„W trosce o naszych sąsiadów” to tytuł najnowszej publikacji podsumowującej działania z obszaru zrównoważonego rozwoju sieci Biedronka. Rok 2022 pokazał, jak ważna jest solidarność międzyludzka i pomoc niesiona sąsiadom – tym bliższym i dalszym.
W minionym roku Biedronka stała się największym pracodawcą w Polsce, zwiększając zatrudnienie powyżej 80 000 osób, a sklepy sieci odwiedzało każdego dnia ok. 5 milionów klientów. Przy tej skali działalności niemal każdy jest sąsiadem Biedronki. Najnowszym raportem sieć handlowa pokazuje, że zrównoważony rozwój niejedno ma oblicze.
Ubiegły rok był czasem niezaprzeczalnie wyjątkowym, jeśli chodzi o niesione dobro i o ile nie wszystko daje się przeliczyć na twarde dane, to działania Biedronki można podsumować konkretnymi, wymiernymi wskaźnikami. Już niespełna tydzień po wybuchu pełnoskalowej wojny Biedronka oraz Fundacja Biedronki rozpoczęły działania pomocowe na rzecz obywateli Ukrainy. Łącznie pomoc rzeczowa i finansowa sięgnęła kwoty 65 milionów złotych, w tym 5 mln Euro przekazała Grupa Jeronimo Martins. Z pomocą przyszli również klienci, którzy dołączyli do akcji sieci „Wsparcie dla Ukrainy” i przekazali łącznie kwotę aż 8 mln złotych i 650 ton produktów na rzecz działań pomocowych.
Jednakże wojna przy granicy z Polską, to jedno z wielu wyzwań, które w minionym roku stanęło przed polskim społeczeństwem. Wysoka inflacja, której sieć rzuciła wyzwanie, wpłynęła na poczucie bezpieczeństwa wielu Polaków. Klientom sieć przez cały rok oferowała atrakcyjne rabaty i misje oszczędzania, by złagodzić makroekonomiczne skutki konfliktu zbrojnego i zwiększonego popytu na niektóre artykuły pierwszej potrzeby. Z kolei na podwyżki dla pracowników sieć przeznaczyła łącznie 650 mln zł.
„:Zaangażowaliśmy się w pomoc dla Ukrainy, jednocześnie kontynuując działania na rzecz innych osób poprzez inicjatywy społeczne, które realizujemy od lat. Z uwagą analizujemy potrzeby społeczności lokalnych, z którymi sąsiadujemy i wspieramy najbardziej wrażliwe grupy społeczne. Nawiązujemy partnerską współpracę z innymi firmami i organizacjami, walcząc z wykluczeniem, ubóstwem i niedożywieniem.” – czytamy w liście zarządu sieci Biedronka.
PARTNER PORTALU
Biedronka w 2022 roku kontynuowała obrany już wcześniej kurs na wzmacnianie celów zrównoważonego rozwoju w poszczególnych aspektach swojej działalności. W 2022 roku sieć zmodernizowała ponad 360 placówek, zmniejszając ich łączne zużycie energii o 14% – z blisko 48,5 mln kWh do nieco ponad 41,7 mln kWh. Zakres prac remontowych jest szeroki i obejmuje wszelkie działania zmniejszające zużycie energii cieplnej oraz elektrycznej. Rekord redukcji zużycia odnotowano w placówce w Sochaczewie, która po remoncie zużywa aż o 80% mniej energii.
Dodatkowo w czerwcu 2022 Biedronka zawarła umowę, która do 2025 roku umożliwi montaż na dachach 2000 sklepów paneli fotowoltaicznych. Do końca 2022 roku już 118 placówek było wyposażonych w te instalacje. W ramach kolejnej, zawartej już w 2023 roku, 15-letniej umowy sprzedaży energii elektrycznej (tzw. Power Purchase Agreement, PPA), z farm fotowoltaicznych zlokalizowanych w Polsce, kupowana jest energia elektryczna, która zasila sklepy i centra dystrybucyjne. Blisko 1/3 pochodzi już ze źródeł odnawialnych.
Z kolei w obszarze żywienia sieć informuje, że tylko w 2022 roku dzięki procesom poprawy składów produktów marek własnych (tzw. reformulacji), zapobiegła wprowadzeniu na rynek 254,6 ton soli i tłuszczów (w tym nasyconych) łącznie oraz 328 ton cukru. Oznacza to także dodanie istotnego z punktu widzenia dietetyki błonnika – w 2022 Biedronka wdrożyła program wzbogacania żywności w błonnik, obejmujący między innymi płatki śniadaniowe i batony zbożowe Vitanella. Łączna ilość dodanego błonnika przekracza 22,6 tony. Sieć podkreśla również rozwój oferty produktów odpowiadających na specjalne potrzeby żywieniowe, w ramach której w 2022 roku wprowadziła markę Go Active dla osób uprawiających sport, a także ekologicznych produktów dla dzieci, pod marką Dada Baby Food.
Kolejnym istotnym aspektem działalności sieci był dobrostan zwierząt – na tym polu wdrożony został standard Animal Welfare opracowany przez Grupę Jerónimo Martins, którym zostali objęci wszyscy dostawcy wołowiny, drobiu i cielęciny dla produktów świeżych sieci.
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter
Wszystkie dane w raporcie zostały poddane niezależnemu audytowi przeprowadzonemu przez Ernst & Young Audyt Polska, a publikacja została przygotowana w standardzie GRI, tak aby umożliwić jak najlepszą porównywalność danych z publikacjami innych podmiotów na rynku. Raport po raz pierwszy został również opublikowany w jęz. angielskim oraz po raz pierwszy w historii zawiera komponent związany z ochroną praw człowieka. Pełną wersję można pobrać na stronie odpowiedzialna.biedronka.pl, a także na biedronka.pl/raport2022.