Wkrótce SCF 2024 Fall

Leasing, inwestycje, zarządzanie. Trwa rejestracja uczestników na najważniejsze spotkanie decydentów rynku centrów handlowych. 1400 uczestników. 25-26.09.24, Warszawa, Expo XXI.

Rejestracja uczestników

[RAPORT] Inquiry: coraz częściej robimy zakupy w internecie. Co kupujemy?

Aż 80% ankietowanych dokonuje zakupów w internecie przynajmniej raz w miesiącu, a ponad 1/3 minimum raz w tygodniu. Agencja Inquiry już po raz piąty przeanalizowała zwyczaje Polaków w zakresie zakupów internetowych.

W tegorocznej edycji badania odnotowano najwyższą ze wszystkich 5 fal badania średnią miesięczną częstotliwość zakupu produktów oraz usług online.

Liderzy sprzedaży online

Do najchętniej kupowanych produktów należą kosmetyki i perfumy (51% kupujących), odzież i bielizna dla dorosłych (50%), obuwie dla dorosłych (50%). Popularne są również zakupy wyposażenia do domu oraz książek, gier i multimediów. Jeśli chodzi o usługi, najpopularniejsze z nich są związane z aktywnością turystyczną – rezerwacja noclegów, kupno biletów kolejowych, ale także zakup dostępu do platform streamingowych czy biletów na wydarzenia kulturalne. Usługi nabywamy najczęściej na stronach poszczególnych usługodawców, zaś produkty na platformach typu marketplace.

W przypadku zdecydowanej większości kategorii produktowych, niekwestionowanym liderem jest Allegro. To tutaj najczęściej kupujemy wszystkie badane rodzaje produktów, począwszy od kosmetyków, a skończywszy na sprzęcie turystycznym – zależnie od kategorii, Allegro wskazuje od 55% do nawet 80% kupujących dany rodzaj produktów.

Na kolejnych miejscach (za Allegro) znajdziemy platformy internetowe, które specjalizują się w sprzedaży produktów pochodzących z konkretnych kategorii zakupowych. Innymi słowy kosmetyki kupujemy także w sklepie internetowym Rossmann (38% kupujących kosmetyki online), odzież i bieliznę na Zalando (24%), obuwie dla dorosłych na eobuwie.pl (29%), a wyposażenie do domu w sklepie Ikea (32%). Empik to silny gracz w przypadku książek i multimediów (55%) oraz zabawek (29%). Odzież i bielizna dla dzieci to domena sklepu Smyk, zaś wśród sklepów oferujących urządzenie elektroniczne, sprzęt komputerowy oraz RVT/AGD, najczęściej pojawia się Media Expert.

Jeżeli chodzi o usługi, nie mamy tu niekwestionowanego lidera dla wszystkich kategorii, w każdej dziedzinie pierwsze miejsce zajmuje inna, wyspecjalizowana platforma. Noclegi rezerwujemy najczęściej przez Booking.com (76% kupujących usługi noclegowe online), usługi streamingowe nabywamy na platformie Netflix (68%), bilety kolejowe na Intercity.pl (42%), a lotnicze na stronie Ryanair (47%). Spośród firm oferujących przewozy taksówkowe, Polacy przeważnie wybierają Uber (65%) oraz Bolt (54%). W przypadku nabywania treści muzycznych, najczęściej wykupują subskrypcję Spotify (55%) lub YouTube Music (34%).

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

Według Inquiry decyduje cena

Najważniejszymi czynnikami, które decydują o wyborze konkretnej formy zakupu, sklepu internetowego czy aplikacji, są niskie ceny (36% kupujących online, darmowa dostawa (28%) i szeroka oferta (26%).

W 2023 roku, średnia kwota jednorazowego zakupu produktów w Internecie wyniosła 338 zł, usług zaś 277 zł. Obecnie absolutnym liderem, jeśli chodzi o płatności podczas dokonywania zakupów online jest Blik – 54% kupujących płaci tą metodą. Na drugim miejscu znalazł się szybki przelew, np. PayU czy Przelewy24. Z tej metody korzysta obecnie 42% respondentów.

Jak każdej jesieni, rozpoczyna się właśnie jeden z najgorętszych okresów promocyjnych w świecie Internetu – Black Week i związany z nim Black Friday. Nasze badanie pokazuje, że w tym roku, z promocji skorzysta ponad połowa ankietowanych kupujących online. Dodatkowo 20% nastawia się na Cyber Monday.

„Popularność zakupów internetowych w Polsce rośnie z roku na rok. Powszechnie korzystamy z wielu platform, uwielbiamy serwisy typu Allegro czy Empik. Co ważne, jesteśmy otwarci na rozwiązania, dzięki którym możemy usprawnić i przyspieszyć nasz proces zakupowy. Najlepszym tego przykładem jest BLIK, którego dynamika rozwoju jest wręcz niebywała. Za chwilę Black Week i Black Friday – sklepy internetowe jak co roku przeżyją prawdziwe oblężenie – mówi Agnieszka Górnicka, prezeska firmy Inquiry.