IKEA Retail Polska w roku finansowym 2023 odnotowała przychód przekraczający 6 miliardów złotych, co oznacza wzrost o 9% względem roku ubiegłego. W całości przychodów kanał online osiągnął udział 30%.
W lipcu br. firma obchodziła też 80-lecie działalności na świecie oraz 62 lata obecności w Polsce. Obecnie co piąty produkt sprzedawany w sklepach IKEA na całym świecie pochodzi z polskich fabryk.
„Miniony rok finansowy, choć pełen wyzwań, ponownie pokazuje, że biznes oparty na wartościach ma sens. Wciąż odpowiadamy na rosnące oczekiwania klientów i klientek, rozwijając nasz cały ekosystem omnikanałowy, na który składają się sklepy, nowe formaty czy zdalne punkty kontaktu. Chcemy być bliżej ludzi oraz realnie wspierać ich w prowadzeniu lepszego życia na co dzień. Sytuacja zewnętrzna pokazała nam, że kierunki strategiczne, jakie obraliśmy wiele lat temu, np. rozwój nowych miejsc spotkań z klientami, inwestycje w odnawialne źródła energii, praca z efektywnością energetyczną na poziomie sklepów oraz optymalizacja sieci logistyczno-magazynowej, mogą pozytywnie oddziaływać na naszą planetę i pozwalają równocześnie budować naszą odporność na trudniejsze czasy. Życie w domu nigdy nie było ważniejsze, a tworzenie lepiej pomyślanego domu zawsze będzie naszym celem” – mówi Marina Dubakina, Prezeska i Dyrektorka Generalna ds. Zrównoważonego Rozwoju w IKEA Retail w Polsce.
Ekosystem sprzedaży omnikanałowej
W 80. rocznicę powstania firma stawia sobie za cel rozwój, inwestując i przekształcając sklepy w celu zwiększenia możliwości sprawnej realizacji zamówień, jednocześnie tworząc ekosystem sprzedaży omnikanałowej, w którym konsumenci mogą wchodzić w interakcje z marką w najwygodniejszy dla siebie sposób. Polska jest jednym z pierwszych rynków na świecie, gdzie IKEA wprowadziła swój mniejszy format – Studia planowania i zamówień. Firma zamknęła rok finansowy 2023 z 9 nowymi miejscami spotkań z klientami: w Opolu, Lubinie, Bielsku-Białej, Olsztynie, Kielcach, Toruniu, Rzeszowie i w Warszawie (Westfield Mokotów oraz Wola Park).
PARTNER PORTALU
IKEA zainwestowała w infrastrukturę magazynowo-logistyczną kanału e-commerce, co w konsekwencji wpłynęło na poprawę doświadczeń zakupowych. Klientki i klienci mogą teraz zamawiać za pośrednictwem IKEA.pl, przez telefon czy Aplikację mobilną IKEA zarówno materace, jak i mniejsze meble oraz elementy takich systemów, jak szafy PAX czy regały BESTA z szybszą i tańszą dostawą. Dostarczenie do klientów 2 milionów paczek pozwoliło osiągnąć 30% udział kanału online w całości przychodów za rok 2023.
Odpowiedzialny rozwój IKEA
Lepsza planeta to lepszy dom dla wszystkich. IKEA pracuje nad tym, aby stać się firmą działającą w oparciu o zasady cyrkularności. Jednym ze sposobów na osiągnięcie tego celu jest opracowanie nowych produktów i usług cyrkularnych umożliwiających pielęgnację, naprawę i przekazywanie przedmiotów dalej, gdy przestaną być potrzebne. IKEA sukcesywnie odnotowuje wzrost zainteresowania usługą „Oddaj i Zyskaj”. W ubiegłym roku finansowym z usługi skorzystało ponad 3 razy więcej klientów i klientek niż rok wcześniej.
IKEA udostępniła również możliwość rezerwacji online produktów z działu „Okazje na Okrągło”, gdzie poza używanymi meblami i akcesoriami znajdują się także te pochodzące ze zwrotów, ekspozycji, ostatnie sztuki lub z niewielkimi wadami, które nie wpływają na ich funkcję i bezpieczeństwo. Tutaj również zainteresowanie było większe niż rok wcześniej – sprzedano 1,8 mln sztuk różnych produktów, co daje 16% wzrost względem roku finansowego 2022.
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter
Szwedzka marka chce także oferować konsumentom różnorodne wybory żywieniowe, w tym roślinne dania w tej samej lub niższej cenie, co mięsne odpowiedniki. Dziś dania roślinne IKEA Food stanowią 43% całej oferty.
Dzięki 80 turbinom wiatrowym na sześciu farmach wiatrowych, IKEA wygenerowała ponad 386 GWh. To oznacza, że produkuje więcej zielonej energii niż zużywa we wszystkich jednostkach Grupy Ingka w Polsce.
W ubiegłym roku fiskalnym firma angażowała się również w pomoc grupom narażonym na wykluczenie, w szczególności osobom z doświadczeniem uchodźczym, docierając z pomocą do ponad tysiąca osób. Sukcesem zakończyły się 2 edycje półrocznego programu stażowego „Liczą się umiejętności!’. Łącznie 56 osób z różnych krajów, m.in. Afganistanu, Iraku, Turkmenistanu, Białorusi czy Czeczenii otrzymało szansę na zdobycie kluczowych kompetencji do rozpoczęcia aktywności na polskim rynku pracy. IKEA do programu włączyła także inne firmy, inspirując ponad 30 biznesów do wdrożenia podobnych działań.
Nazwa marki IKEA to akronim – skrót utworzony kolejno z pierwszych liter imienia i nazwiska założyciela firmy oraz nazw farmy i parafii, skąd pochodzi (Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd).
Wizją IKEA jest tworzenie lepszego codziennego życia dla wielu ludzi. Oferujemy funkcjonalne i dobrze zaprojektowane artykuły wyposażenia domu, które łączą jakość i przystępną cenę. Działamy w zgodzie ze zrównoważonym rozwojem, realizując strategię People & Planet Positive.
Grupa Ingka* w Polsce posiada obecnie 11 sklepów IKEA, 69 Punktów Odbioru Zamówień IKEA (łącznie z Punktami Mobilnymi) i 9 Studiów Planowania i zamówień IKEA, 1 Punkt Planowania IKEA, które zarządzane są przez IKEA Retail. Jest również właścicielem 5 centrów handlowych zarządzanych przez Ingka Centres Polska oraz zlokalizowanego w Jarostach k. Piotrkowa Trybunalskiego Centrum Dystrybucji zaopatrującego 35 sklepów IKEA w Europie Środkowej i Wschodniej. Do Grupy Ingka należy również 6 farm wiatrowych w Polsce, które wytwarzają więcej energii odnawialnej, niż roczne zużycie energii związane z działalnością IKEA na polskim rynku.
*Grupa Ingka, dawniej znana jako Grupa IKEA, jest największym franczyzobiorcą IKEA. Na całym świecie zarządza blisko 400 sklepami w 32 krajach. Nazwa Ingka powstała od nazwiska założyciela IKEA – Ingvara Kamprada.