Z raportu PRCH „Rynek obiektów handlowych w Polsce” wynika, że na koniec I półrocza 2023 r. powierzchnia handlowa polskich obiektów handlowych osiągnęła 13,10 mln mkw. GLA. Na koniec czerwca 2023 r., po uruchomieniu 12 nowych i 6 rozbudowach obiektów, łącznie przybyło 149 tys. mkw. GLA, a w budowie jest kolejne 221 tys. mkw. GLA z terminem otwarcia w 2023 r. W efekcie nasycenie powierzchnią handlową wyniosło na koniec I półrocza 347 mkw. na 1000 mieszkańców.
„W pierwszej połowie 2023 r. w Polsce otwarto 12 nowych obiektów, w tym 1 centrum handlowe i 11 parków handlowych. Kolejne 6 zostało rozbudowanych, w tym 2 galerie i 4 parki. W efekcie powierzchnia handlowa przekroczyła 13 mln mkw. GLA. Pomimo wysokiej inflacji i spowolnionej gospodarki ustabilizowała się sytuacja centrów handlowych, na co wskazują obroty najemców i rosnąca o ponad 7% w stosunku to analogicznego okresu 2022 r. odwiedzalność – ocenia Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.
PRCH bada rynek
Największymi obiektami handlowymi oddanymi do użytku w I półroczu 2023 r. były, ponownie otwarty po przebudowie i modernizacji Fort Wola w Warszawie i Galeria Bawełnianka w Bełchatowie, a także parki handlowe Węglin Park w Lublinie, Park handlowy Glinianka w Łubnej oraz M EMKA Koszalin. W budowie, z terminem otwarcia na 2023 r., pozostają obiekty o łącznej powierzchni handlowej ponad 221 tys. mkw. GLA. Większość z nich stanowią parki handlowe zlokalizowane w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców.
W strukturze nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce największy, 82% udział mają centra handlowe, kolejne 16% przypada na parki handlowe, a 2% na centra wyprzedażowe. Nasycenie kraju nowoczesną powierzchnią handlową staje się coraz bardziej równomierne. Obecnie ponad 54% powierzchni znajduje się w 8 największych aglomeracjach, 23% w miastach od 400 tys. do 100 tys. mieszkańców, a 23% w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców.
PARTNER PORTALU
Transakcje inwestycyjne w sektorze handlowym w pierwszym półroczu 2023 r. były zdominowane przez umowy o średniej wysokości 23 mln euro. Największą z nich był zakup Parku Handlowego Matarnia w Gdańsku, przez francuską spółkę Frey za 105 mln euro. Łącznie inwestorzy na polskie nieruchomości komercyjne wydali w tym okresie ponad 800 mln euro.
PRCH ma ponad 200 członków
Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) jest stowarzyszeniem not-for-profit, zrzeszającym ponad 200 członków działających w branży miejsc handlu i usług. To wiodąca organizacja pozarządowa, działająca na rzecz rozwoju branży, wspierająca i reprezentująca członków w środowisku biznesowym, politycznym i społecznym w celu tworzenia nowoczesnych miejsc handlu, usług, kultury i unikatowych doświadczeń konsumenckich.