Wkrótce SCF 2024 Fall

Leasing, inwestycje, zarządzanie. Trwa rejestracja uczestników na najważniejsze spotkanie decydentów rynku centrów handlowych. 1400 uczestników. 25-26.09.24, Warszawa, Expo XXI.

Rejestracja uczestników

Gemius: W okresie Black Week Polacy korzystali przede wszystkim z platform zakupowych

Tegoroczne Black Friday i Cyber Monday były tymi dniami, w którym użytkowników kategorii „zakupy online” było najwięcej – 15 milionów dziennie według badania Mediapanel (prowadzonego przez Gemius i Polskie Badania Internetu).

Zasięg kategorii wyniósł niemal 45%, co oznacza, że na strony sklepów online w te dni wszedł blisko co drugi internauta.

E-handel platformą stoi

Najpopularniejszą podkategorią serwisów w kategorii zakupy online są platformy sprzedażowe i handel wielobranżowy. Platformy gromadzą w jednym miejscu oferty wielu sprzedających, z kolei serwisy wielobranżowe oferują produkty różnych typów.

Ten typ sklepów online cieszył się największym zainteresowaniem internautów spośród wszystkich kategorii. Jednak rekordowa liczba użytkowników odwiedziła je nie w Black Friday i nie w Cyber Monday, a w niedzielę pomiędzy nimi (26 listopada). Wówczas z kategorii “platformy sprzedażowe i handel wielobranżowy” skorzystało 10,01 mln użytkowników, a zasięg podkategorii wyniósł 30,6% według badania Mediapanel (prowadzonego przez Gemius i Polskie Badania Internetu). Oznacza to, że oferty tych serwisów przeglądał co trzeci internauta.

Poszukiwanie prezentów w toku

W tegoroczne Black Friday i Cyber Monday internauci szczególnie upodobali sobie dwie podkategorie: “AGD, RTV, Elektronika, Fotografia, Komputery” oraz “Zdrowie i uroda”.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

Według badania Mediapanel obydwie podkategorie najwięcej użytkowników zanotowały w Black Friday – podkategoria z elektroniką użytkową 3,24 mln użytkowników, zdrowie i uroda – 2,16 mln. Kolejnym dniem wzrostów był Cyber Monday – elektroniką użytkową interesowało się wówczas 3,13 mln internautów, a produktami z kategorii zdrowie i uroda – 2,07 mln internautów.

W przypadku tych dwóch kategorii wzrost liczby użytkowników był znaczący w porównaniu z całym listopadem i październikiem. Może to wskazywać na zakupy już z myślą o świętach – według raportów firm badawczych elektronika użytkowa i kosmetyki są najczęściej wybieranymi prezentami na Boże Narodzenie.

Decyzje zakupowe podejmuje się w niedziele

W przypadku kategorii zakupy online można zauważyć jeszcze jedną prawidłowość, niezwiązaną z ostatnimi świętami handlowymi. Z danych z badania Mediapanel wynika, że od początku października do końca listopada najwięcej czasu w tej kategorii internauci spędzali w niedziele. Przykładowo w ostatnim tygodniu – 20-26 listopada – średni czas spędzony w niedzielę na serwisach zakupowych wyniósł 18 minut i 17 sekund, podczas gdy w pozostałych dniach nie przekroczył 16 minut.

Aktywniejsi również reklamodawcy

Wprawdzie w całej branży Trade nie odnotowaliśmy wzrostu zasięgu kampanii (jest ona bardzo aktywna reklamowo cały rok, przez co stale utrzymuje wysoki zasięg reklamowy w populacji), jednak widzimy wyraźny wzrost intensywności działań reklamowych, wyrażony poprzez liczbę kontaktów reklamowych. Rozpoczyna się on 20 listopada i trwa do 24 listopada 2023 (Black Friday). Marki zwiększyły swoją aktywność reklamową również w Cyber Monday (27 listopada). Od 1 do 28 listopada marki z branży Trade wygenerowały ogółem 57 miliardów kontaktów reklamowych.

Najwięcej kontaktów reklamowych miało miejsce w internecie, natomiast wzrost ich liczby w okresie Black Friday był szczególnie widoczny w TV i Digital.

Analiza danych dla TOP 10 marek pod względem aktywności reklamowej (Ad Contacts) w dniach od 1 do 28 listopada 2023 wskazuje na wyraźną dominację marki Media Expert, która przez cały analizowany okres prowadziła pod względem liczby dziennych kontaktów reklamowych. Swoje działania reklamowe zintensyfikowały również m.in. Allegro, Euro RTV AGD czy Neonet.

Sprawdziliśmy również, jak zmieniły się liczby kontaktów reklamowych względem poprzedniego miesiąca. W przypadku zdecydowanej większości marek odnotowaliśmy zwiększenie aktywności reklamowej w listopadzie. Jedyną marką z TOP 10 która zmniejszyła intensywność działań względem października była marka Rossmann.