W ciągu mijającego właśnie roku udało nam się uruchomić łącznie 25 nowych lokalizacji. Jeśli chodzi o rozwój naszej sieci, skupiliśmy się na parkach handlowych, z ogromnym powodzeniem. A na nadchodzący rok zamierzamy kontynuować poszukiwania lokalizacji w takich formatach w mniejszych i średnich miastach – mówi w rozmowie z Retailnet Karol Kożusznik, Członek Zarządu, Dyrektor ds. Ekspansji i Rozwoju Kodano Optyk.
Jaki był 2023 rok dla spółki Kodano Optyk?
Mamy już grudzień, więc warto rzucić okiem na to, co się wydarzyło. Właśnie 21 grudnia planujemy otwarcie 92. salonu Kodano Optyk, będącego naszym 21. salonem franczyzowym i 19. otwartym w tym roku. To oznacza, że w ciągu tego roku udało nam się uruchomić łącznie 25 nowych lokalizacji. Jeśli chodzi o rozwój naszej sieci, skupiliśmy się na parkach handlowych, z ogromnym powodzeniem. A na nadchodzący rok zamierzamy kontynuować poszukiwania lokalizacji w takich formatach w mniejszych i średnich miastach. Te miejsca cieszą się zainteresowaniem.
Jednym z największych naszych osiągnięć mijającego roku jest wyposażenie ponad 90% naszych salonów w automaty do badań. To sprzęt umożliwiający doradcom przeprowadzenie profesjonalnych badań wzroku z niesamowitą precyzją. Dzięki niemu uzyskujemy nie tylko wyniki dotyczące jakości widzenia, ale również możemy szybko dopasować soczewki kontaktowe. W niektórych przypadkach jesteśmy nawet w stanie zarekomendować wizytę u okulisty, wykrywając pewne nieprawidłowości. Mamy już działające sto soczewkomaty w różnych częściach Polski, zlokalizowane w najlepszych centrach handlowych, co zwiększa ich widoczność i promuje nasze salony optyczne.
Kodano mocno stawia na strategię omnichannel. Jakimi działaniami możecie się pochwalić na tym polu?
PARTNER PORTALU
Omnichannelowe podejście, które wykorzystujemy do wsparcia wszystkich kanałów sprzedaży,
odgrywa kluczową rolę w naszym rozwoju. Przykładowo, w miejscach takich jak Złote Tarasy,
Galeria Bronowice czy Arkadia w Warszawie, mamy po dwa automaty, co przekłada się na
synergiczny wzrost ich obrotów. Skupiamy różne ciągi piesze co pozwala dotrzeć do szerszej
liczby klientów danego centrum.
W tym roku kontynuowaliśmy tę strategię rozwoju. Warto także zwrócić uwagę na naszą nową mobilną aplikację Kodano. To nie jest już aplikacja tylko dla salonów czy sklepu internetowego – to jedna aplikacja, która łączy wszystkie funkcje, od zakupów online po wizyty w salonie, badania i zakupy w soczewkomacie. Nasz klient może teraz korzystać z pełni możliwości naszego multichannelowego środowiska za pomocą telefonu, zbierając punkty lojalnościowe i odbierając ciekawe nagrody.
Natomiast jeśli chodzi o sprzedaż online, to mamy znaczny wzrost obrotów, prawdopodobnie najwyższy w historii. Dokładniejsze dane poznamy w okolicach marca lub kwietnia, gdy zamkniemy raporty i sprawozdania. Na ten moment wygląda na to, że już teraz przekroczyliśmy ubiegłoroczny pułap obrotów. Rok 2023 był zatem pełen dobrych decyzji i wykorzystanych szans.
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter
Znaczna część Państwa salonów i soczewkomatów znajduje się w galeriach handlowych. Co jest aktualnie największym wyzwaniem jeśli chodzi o współpracę Kodano z centrami handlowymi?
Patrząc na ten temat z perspektywy minionego roku, to widzimy, że ciągle trwają ciche, zakulisowe rozmowy o właściwe rozliczenia kosztów wspólnych i osiągnięcie porozumienia z częścią wynajmujących. Niestety obowiązujące w Polsce przepisy dotyczące kosztów wspólnych (a raczej ich brak) w Polsce, które są często całkowicie zabronione na zachodzie, będą prawdopodobnie utrzymywały się przez najbliższe lata. Tak będzie aż do ewentualnych zmian w prawie lub kwestionowania tych zapisów przez właściwe instytucje. To niestety oznacza, że mali najemcy, którzy nie są „anchorami”, będą obciążani kosztami wspólnymi.
Sytuacja ta nie dotyczy dużych graczy, którzy zazwyczaj mają całkowite lub częściowe zwolnienia z tych kosztów, mimo że to oni generują je w głównej mierze – stąd nie jest ona nagłaśniana i nie ma charakteru globalnego problemu branży jak miało to miejsce w pandemii COVID19. Powierzchnia, którą opłacamy jako „rozliczeniową”, jest generalnie od dwóch do czterech razy większa niż powierzchnia naszego salonu. Wiele centrów handlowych ma nawet ponad 60% powierzchni zajmowaną przez uprzywilejowanych „anchorów”, co czyni tę sytuację praktycznie niemożliwą do rozwiązania dla przeciętnego, tzw. “małego” najemcy – mnoga ilość małych powierzchni w centrach handlowych.
Z początkiem roku pojawiły się dobre wieści, gdzie po latach spędzonych w sądzie jeden z najemców wygrał walkę z centrum handlowym dotyczącą płatności kosztów wspólnych – a szeroko rzecz ujmując sąd potwierdził, że sposób, podział kosztów jak i charakter ich rozliczania jest niezgodny z polskim prawem i nakazał zwrot sześciocyfrowej kwoty na rzecz najemcy. Wierzę, że w przyszłości jest szansa na to, aby wynajmujący zaczęli bardziej odpowiedzialnie podchodzić do rozliczania kosztów wspólnych, do sprawozdawczości, do transparentności. Nie wierzę jednak, aby wydarzyło się to wyłącznie z dobrej woli tej strony umowy.
Mimo wszystko sieć Kodano Optyk zamierza mocno inwestować i rozwijać dalej sieć salonów stacjonarnych w galeriach handlowych, parkach handlowych, lokalach śródmiejskich – we wszystkich dobrych lokalizacjach skupiających handel.
Jakie plany rozwoju ma sieć Kodano na nowy 2024 rok?
Jeśli chodzi o rozwój sieci, prognozujemy otwarcie około 30 nowych tylko franczyzowych lokalizacji w przyszłym roku, jednak liczymy to dość ostrożnie. Zauważyliśmy ogromne zainteresowanie ze strony partnerów o różnych skalach działalności, którzy chcą wspólnie z nami rozwijać sieć Kodano Optyk.
Już teraz mamy podpisanych pięć umów na przyszły rok. Obejmują one różne miasta, zarówno te małe, jak i takie metropolie jak Warszawa czy Kraków. Rozwijamy się nie tylko poprzez partnerów, ale także sami uruchamiamy salony własne, kilka z umów też już jest podpisanych, ale o każdym nowo otwartym salonie będziemy informować na bieżąco.
W kontekście rozwoju, bardzo chcemy poszerzyć naszą współpracę z laboratorium produkcji szkieł kontaktowych. W zeszłym roku otworzyliśmy czwarte laboratorium w Polsce, a obecnie jest to najnowocześniejsze laboratorium, w którym produkujemy szkła okularowe marki IQ Vision. Te szkła są wykorzystywane nie tylko w naszych salonach optycznych, ale również dostarczamy je zewnętrznym optykom którzy doceniają ich niezwykłą jakość oraz nasze dobre, partnerskie podejście do współpracy. W tym roku chcemy zwiększyć udział zewnętrznych optyków, którzy korzystają z naszych usług laboratorium, tak aby ich liczba przewyższała ilość naszych własnych salonów. Planujemy otwarcie kolejnych linii produkcyjnych.
Nadal dążymy do utrzymania najniższych cen na rynku optycznym w klasowych kategoriach produktów oraz oferowania najlepszych i najbardziej atrakcyjnych promocji dla naszych klientów. Obecnie nasze ceny są najniższe, co stale monitorujemy i utrzymujemy zarówno online, jak i w naszych salonach. Salony optyczne Kodano Optyk są obecnie najtańszymi salonami optycznymi na rynku. W obliczu wzrostu cen, utrzymanie niskich cen staje się wyzwaniem, ale dzięki posiadaniu własnych marek i produkcji soczewek kontaktowych jesteśmy w stanie to osiągnąć.
Chcemy również wykorzystać szanse wynikające z ekspansji za granicę, zarówno poprzez rozwój sklepów online, jak i otwieranie salonów optycznych oraz soczewkomatów. Rozpoczynamy powoli rozmowy dotyczące wejścia na rynek zagraniczny z salonami optycznymi oraz soczewkomatami, skupiając się głównie na Zachodzie, gdzie rynek soczewek kontaktowych jest bardziej rozwinięty niż w Polsce. W Polsce oscyluje wokół niespełna 3% całej populacji.
Największe wyzwania dla Kodano na nadchodzący 2024 rok, to…?
Wyzwania na kolejny rok wydają się być podobne do tych, które stawiano przed nami na początku bieżącego roku. Mówimy tu o kwestiach czynszów, indeksacji oraz wzrostu cen energii, które pozostają kluczowymi zagadnieniami. Spodziewamy się wzrostu czynszów wskutek wskaźnika indeksacji. Z niecierpliwością oczekujemy ostatecznej decyzji w tej kwestii. Osobiście spodziewałem się, że inflacja w styczniu będzie bliska zeru, czy nawet moglibyśmy się spotkać z deflacją biorąc pod uwagę szok cenowy na rynkach surowcowych. Na ten moment zapowiada się, że inflacja może wynieść około 3-5%. To oznacza, że w ciągu półtora roku doświadczymy wzrostu czynszów o około 20%.
Co do cen energii, trudno przewidzieć, czy ceny utrzymają się na obecnym poziomie w świetle różnych programów wsparcia. Na szczęście jesteśmy w pełni przygotowani na ewentualne wzrosty cen energii. Dzięki korzystnym umowom oraz zakupom na giełdzie zdołaliśmy zminimalizować wpływ kryzysu energetycznego, co zaowocowało znaczącymi oszczędnościami.
Patrząc na wyzwania przyszłoroczne, jesteśmy gotowi na implementację rozporządzeń związanych z ustawą dotyczącą optometrystów. Ta regulacja dotycząca zasad badań wzroku czy recept jest dla nas jasna, posiadamy sprecyzowany plan działania i przygotowane scenariusze. Nie spodziewamy się zmian na tyle drastycznych, które zmusiłyby nas do zamykania gabinetów. Wręcz widzimy w tym szansę – na rynku funkcjonuje wiele gabinetów optycznych, które mogą mieć trudności z dostosowaniem się do nowych wymagań. To dodatkowo może potencjalnie umocnić naszą pozycję i osłabi konkurencję. Nie widzimy tutaj większych zagrożeń, ale jesteśmy czujni i gotowi na działania, gdyż pewne nakłady mogą być wymagane. Zarówno salony własne, jak i franczyzowe są przygotowane na ewentualne przyszłe zmiany w ustawie dotyczącej optometrystów.
Rozmawiała: Katarzyna Łabuz