Lokalne Centrum Dystrybucji do Klienta koło Nadarzyna to kolejna inwestycja, która zapewnia szybsze i niskoemisyjne dostawy zamówień z IKEA. W nowym magazynie zastosowano nowoczesne rozwiązania załadunkowo-rozładunkowe, które pozwalają wysyłać asortyment IKEA bezpośrednio do klientek i klientów z woj. mazowieckiego i podlaskiego.
Obecnie obiekt realizuje ponad 15 tys. zamówień miesięcznie. Centrum dystrybucji ma też przybliżyć IKEA do osiągnięcia celu 100 proc. zeroemisyjnych dostaw na terenie Warszawy do końca 2024 roku.
IKEA inwestuje w logistykę
Zwiększanie efektywności dostaw to w konsekwencji budowanie kolejnych pozytywnych doświadczeń zakupowych klientek i klientów IKEA. Dlatego współpraca z firmą ID Logistics i otwarcie nowego centrum dystrybucji w Wolicach (gmina Nadarzyn) jest dla firmy jedną z kluczowych inwestycji w obszarze omnikanałowości. Odpowiada na rosnące potrzeby najważniejszego i najszybciej rozwijającego się rynku – Warszawy i okolic, czyli regionu, w którym IKEA od lat wprowadza i testuje nowe formaty, a także realizuje nowe inwestycje. Jednocześnie lokalizacja nowego magazynu pozwala na przyspieszenie dostaw do klientek i klientów również z woj. podlaskiego oraz mazowieckiego.
– Dzięki otwarciu nowego magazynu możemy zoptymalizować całą siatkę logistyczną w kraju, a w konsekwencji efektywniej zarządzać kosztami dystrybucji. Od września br. zamówienia dla klienta warszawskiego są w pełni realizowane przez nowe centrum dystrybucji IKEA. Nowy magazyn pozwala nam realizować wzrastającą liczbę zamówień klientów z kanału e-commerce z woj. podlaskiego i mazowieckiego oraz usprawnić procesy ze zbieraniem oraz wysyłką produktów IKEA. Dzięki temu klienci mogą otrzymać swoje zamówienie już następnego dnia – podkreśla Paweł Auguścik, Kierownik ds. Operacyjnych i Kontraktu w IKEA Distribution Services S.A., odpowiedzialny za inwestycję.
PARTNER PORTALU
I dodaje: To dla nas bardzo ważna inwestycja, odpowiadająca na nowe i rosnące potrzeby rynku oraz kolejny krok w rozwoju omnikanałowości IKEA.
IKEA jeszcze bliżej klientek i klientówLokalne Centrum Dystrybucji do Klienta IKEA usprawnia szybkie dostawy w obszarze województwa mazowieckiego i podlaskiego. Klientki i klienci mogą otrzymać zakupione produkty już następnego dnia od złożenia zamówienia, jeśli dokonają tego do godz. 12:00. Dodatkowym benefitem jest możliwość skorzystania z 3-godzinnego okna czasowego, co daje odbiorcom wygodę w planowaniu terminu dostawy. To klientki i klienci mogą zdecydować, w jakim przedziale czasowym kurier dostarczy ich zamówienie.
Nowoczesne rozwiązania usprawniające procesy logistyczne
Magazyn jest obsługiwany przez zewnętrznego operatora logistycznego – ID Logistics – i zajmuje powierzchnię niemal 26 tys. mkw. Takie centrum dystrybucji daje możliwość pomieszczenia nawet 18 tys. m sześc. towaru, czyli blisko 11 tys. artykułów IKEA. Operator zadbał w nim m.in. o nowoczesne rozwiązania załadunkowo-rozładunkowe. Łącznie 28 ramp pozwala na obsługę zarówno większych samochodów dystrybucyjnych, jak i mniejszych elektrycznych pojazdów kurierskich. Dla IKEA kluczowy jest też udział pojazdów elektrycznych w procesie dostaw. Dlatego też w nowym magazynie została zrealizowana największa w Polsce inwestycja IKEA w sieć ładowania samochodów elektrycznych. Centrum dystrybucji zostało wyposażone w 12 szybkich ładowarek, które są wykorzystywane w trakcie załadunku, co znacznie zmniejsza czas operacyjny. W magazynie znajduje się także 30 ładowarek o standardowym czasie ładowania.
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter
– Dla ID Logistics jednym z kluczowych zadań jest wspieranie działań związanych z ochroną środowiska. Na przykład magazyn został wyposażony także w dwie farmy fotowoltaiczne o mocy 50KWp i 16KWp. Rola operatora logistycznego w obszarze e-commerce ciągle się rozwija, dlatego też w projekcie zostały wdrożone rozwiązania dodatkowego monitoringu procesów tj. przygotowania i wysyłki, które wspierają jakość świadczonych usług – uzupełnia Agnieszka Lipińska, Dyrektor Centrum Dystrybucji koło Nadarzyna, ID Logistics Polska.
Centrum dystrybucji koło Nadarzyna zostało wyposażone w nowoczesny system informatyczny WMS, usprawniający operacje magazynowe. Zastosowany sprzęt pozwala m.in. nadzorować procesy kompletacji, załadunku i rozładunku zamówień w czasie rzeczywistym. Dzięki temu operacje są jeszcze bardziej dokładne, a ryzyko powstawania błędów w zamówieniach zostaje zminimalizowane. Jednocześnie inwestycja wpłynęła na ograniczenie ilość papierowych pudeł w dystrybucji o 50 proc.
Zeroemisyjność dostaw na celowniku
Inwestycja w nowe centrum dystrybucji przybliża IKEA do celu używania wyłącznie samochodów elektrycznych w końcowych dostawach do swoich klientów. Do końca 2024 roku firma planuje osiągnąć 100-procentową zeroemisyjność dostaw w granicach administracyjnych Warszawy. Obecnie na tym terenie realizowanych jest ok. 68 proc. zamówień samochodami elektrycznymi. Na redukcję emisji CO2 wpływa także zmniejszenie liczby magazynów przeładunkowych oraz możliwość kompletacji i wysyłki zamówień z jednego miejsca.
– Od początku naszej współpracy kwestie dotyczące ekologii miały bardzo wysoki priorytet, a dostawy do domu za pomocą samochodów elektrycznych to jeden z najambitniejszych wspólnych projektów. Na bardzo ważnym dla nas rynku warszawskim, 7 na 10 zleceń doręczanych jest dziś za pomocą samochodów EV. Jednym z kluczy do sukcesu w rozwoju elektromobilności jest odpowiednia lokalizacja miejsca załadunku i właściwa infrastruktura zasilająca flotę pojazdów. Nowe Lokalne Centrum Dystrybucji do Klienta spełnia oba te kryteria, co pozwoli nam szybciej osiągnąć cel 100% dostaw zeroemisyjnych – podkreśla Maciej Rybak, Dyrektor Sprzedaży i Relacji z Klientami w No Limit.
Magazyn koło Nadarzyna realizuje zamówienia od 4 maja 2023 roku. Od momentu startu inwestycji, łącznie z wybudowaniem obiektu, do realizacji pierwszych dostaw minęło zaledwie 10 miesięcy. Inwestycja wpisuje się w założenia nowej komunikacji marki IKEA. Lepiej pomyślany dom, której celem jest budowanie pozytywnych doświadczeń klientek i klientów już w pierwszych etapach planowania oraz urządzania domów i mieszkań.