. Regularnie uczestniczymy w tych targach z kilku istotnych powodów. Przede wszystkim jest to doskonałe miejsce spotkań dla wszystkich profesjonalistów z branży nieruchomości handlowych, zarówno deweloperów, najemców, jak i innych usługodawców, którzy odgrywają kluczową rolę w procesie budowy i zarządzania projektów „retail”.

R E K L A M A
Nowa Sukcesja

Jednym z głównych powodów naszego uczestnictwa jest możliwość nawiązania nowych kontaktów i rozmów z naszymi najemcami. Możemy omówić z nimi nasze – aktualnie realizowane jak i planowane projekty, dowiedzieć się, jakie są ich opinie na temat naszych istniejących inwestycji oraz pozyskać informacje na temat ich perspektyw na rynku.

Targi dają nam także szansę na wymianę doświadczeń i wiedzy z innymi deweloperami. Możemy porozmawiać o tym, jak widzą oni rynek, jakie mają plany rozwoju, jak oceniają sytuację cen gruntów i usług budowlanych.

Jesienna edycja SCF jest dla nas znakomitą platformą do prezentacji naszych projektów, prowadzenia rozmów, nauki i dzielenia się doświadczeniami. Cieszymy się, że organizacja tych targów jest na wysokim poziomie, zarówno pod względem organizacyjnym, jak i infrastrukturalnym. Mix osób uczestniczących w tym wydarzeniu jest naprawdę odpowiedni, co sprawia, że bierzemy w nich udział z dużą przyjemnością. To wyjątkowa okazja do budowania relacji i zrozumienia dynamiki rynku nieruchomości, dlatego jesteśmy zawsze zaangażowani w te targi.

Natomiast wracając do naszych projektów, Acteeum działa na rynku retail od 15 lat. Przez ten czas zdołaliśmy oddać do użytku imponujące 350 000 metrów kwadratowych powierzchni GLA w różnych projektach. Początkowo koncentrowaliśmy się głównie na tradycyjnych galeriach handlowych, które były charakterystyczne dla większych miast. Jednakże, jak wszyscy jesteśmy świadomi, świat nieruchomości handlowych ewoluował w ostatnich latach, wpływając na naszą strategię działania.

Obecnie Acteeum koncentruje się na budowie obiektów typu Power Center, które definiujemy jako dominujące projekty handlowe w danym obszarze, obejmujące duży park handlowy oraz różnorodne obiekty, takie jak markety typu „dom i ogród”, salony meblowe oraz usługi dodatkowe, włączając w to duże sklepy sportowe, np. Decathlon. Obiekty tego typu pozwalają naszym najemcom na obniżenie kosztów najmu i eksploatacji przy jednoczesnym zapewnieniu pełnej oferty handlowej dla klientów w naszych obiektach typu Power Center.

Power Center Gorzów Wielkopolski
Power Center Gorzów Wielkopolski

Aktualnie skupiamy się na trzech projektach typu Power Center, które fizycznie powstają. Obejmują one Koszalin, gdzie budujemy park handlowy wraz z Leroy Merlin i Agata Meble, Ostródę, gdzie realizujemy park handlowy wraz z Castoramą, McDonald’s i stacją benzynową, oraz Gorzów Wielkopolski, gdzie tworzymy duży park handlowy z pełnowymiarowym sklepem Decathlon oraz Jula. Te trzy projekty są planowane do otwarcia w drugim i trzecim kwartale przyszłego roku, co stanowi ważny etap w naszej działalności.

Biorąc pod uwagę nasze ambitne plany na przyszłość oraz obecne inwestycje, możemy z pewnością stwierdzić, że nadchodzący rok będzie dla nas niezwykle pracowitym okresem.

Jak przebiega komercjalizacja projektów Power Center? Jak dostosowujecie ofertę tych obiektów do zmieniających się nawyków zakupowych?

Jeśli chodzi o stopień komercjalizacji naszych obecnych projektów, które planujemy otworzyć w drugim i trzecim kwartale przyszłego roku, to osiągnęliśmy już prawie ich pełne wynajęcie – prowadzimy rozmowy z ostatnimi najemcami.

Nasza zdolność do osiągnięcia wysokiego poziomu komercjalizacji wynika głównie z naszej staranności i dokładności w badaniu rynku przed rozpoczęciem inwestycji. Ten proces rozpoczyna się od konsultacji z potencjalnymi najemcami, gdzie dostosowujemy zarówno układ przestrzenny obiektu, jak i jego wielkość, do oczekiwań i potrzeb najemców.

Nie projektujemy obiektu na chybił trafił, ale opieramy nasze decyzje na analizach obszaru catchmentowego, poziomie nasycenia rynku oraz opinii i sugestii od potencjalnych najemców. Działamy więc w sposób strategiczny, aby stworzyć obiekty, które najlepiej odpowiadają potrzebom rynku.

Jeśli chodzi o rodzaj najemców, to w naszych parkach handlowych możemy z pewnością zauważyć obecność standardowych, dyskontowych najemców. Jednakże jesteśmy również zadowoleni z tego, że obserwujemy rosnące zainteresowanie naszymi obiektami ze strony najemców, którzy historycznie byli związani z galeriami handlowymi. Teraz wchodzą oni do naszych obiektów typu Power Center , co jest dla nas bardzo pozytywnym sygnałem.

Współpracujemy już z takimi markami jak Apart, Vision Expres, Ochnik czy kaes., a także rozmawiamy z operatorami z branży beauty i fashion. Świadczy to o tym, że nasze Power Center będą oferować pełen zakres asortymentu i usług, którymi nasi klienci są zainteresowani, nie ograniczając się wyłącznie do oferty dyskontowej. Dzięki temu stworzymy kompleksowe centra handlowe, które uzupełniają ofertę zakupową w danym regionie, w którym nie ma tradycyjnych galerii handlowych.

Ta formuła Power Center już się sprawdziła ponieważ w Andrychowie działa galeria w takim formacie. Czy strategią Acteeum jest utrzymanie portfolio czy raczej planujecie zbywać te projekty?

Jednym z naszych pierwszych projektów typu Power Center był obiekt w Andrychowie, który ma 24 tysiące metrów kwadratowych powierzchni GLA. Obecnie jest on własnością BIG Shopping Center. Cieszymy się, że z rozmów z naszymi najemcami, zarówno tymi oferującymi produkty w niższych cenach, jak i bardziej ekskluzywnymi, wiemy, że są oni zadowoleni z wyników finansowych i generowanych obrotów. Takie duże obiekty, dominujące w danym regionie, oferujące szeroki zakres produktów, działają zgodnie z oczekiwaniami naszych najemców.

koszalin-power-center
Power Center Koszalin

Czy planujecie Państwo sprzedawać swoje obiekty czy zostaną w Państwa portfelu ?

Jako deweloperzy, zawsze planujemy długofalowo, z myślą o wyjściu z danej inwestycji w odpowiednim czasie, aby pozyskać kapitał na kolejne projekty. Jednakże nie jest to sytuacja, w której musimy sprzedawać nieruchomość natychmiastowo. Oczekujemy na właściwy moment i właściwego inwestora, a dopiero wtedy podejmujemy decyzję o ewentualnej sprzedaży.

Ważne jest także podkreślenie, że nasz model biznesowy opiera się na formule joint venture, w ramach której współpracujemy z partnerami. Obecnie realizujemy projekty z trzema takimi partnerami: Falcon Investment Management, Equilis i BIG Shopping Centers, a każdy z nich ma swoją strategie długoterminową w zakresie trzymania lub sprzedaży obiektów wiec wspólnie ustalamy działania w tym zakresie. co umożliwia nam realizację naszych projektów i daje pewność sukcesu na rynku.

Jak ocenia Pan sytuację na polskim rynku retail? Wbrew różnym opiniom i czarnym scenariuszom retail parki nadal powstają na potęgę. Jak długo, w Pana opinii, ten boom jeszcze potrwa?

Jeśli o nas chodzi, to aktywnie inwestujemy w nowe tereny i nie mamy zamiaru zwalniać tempa i intensywności ekspansji. Posiadamy już zabezpieczone tereny pod kolejne projekty typu Power Center i będziemy nadal kontynuować nasz rozwój. Oczywiście, w obecnie niepewnych czasach trudno jest dokładnie przewidzieć rozwój sytuacji na rynku, jednakże moje osobiste przekonanie jest optymistyczne.

Jeśli deweloper dokładnie analizuje lokalizacje, catchment area oraz skupia się na zaspokajaniu potrzeb zarówno najemców, jak i klientów, to projekt ma dużą szansę na sukces. Rynek z pewnością będzie wykazywał zmienność, ale dobre planowanie, doświadczony zespół oraz analiza ryzyka mogą znacząco wpłynąć na osiągnięcie sukcesu. Nie ma wątpliwości, że będą projekty, które odniosą sukces i przyniosą zyski, a także te, które mogą napotkać na trudności. Wiele czynników wpływa na to, które projekty odniosą sukces, ale doświadczenie i umiejętności dewelopera są kluczowe.

Warto również podkreślić, że wiele projektów pozostaje na etapie koncepcji i nie dochodzi do ich realizacji. To zjawisko jest znane także z historii galerii handlowych, gdzie wiele pomysłów na trzy- lub czteropiętrowe obiekty nigdy nie zostało zrealizowanych, ponieważ na rynku pojawiały się lepsze projekty komercjalizowane przez bardziej doświadczonych deweloperów. Sytuacja na rynku parków handlowych jest podobna. Dlatego też, podejmujemy staranne i krytyczne analizy, aby wybrać projekty, które wykazują realny potencjał, a nasza decyzja jest oparta na solidnych podstawach i doświadczeniach. Jestem przekonany, że w nadchodzących latach nadal będziemy mieć wiele możliwości do działania w tej dynamicznej branży.

Powiedział Pan, że już macie zabezpieczone tereny pod kolejne inwestycje. Może Pan zdradzić coś więcej na ten temat?

Oczywiście, nie możemy jeszcze zdradzać szczegółów naszych przyszłych projektów, ponieważ chcielibyśmy najpierw poinformować naszych najemców. Jednakże na zbliżających się targach z przyjemnością podzielimy się kilkoma nowymi projektami w bezpośrednich rozmowach z naszymi partnerami. Zapraszamy do rozmów i dzielenia się pomysłami. Do zobaczenia na targach.

Rozmawiała: Katarzyna Łabuz