Jak wynika z raportu Cushman & Wakefield EMEA Outlook 2024, operatorzy gastronomiczni i rozrywkowi odpowiadają za około jedną piątą umów najmu podpisanych na rynkach handlowych w Europie od 2021 roku.
Relatywnie wysoka aktywność najemców z tej grupy jest też obserwowana w Polsce. Według danych Cushman & Wakefield, pomiędzy III kwartałem 2022 roku a III kwartałem 2023 roku najemcy ci odpowiadali łącznie za 13% nowych wejść na polski rynek handlowy. Eksperci spodziewają się wzmocnienia tego trendu w 2024 roku, kiedy prognozowane jest między innymi zwiększenie wydatków polskich konsumentów.
Cushman & Wakefield prognozuje wzrost udziału gastronomii
Jak podaje Cushman & Wakefield, aktualny udział operatorów gastronomicznych i rozrywkowych tylko w dużych obiektach handlowych w Polsce wynosi około 12% i powinien sukcesywnie rosnąć.
– Rosnące oczekiwania klientów i spodziewana poprawa nastrojów konsumentów przekłada się na stopniową odbudowę sektora gastronomicznego i rozrywkowego. W 2015 roku ta grupa najemców odpowiadała za ok. 10% nowych wejść na rynek, a w okresie od końca listopada 2022 roku do listopada 2023 roku już za ok. 13%. W 2024 roku spodziewany jest wzrost wydatków konsumenckich, a dodatkowo właściciele wielu nieruchomości handlowych albo rozpoczynają, albo są w trakcie rekomercjalizacji swoich obiektów i celują w przyciągnięcie nowych operatorów z sektora F&B i rozrywki. To powinno przełożyć się dalszy rozwój obu segmentów w Polsce – komentuje Ewa Derlatka-Chilewicz, Head of Research, Cushman & Wakefield.
PARTNER PORTALU
W tym kontekście szczególnie ważne wydają się oczekiwania samych klientów obiektów handlowych. Jak wynika z przeprowadzonego niedawno badania Cushman & Wakefield „Handlowy sezon emocji. Świąteczne doświadczenia zakupowe Polaków”, 48% przebadanych Polaków przynajmniej raz w miesiącu odwiedza zlokalizowane w centrach handlowych restauracje, a 38% deklaruje, że przynajmniej raz w miesiącu chadza do zlokalizowanych tam kin. Z kolei blisko co trzeci badany korzysta w galeriach ze specjalnych stref relaksu.
Jak zauważa Michał Masztakowski, Head of Retail Agency Poland, Cushman & Wakefield, wymagania w stosunku do centrów handlowych w Polsce rosną – konsumenci są coraz mocniej nastawieni na różnorodne i zaskakujące doświadczenia zakupowe. Dodatkowo, oczekują od takich obiektów zapewnienia miejsc, które zbalansują nadmiar bodźców i pozwolą się wyciszyć, tym bardziej, że aż 46% badanych w raporcie Cushman & Wakefield Polaków przyznaje, że regularnie lub często podczas wizyt w obiektach handlowych odczuwają rozdrażnienie.
– Coraz głębsza wiedza o potrzebach i doświadczeniach zakupowych Polaków motywuje właścicieli nieruchomości handlowych do ponownego przemyślenia ich oferty. Na rynku obserwujemy rosnące zainteresowanie rekomercjalizacją, czyli wprowadzeniem odpowiednich modyfikacji do istniejącego portfela najemcó
w danego centrum. Takie działania na pewno powinny uwzględniać zróżniowanie tenant-mix o dobrej jakości koncepty gastronomiczne i rozrywkowe, co nie tylko pomoże utrzymać istniejącą bazę klientów, ale i przyciągnąć nową ich grupę – podsumowuje Michał Masztakowski.
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter
Ponad 50 tys. pracowników
Cushman & Wakefield jest wiodącą na świecie firmą świadczącą usługi na rzecz właścicieli i najemców nieruchomości komercyjnych. Zatrudnia ok. 52 tys. pracowników w ok. 400 biurach i 60 krajach na całym świecie. W 2022 roku jej przychody wyniosły 10,1 mld USD. Do najważniejszych usług świadczonych przez firmę należą m.in. zarządzanie nieruchomościami, obiektami i projektami, pośrednictwo w wynajmie powierzchni, obsługa transakcji na rynkach kapitałowych oraz wyceny. Za swoją kulturę i działania na rzecz różnorodności, równego traktowania i inkluzywności, a także ESG oraz inne inicjatywy, Cushman & Wakefield otrzymuje wiele wyróżnień i nagród w konkursach branżowych czy biznesowych. Dodatkowe informacje na stronie: www.cushmanwakefield.com