PRCH: W lipcu 2023 r. obroty najemców w centrach handlowych były o 6,5% wyższe niż w lipcu 2022 r.

Obroty wzrosły we wszystkich kategoriach obiektów handlowych. Najlepsze wyniki zanotowały w lipcu największe galerie (powyżej 60 tys. mkw. GLA) tu obroty wzrosły o 6,9%. W dużych obiektach (40-60 tys. mkw. GLA) obroty najemców wzrosły o 3,8%, a w średnich (20-40 tys. mkw. GLA) o 2,5%. W najmniejszych obiektach (5-20 tys. mkw. GLA) wzrost obrotów wyniósł 0,2%.
W wybranych kategoriach wzrost obrotów najemców wyniósł: rozrywka 26%, usługi 18,4%, gastronomia 17,2% oraz moda 5%.
W lipcu obroty najemców w centrach handlowych wzrosły o 6,5% w stosunku do lipca 2022 r., podczas gdy, jak podaje GUS, dla całego handlu wzrost sprzedaży detalicznej w cenach bieżących wyniósł 2,1%. Odwiedzalność galerii wzrosła o 4,3% w stosunku do lipca 2022 r. i była najwyższa od początku 2023 r.
'”Utrzymujący się trend wzrostu liczby klientów pokazuje, że Polacy na stałe wrócili do centrów handlowych. Z kolei wysoka inflacja bezpośrednio wpływa na decyzje zakupowe konsumentów, w lipcu było to szczególnie widoczne w średnich i najmniejszych obiektach handlowych” – ocenia Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.
W podziale na kategorie najlepsze wyniki – wzrost o 26% w lipcu notowała rozrywka. W kategorii usługi obroty najemców wzrosły o 18,4%, ponad 17% wzrost obrotów miała gastronomia, a branża odzieżowa zwiększyła obroty o 5% w stosunku do lipca 2022 r.
Współczynnik konwersji dla wszystkich kategorii najemców w centrach handlowych, czyli średnie wydatki klienta w przeliczeniu na pojedynczą wizytę w galerii, był w lipcu o 2% wyższy niż w lipcu 2022 r.
Odwiedzalność centrów handlowych (PRCH Footfall Density Index), mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu, była w lipcu 2023 r. o 4,3% wyższa niż rok wcześniej. Jednocześnie lipiec 2023 r. był miesiącem z najwyższą odwiedzalnością klientów od początku 2023 r.
PRCH Footfall Density Index – wskaźnik odwiedzalności centrów handlowych, pokazujący liczbę klientów w ciągu miesiąca, w przeliczeniu na 1 mkw. powierzchni najmu. Jest przygotowywany na podstawie informacji dostarczanych z nowoczesnych systemów kamer, pozwalających na rzeczywiste, codzienne mierzenie ruchu w centrach handlowych. Klienci odwiedzający galerie są liczeni za pomocą kamer 3D zainstalowanych przy każdym wejściu. Aby zminimalizować możliwość błędów, kamery montowane są również w dodatkowych miejscach, kluczowych dla weryfikacji ruchu w danym obiekcie.
To najbardziej miarodajny system analizujący przepływy klientów w centrach handlowych, wyróżniający się dokładnością sięgającą 98%. Dane są zbierane w obiektach handlowych o łącznej powierzchni powyżej 4,5 mln mkw., co stanowi 35% rynku centrów handlowych w Polsce. Nieprzerwalnie od 2008 r., dane te są zbierane i weryfikowane przez PwC, wiodącego międzynarodowego audytora.
PRCH Turnover Index – wskaźnik obrotów najemców w centrach handlowych podawany w PLN, w przeliczeniu na 1 mkw. powierzchni najmu. Dane pochodzą z raportów dostarczanych właścicielom i zarządcom galerii handlowych bezpośrednio przez najemców. Ze względu na ich poufność i wrażliwość są one, podobnie jak wyniki odwiedzalności, gromadzone i weryfikowane przez PwC.
Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) jest stowarzyszeniem not-for-profit, zrzeszającym ponad 200 członków działających w branży miejsc handlu i usług. To wiodąca organizacja pozarządowa, działająca na rzecz rozwoju branży, wspierająca i reprezentująca członków w środowisku biznesowym, politycznym i społecznym w celu tworzenia nowoczesnych miejsc handlu, usług, kultury i unikatowych doświadczeń konsumenckich.
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter