Newsletter SCF News
Dołącz do 7000 odbiorców!

CBRE: Polska wyprzedza Europę pod względem tempa rozwoju e-commerce

Pandemia przyspieszyła rozwój zakupów online w całej Europie, choć nie wszędzie ten wzrost się utrzymał. Na tle innych krajów wyróżnia się Polska, w której cały czas mamy do czynienia z szybkim rozwojem e-commerce – wynika z raportu CBRE „E-commerce in the post-pandemic era”.

Od przedpandemicznej końcówki 2019 roku, do szczytu w czasie pandemii udział rynku sprzedaży internetowej w naszym kraju wzrósł aż o 55 proc. Obecnie jego wartość jest jeszcze wyższa, dzięki czemu Polska wyprzedza prognozowany trend o prawie 3 lata. To najwyższy wynik biorąc pod uwagę kraje CEE i drugi najwyższy w Europie (po Portugalii). Jak wskazują eksperci CBRE, pandemia na stałe zmieniła zakupowe przyzwyczajenia Polaków.

– Intensywny rozwój e-commerce w pandemii miał potencjał, by na trwałe zmienić podejście Europejczyków do sposobu robienia zakupów. Dlatego postanowiliśmy sprawdzić, w jakim stopniu się to udało. Okazuje się, że w wielu krajach po okresie skokowego wzrostu sytuacja wróciła do trendu sprzed lockdownu lub udział konsumpcji online jest nawet niższy od prognoz. Inaczej jest w Polsce, gdzie notujemy najwyższy wzrost rozwoju rynku e-commerce w porównaniu do czasu sprzed pandemii. Udział zakupów online w naszym kraju jest obecnie na poziomie, na którym byłby dopiero za trzy lata, gdyby trend sprzed pandemii się utrzymał. Dodatkowo obserwujemy, że przyspieszony wzrost cały czas się utrzymuje, co oznacza, że zwyczaje zakupowe Polaków uległy długookresowym zmianom – mówi Agata Czarnecka, szefowa działu badań i analiz w CBRE.

R E K L A M A

Największe rynki e-commerce w Europie to Wielka Brytania i Niemcy. Razem odpowiadają za niemal połowę wszystkich wydatków na zakupy online w regionie. Po skoku internetowej sprzedaży w pandemii, jej wzrost cały czas się utrzymuje, choć na znacznie niższym poziomie niż w Polsce. Niemcy wyprzedzają rozwój prognozowany przed pandemią o 0,8 roku, a Wielka Brytania o 0,1.

Największe rynki w regionie

Łączne wydatki na zakupy online w Europie Środkowo-Wschodniej i Południowo-Wschodniej stanowią niecałe 10 proc. całej sprzedaży na kontynencie. Najważniejszym rynkiem jest Polska, która odpowiada za ponad 46 proc. zakupów online w regionie CEE i SEE. Na drugim miejscu znajdują się Czechy, z udziałem na poziomie prawie 17 proc., a na trzecim Rumunia, która odpowiada za ponad 9 proc. wydatków. Znacznie mniejszy wkład mają Węgry, Słowacja, kraje Europy Południowo-Wschodniej i kraje bałtyckie, obejmujące razem jedną czwartą rynku.

Spowodowany pandemią skok w rozwoju e-commerce w Polsce wyniósł 55 proc., w Czechach sięgnął 48 proc., a w Rumunii 25 proc. Jednak jedynie w naszym kraju utrzymała się tendencja wzrostowa nawet po zniesieniu lockdownu. W efekcie aktualnie Polska wyprzedza prognozowany przed pandemią trend rozwoju zakupów online o 3 lata, podczas gdy Czechy tracą 1,3 roku, a Rumunia 1,4.

– Zdecydowana większość Europejczyków preferuje zakupy stacjonarne. Obecnie widzimy już, jak bardzo odżyły centra handlowe na całym kontynencie. Podobnie jest w Polsce, w której intensywny wzrost na rynku e-commerce idzie w parze z rozwojem handlu stacjonarnego. Rosnące zamiłowanie Polaków do zakupów online wymaga dużego nacisku na dalszą integrację obu rynków w systemie omnichannel. A więc jeszcze lepszego dostosowania sklepów stacjonarnych do potrzeb klientów, którzy coraz częściej chcą obejrzeć produkty na żywo, a następnie zamówić je przez internet lub odwrotnie, kupić online, ale mieć możliwość zwrotu w sklepie w galerii – dodaje Mariusz Majkowski, dyrektor w dziale powierzchni handlowych CBRE.

CBRE wśród globalnych liderów

CBRE Group, Inc. (NYSE: CBRE), spółka z listy Fortune 500 i S&P 500 z siedzibą w Los Angeles, jest największą na świecie firmą doradczą świadczącą usługi w zakresie nieruchomości komercyjnych i inwestycyjną (na podstawie przychodów z 2019 r.). Firma zatrudnia ponad 100 000 pracowników (nie wliczając podmiotów stowarzyszonych i partnerskich) i obsługuje inwestorów i najemców nieruchomości za pośrednictwem ponad 530 biur na całym świecie.

CBRE oferuje szeroki zakres zintegrowanych usług, doradztwo strategiczne w zakresie inwestycji i wynajmu, usługi korporacyjne, usługi zarządzania nieruchomościami oraz projektami, administrację firm, bankowość hipoteczną, wyceny, usługi deweloperskie, usługi zarządzania inwestycjami oraz usługi konsultingowe i analityczne.