10 tys. sklepów na 25-lecie Żabki

25 lat temu w Swarzędzu pod Poznaniem powstał pierwszy sklep pod marką Żabka. W ciągu ćwierć wieku niewielka sieć sklepów zmieniła się w Grupę Żabka, która notuje rocznie ponad miliard wizyt klientów. Wartość sprzedaży realizowanej przez Grupę przekroczy w 2023 roku 20 miliardów złotych.

Grupa Żabka stanowi nowoczesny ekosystem convenience. Obok sieci sklepów, która wkrótce przekroczy 10 000 placówek, w jej skład wchodzą marki działające zarówno w kanałach fizycznych, jak i cyfrowych, które są w czołówce swoich kategorii. Maczfit jest liderem cateringu dietetycznego, który w 2022 roku dostarczył swoim klientom prawie 20 mln posiłków, Dietly jest największym marketplace cateringów dietetycznych, z kolei Żabka Jush jest wiodącym graczem w kategorii q-commerce, dostępnym w 6 miastach: Poznaniu, Warszawie, Krakowie, Gdańsku, Sopocie i Katowicach.

Rozwój oparty o analizę danych

Grupa Żabka pozycję lidera w tworzeniu rozwiązań convenience zawdzięcza m.in. fundamentalnej transformacji cyfrowej, opartej głównie o analizy danych. Innowacje odgrywają kluczową rolę w jej działalności, umożliwiając odpowiedzialne zarządzanie oddziaływaniem na gospodarkę, społeczeństwo i środowisko. Ponad 15% stanowisk w Żabce zajmują osoby pracujące w obszarze technologii cyfrowych, opartych na zarządzaniu danymi i sztucznej inteligencji.

Markę Żabka rozpoznaje dziś 93% konsumentów, a należące do sieci niemal 10 tys. placówek na stałe wpisało się w otaczający nas krajobraz. Aktualnie Żabka to nie tylko sklep, to minicentrum handlowo-usługowe – w tym największa sieć kawiarni, bankomatów, punktów pocztowych czy kolektur Lotto. Żabka rozwija także sektor usług, wspiera polskich dostawców i startupy, jest odpowiedzialnym pracodawcą, inkubatorem nowoczesnych rozwiązań i innowacyjnych produktów.

– Żabka od 25 lat towarzyszy klientom w każdym momencie dnia, ułatwiając im życie i uwalniając ich czas. Jednak Żabka sprzed lat i ta współczesna, to dwie zupełnie odmienne firmy. Ta zmiana była możliwa dzięki ludziom, których łączą wspólne wartości, chęć poszukiwania innowacji i tworzenia nowych rozwiązań. Wspólnie zapoczątkowaliśmy proces zmiany nie tylko naszej organizacji, ale także całego polskiego handlu. Dzięki temu w 2023 r. Żabka to coś więcej niż tylko sieć sklepów. To kompleksowy ekosystem convenience – mówi Tomasz Suchański, prezes zarządu Grupy Żabka.

Wspieramy przedsiębiorczość, upraszczamy życie

Żabka wspiera także polską przedsiębiorczość – aktualnie z siecią współpracuje ponad 8 600 franczyzobiorców, dla wielu z nich współpraca ta i możliwość prowadzenia sklepu jest pomostem do prowadzenia własnego biznesu. Wspólnie ze swoimi franczyzobiorcami Żabka zapewnia blisko 60 000 miejsc pracy.

– Żabka należy do grona najbardziej innowacyjnych sieci franczyzowych na świecie. Wdrażane i funkcjonujące w naszej sieci narzędzia wspierają współpracujących z nami przedsiębiorców w efektywnym zarządzaniu sklepami, podnoszeniu kompetencji własnych oraz ich zespołów, a także w systematycznym rozwoju biznesu. Wprowadzamy kolejne narzędzia cyfrowe dostosowane do potrzeb franczyzobiorców, przekładające się na większą stabilizację i większą dochodowość, budujące rynkową pozycję prowadzonych przez nich sklepów oraz całej sieci – mówi Adam Manikowski, wiceprezes zarządu Grupy Żabka, dyrektor zarządzający Żabka Polska.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

Strategia Odpowiedzialności

Odpowiedzialność jest wartością na stałe wpisaną w DNA Grupy Żabka. Grupa dąży do tego, aby jej działania nie tylko upraszczały życie klientom, ale też pozytywnie wpływały na interesariuszy firmy, jej otoczenie, społeczność, a także na planetę. W 2021 r. Żabka przyjęła Strategię Odpowiedzialności (ESG) w pełni zintegrowaną ze strategią biznesową firmy. Grupa Żabka w 2021 r. opublikowała pierwszy Raport Odpowiedzialności. To ważna dla firmy publikacja, która w kompleksowy sposób przedstawiła założenia Strategii ESG oraz podsumowała działania Żabki w obszarze pozafinansowym w ujęciu rocznym, zgodnie z międzynarodowymi standardami ujawnień ESG oraz została poddana niezależnej usłudze atestacyjnej.

– Chcemy, aby nasze działania upraszczały życie klientom, z myślą o nich wprowadzamy nowe rozwiązania, przemyślane usługi i dopasowany asortyment. W centrum naszej uwagi jest człowiek i jego potrzeby, nie zapominamy jednak o wspólnej odpowiedzialności za środowisko naturalne i nasze najbliższe otoczenie. Zadowolenie klienta, franczyzobiorcy, pracowników, partnerska współpraca z dostawcami oraz troska o lokalne społeczności i bardziej przyjazne środowisku działania operacyjne są filarami działań Żabki w obszarze ESG – mówi Anna Grabowska, wiceprezeska zarządu ds. strategii konsumenckich Grupy Żabka.

Dzięki skali prowadzonej działalności Grupa Żabka dysponuje szeregiem możliwości, aby zaangażować interesariuszy w przedsięwzięcia na rzecz minimalizacji wpływu na środowisko w całym łańcuchu wartości. Konsekwentnie promuje recykling jako jeden ze sposobów na ograniczenie produkcji pierwotnego plastiku. W grudniu 2022 r. w Bydgoszczy sieć uruchomiła pilotażową inicjatywę „Zielona Odnowa”, w której bierze udział 121 sklepów Żabka w mieście. Od stycznia br. w ramach pilotażu zebrano blisko 2,5 mln butelek i puszek aluminiowych.

W ostatnich latach Grupa Żabka zrewidowała też podejście do zaangażowania społecznego, definiując obszary ważne dla społeczności lokalnych i kładąc nacisk na działania, które przyczyniają się do realnych i długofalowych zmian. Od 7 lat realizuje program „Dobry Staż w Żabce”, skierowany do młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym. Wspólnie ze swoimi franczyzobiorcami umożliwia młodzieży udział w płatnych stażach w sklepach, dając szansę na zdobycie wiedzy i doświadczenia oraz łatwiejszy start w życie zawodowe.

Lider convenience

Żabka od lat spełnia obietnicę bliskości i wygody opracowując kolejne formaty sklepów, tak aby klienci mogli korzystać z jej oferty w różnych sytuacjach życia codziennego. Odpowiada też na zmieniające się potrzeby klientów w kategorii dobrego żywienia. Stworzyła program „Porcja DobreGO!”, aby zapewnić im łatwy dostęp do pełnowartościowych posiłków, które można spożywać regularnie i o każdej porze dnia.

Z okazji 25-lecia w portfolio Żabki pojawią się aż trzy nowe unikatowe placówki, których otwarcie sieć planuje jeszcze w 2023 roku. Będą to:
placówka nr 10 000 w Starym Browarze w Poznaniu, w której zastosowano najnowocześniejsze technologie zapewniające wyjątkowe doświadczenia zakupowe klientom, wspomagające pracę franczyzobiorcy i sprzedawców oraz pozwalające ograniczyć wpływ na środowisko naturalne. W sklepie tym znajdzie się m.in. dobrze znane klientom Żabki Nano nowatorskie rozwiązanie – robot Robbie, który będzie serwował kultowe hot dogi;

Sklep hybrydowy w Warszawie przy ul. Wolskiej 64a, łączący tradycyjną placówkę z autonomiczną Żabką Nano;
Żabka Drive w podwarszawskim Piasecznie przy ul. Puławskiej 44d, w której kierowcy – bez wysiadania z auta – będą mogli skorzystać z bogate oferty gastronomicznej.

Grupa Żabka została utworzona na początku 2021 roku. Składa się z trzech podstawowych jednostek biznesowych: Żabka Polska, Żabka Digital i Żabka Future, które są wspierane przez Przywództwo Strategiczne, definiujące strategię konsumencką, personalną i finansową.

Żabka Polska koncentruje się na działalności detalicznej i odpowiada głównie za operacyjne i handlowe aspekty działalności Grupy, w tym zarządzanie i rozwój nowoczesnej sieci placówek stacjonarnych typu modern convenience oraz ogólnopolskiej sieci logistycznej Grupy.

Żabka Future stawia sobie za cel tworzenie nowych biznesów, które wspierają rozwój grupy.

Z kolei Żabka Digital odpowiada za przyspieszenie budowy najnowocześniejszego cyfrowego ekosystemu convenience oraz poszukiwanie synergii pomiędzy dojrzałymi już biznesami cyfrowymi w naszym portfolio dzięki technologii.

W skład Grupy Żabka wchodzą także firma Maczfit, lider rynku cateringu dietetycznego w Polsce oraz Dietly.pl, wiodąca platforma e-commerce w tym segmencie. Celem Grupy jest tworzenie i łączenie wygodnych i odpowiedzialnych rozwiązań w obszarze convenience, które ułatwiają klientom codzienne życie.

Działania w obszarze odpowiedzialności Grupa rozwija w sposób strategiczny, integrując czynniki środowiskowe, społeczne i z obszaru ładu korporacyjnego (z ang. ESG) ze strategią biznesową. W ramach strategii odpowiedzialności Grupa Żabka podjęła się zobowiązań m.in. w zakresie dobrego żywienia, usług ułatwiających zrównoważone życie, rozwoju przedsiębiorczości, wzmacniającej kultury organizacyjnej, ładu korporacyjnego oraz cyrkularności i dekarbonizacji.