Parki handlowe to ostatnio najczęściej wybierane formaty handlowe. Obecnie stanowią ponad 80 proc. powierzchni handlowej znajdującej się w budowie – mówiła podczas SCF 2023 Fall Ewa Derlatka-Chilewicz, Associate Director, Head of Research, Cushman & Wakefield.
Ekspertka Cushman & Wakefield w raporcie pt. ” Podaż, popyt i trendy cenowe: podsumowanie I półrocza 2023 na rynku nieruchomości handlowych” przedstawiła najważniejsze dane obrazujące polski rynek nieruchomości handlowych.
Aktualnie w budowie jest ok. pół mln. tys. mkw. nowej powierzchni handlowej
Aktualnie na polskim rynku działa 930 obiektów handl. o łącznej powierzchni 16 mln. mkw. Blisko 200 projektów to parki handlowe (2,3 mln. mkw.). Na liście zrealizowanych – nowych bądź rozbudowanych w I połowie 2023 roku obiektów są m.in. Fort Wola w Warszawie, Bawełnianka w Bełchatowie, AriPark w Bytowie, Węglin Park w Lublinie, EMKA Koszalin oraz park handlowy Glinianka w miejscowości Łubna. W budowie jest obecnie ok. pół mln. tys. mkw. nowej powierzchni.
Spada poziom pustostanów w największych miastach w Polsce
Jak wynika z danych międzynarodowej agencji doradczej Cushman & Wakefield, średni poziom pustostanów w obiektach handlowych w największych miastach w Polsce spadł o 1,2p.p. r/r i wynosi obecnie 3,5% powierzchni. Co ważne, spadek wakatów dotyczy aż sześciu z ośmiu największych miast, z czego najmniej powierzchni do wynajęcia znajdziemy w Krakowie, Łodzi i Szczecinie.
– Najniższy poziom pustostanów na rynku nieruchomości handlowych charakteryzuje Kraków, gdzie wolnych jest jedynie 1,5% powierzchni (spadek z 1,9% w 2022). Ciekawie sytuacja przedstawia się też na łódzkim rynku – tutaj wskaźnik wakatów wynosi 1,8%, podczas gdy w analogicznym okresie 2022 roku do wynajęcia pozostawało 4,1% powierzchni. Na trzecim miejscu znajduje się Szczecin, gdzie pustostany stanowią 2,0%, co oznacza spadek o 2,6p.p. r/r – komentuje Ewa Derlatka-Chilewicz, Head of Research, Cushman & Wakefield.
– Spadający poziom pustostanów jest niewątpliwie jedną z najważniejszych zmiennych odzwierciedlających sytuację w każdym z segmentów rynku nieruchomości komercyjnych. Ważne jednak, aby niższe wakaty nie usypiały czujności właścicieli obiektów handlowych. Moment uspokojenia sytuacji rynkowej, to dobry czas na zweryfikowanie strategii sprzedażowej i marketingowej centrum handlowego. Z jednej z naszych najnowszych analiz badającej potrzeby klientów centrów handlowych wynika między innymi, że dla 69%[2] kupujących kluczowy jest duży wybór dostępnych w obiekcie sklepów, a dla 38% – oferta gastronomiczna. Dlatego tak istotna jest weryfikacja tenant-mix obiektów handlowych, tak aby lepiej odpowiadały na zmieniające się trendy konsumenckie – dodaje Ewa Derlatka-Chilewicz.
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter
Debiuty nowych marek
Trzy kwartały 2023 roku przyniosły polskiemu rynkowi debiuty kilkunastu nowych marek. Wśród nich są m.in. Hugo, Woolworth, Candy Pop, Helly Hansen, Centrum Rowerowe, Enguie, Master Burger, Nuumo, Mol cz Lush.