Newsletter SCF News
Dołącz do 7000 odbiorców!

[WYWIAD] Aleksandra Robaszkiewicz, Lidl Polska: 2023 obfitował w sukcesy, ale także wyzwania

Rok 2023 był dla nas pełen nowych wyzwań, ale również zadowolenia z realizacji zamierzonych celów – mówi w rozmowie z Retailnet Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications and CSR, Lidl Polska

Jaki był rok 2023 dla sieci Lidl? Sieć jest obecna na polskim rynku już od ponad 20 lat, jak się zmienialiście w tym czasie?

Cieszymy się, że już od ponad 20 lat towarzyszymy Polakom podczas codziennych zakupów, oferując produkty wysokiej jakości w niskich, lidlowych cenach. Jednocześnie nieustannie angażujemy się w obszary, które są ważne dla społeczeństwa – ochronę środowiska naturalnego, troskę o klimat i bioróżnorodność, a także działanie na rzecz ludzi: pracowników, klientów, dostawców i lokalnych społeczności. 
 
Lidl Polska to miejsce, w którym pracownicy mają szansę na zbudowanie stabilnej kariery oraz podnoszenie swoich kompetencji. Obecnie Lidl Polska zatrudnia blisko 27 tys. osób. Poza atrakcyjnymi warunkami wynagradzania, zaletami pracy w Lidl Polska jest możliwość rozwoju zawodowego, a także szeroka oferta benefitów pozapłacowych. Firma promuje również równość płacową kobiet i mężczyzn oraz awanse wewnętrzne.

Podsumowując, 2023 rok obfitował w liczne sukcesy, ale także wyzwania.

R E K L A M A

Rok 2023 pokazał także, że nawyki konsumenckie mogą się bardzo szybko zmieniać. Jak Lidl reagował na te zmiany?

W 2023 roku dokładaliśmy starań, aby ceny w sklepach Lidl Polska były zawsze niskie i atrakcyjne. W celu uchronienia polskich rodzin przed inflacją, uruchomiliśmy liczne promocje, dzięki którym klienci oszczędzają co miesiąc jeszcze więcej. Do dotychczasowych stałych akcji – Lidlowe ceny, Tania Sobota w Lidlu oraz kuponów w aplikacji Lidl Plus – dodaliśmy nowe akcje, w ramach których można było zakupić produkty w niskich cenach. Jedną z popularniejszych kampanii okazała się Lidloteria prezentowa, która potrwa do 23 grudnia. Klienci sklepów Lidl Polska mają okazję wziąć udział w specjalnej akcji, w której codziennie od 6:00 do 21:59, co godzinę można wygrać wartościowe nagrody, takie jak telefony Apple iPhone 14, konsole do gier PlayStation 5, roboty kuchenne Monsieur Cuisine Smart, lokówko-suszarki Dyson Airwrap oraz projektory Samsung The Freestyle.
 
Efekty naszych starań potwierdzały liczne badania koszyka zakupowego: ASM Sales Force Agency, redakcji „Fakt” oraz portali branżowych, w których regularnie zajmowaliśmy miejsce w czołówce, jako jedna z najtańszych sieci handlowych w Polsce.

lidl
02.10.2022 Elblag N/z sklep Lidl Fot. Stanislaw Bielski/REPORTER

Równolegle do działań operacyjnych, Lidl stawia na edukację. Od października spółki narodowe Lidl realizują skierowaną do swoich pracowników inicjatywę #teamlidl YOU. Długoterminowy program ma przybliżyć ponad 360 000 pracownikom w 31 krajach zaangażowanie sieci w działania CSR oraz zachęcić ich do aktywności na rzecz środowiska i społeczeństwa. Celem akcji jest zainspirowanie pracowników do włączenia zrównoważonych działań w ich codzienne życie zawodowe i prywatne. Program obejmuje komunikację, szkolenia, tworzenie innowacyjnych platform edukacyjnych i wymiany doświadczeń oraz programy motywacyjne umożliwiające dzielenie się pomysłami.

W ostatnim czasie bardzo dużo się mówi o działaniach branży handlowej w obszarze ESG. Jak Lidl realizuje cele zrównoważonego rozwoju?

W 2023 roku organizowaliśmy liczne działania na rzecz lokalnych społeczności. W ramach wdrożonej w 2019 roku strategii zrównoważonego rozwoju na lata 2020-2025, która wyznacza priorytety w naszych działaniach CSR, przeprowadziliśmy między innymi edukacyjno-inspiracyjną kampanię „Zadbajmy o siebie”, której ambasadorami byli Robert oraz Anna Lewandowscy. W ramach akcji zachęcaliśmy Polaków do zrobienia małego kroku w kierunku polepszenia swojego zdrowia – podejmowania aktywności fizycznej, wprowadzania zbilansowanej diety oraz troski o swój dobrostan.

Zakończyliśmy także drugą edycję kampanii „Szkoły Pełne Talentów”, której ambasadorami również byli Anna i Robert Lewandowscy. Dzięki niesamowitemu zaangażowaniu klientów, którzy przekazali placówkom ponad 24 miliony Talenciaków, przeszło 10 tysięcy polskich szkół otrzyma wysokiej jakości sprzęt i wyposażenie. Po raz 15. wspieramy także działania Fundacji Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy.

W sierpniu, podczas Najpiękniejszego Festiwalu Świata – Pol’and’Rock Festival – po raz kolejny wybudowaliśmy rockowy sklep Lidla, który funkcjonował nieprzerwanie przez ponad 100 godzin. W jego uruchomienie zaangażowani byli pracownicy centrali oraz sklepów Lidl z całej Polski. W mijającym roku odbyły się również mniejsze inicjatywy, w tym: zorganizowana wspólnie z Fundacją Nasza Ziemia Akcja Sprzątania Świata w Poznaniu: „WARTA warta posprzątania”, podczas której około 750 wolontariuszy zebrało w 2 dni ponad tonę śmieci.

Poszukiwaliśmy też ekologicznych inicjatyw. Nasze sklepy już od lat korzystają z nowoczesnych rozwiązań, takich jak: odzysk ciepła z urządzeń chłodniczych, gruntowe pompy ciepła, fotowoltaika czy energooszczędne oświetlenie LED. Inwestujemy również w innowacyjny tabor: posiadamy kilkadziesiąt pojazdów zasilanych gazem ziemnym w formie skroplonej (LNG) i sukcesywnie zwiększamy ich liczbę, jako pierwsi w Polsce wprowadziliśmy do naszej floty naczepy-chłodnie, wyposażone we w pełni elektryczne agregaty chłodnicze oraz system odzyskiwana energii, a od września 2023 pracują dla nas również dwie w pełni elektryczne ciężarówki – elektryczny ciągnik siodłowy oraz elektryczne auto typu solo.

Ponadto montujemy przed wybranymi sklepami stacje ładowania samochodów elektrycznych. Obecnie takie stacje znajdują się m.in. w: Warszawie, Poznaniu, Dąbrówce czy Rokietnicy. Dzięki gęstej sieci centrów dystrybucji (którą z roku na rok powiększamy), nasze pojazdy ciężarowe mają do pokonania mniejszą liczbę kilometrów. Skrócony dystans wiąże się z mniejszą emisją dwutlenku węgla, ponadto pojazdy dystrybuujące towary do naszych sklepów zużywają mniej paliwa. Dbamy również o to, aby przestrzeń ładunkowa wszystkich ciężarówek była optymalnie wypełniona.
 
Lidl Polska wspólnie z Fundacją WWF Polska realizuje także projekt odtworzenia krajobrazu rolniczego w Polsce, żeby wesprzeć proces wzrostu różnorodności biologicznej. Zorganizowaliśmy między innymi akcję nasadzeń śródpolnych. Realizujemy warsztaty z myślą o dostawcach Lidl Polska, czyli przede wszystkim rolnikach i producentach. Pilotażowy projekt obejmuje zadrzewienia pól w gminie Grodzisk Wielkopolski. Utworzone zostały 3 szpalery drzew wzdłuż cieków, przy polach lub pomiędzy polami uprawnymi. To działanie zwiększy wychwytywanie wilgoci z powietrza, a także pozwoli na redukcję negatywnego wpływu wiatru na uprawy i glebę. Nasadzenia śródpolne zwiększą również ochronę zapylaczy oraz zapewnią siedliska dla wielu gatunków zwierząt i roślin, co, mamy nadzieję, przyczyni się do zmniejszenia liczby szkodników.

Wspieramy pracowników w wielu sferach życia. Poza wysokimi wynagrodzeniami – jednymi z najwyższych w handlu, gwarantujemy swojej załodze szeroki pakiet benefitów pozapłacowych, takich jak: prywatna opieka medyczna, ubezpieczenie grupowe i turystyczne, bezpłatny program wsparcia psychologa, prawnika, doradcy finansowego, a także karty MultiSport oraz Medicover Sport, szkolenia czy wyprawki „dla maluszka” i pierwszoklasisty. Wprowadziliśmy także dodatkowy benefit, czyli roczne ubezpieczenia NNW dla dzieci i wnuków pracowników, obejmujące nieszczęśliwe wypadki do 25. roku życia. Dzięki temu zabezpieczeniu, w razie nieszczęśliwego wypadku, koszty leczenia, rehabilitacji oraz inne wydatki medyczne nie stanowią już takiego obciążenia finansowego dla rodzin pracowników.

Lidl mocno stawia na omnichannelowe podejście do zakupów. Które z działań w minionym roku były kamieniami milowymi w tym obszarze dla sieci Lidl?

W mijającym roku wprowadziliśmy zmiany, które sprawiły, że zakupy w sklepach Lidl Polska były jeszcze prostsze i wygodniejsze. Pierwszą z nich była instalacji elektronicznych oznaczeń cenowych (ESL) we wszystkich sklepach w Polsce. Wyświetlacze zostały bezpośrednio połączone z systemem zarządzania towarami, dlatego wszystkie zmiany cen oraz informacji o produkcie są automatycznie przenoszone na e-cenówki, niemal w czasie rzeczywistym.

Ponadto ESL pozytywnie wpływa na organizację pracy w sklepach – pracownicy Lidl Polska mogą poświęcić zaoszczędzony czas na obsługę klientów. E-cenówki sprawiają, że zmniejsza się wysiłek związany z drukowaniem i zmianą cen, a co za tym idzie – procesy w firmie są jeszcze bardziej wydajne. Idzie za tym znaczna oszczędność papieru, tuszu, energii elektrycznej potrzebnej do działania drukarek oraz innych materiałów eksploatacyjnych. Dzięki zastosowaniu systemu elektronicznych oznaczeń cenowych można zaoszczędzić ponad 133 tony papieru rocznie.

Drugą ważną zmianą było zakończenie montażu kas samoobsługowych we wszystkich sklepach w naszym kraju. Lidl Polska to pierwsza spółka w ramach międzynarodowej grupy Lidl, która zdecydowała się na zastosowanie kas samoobsługowych jako standardowego rozwiązania stosowanego w każdym sklepie. Warto podkreślić, że klienci często wybierają kasy samoobsługowe jako wygodniejsze i szybsze rozwiązanie, szczególnie w przypadku niewielkiej liczby kupowanych produktów. Tworząc kolejne kasy samoobsługowe, dostosowujemy się do oczekiwań konsumentów, którzy chcą mieć wybór podczas dokonywania codziennych zakupów.

Jakie plany na nowy 2024 rok ma Lidl? Czym zaskoczycie klientów?

Poza kontynuacją już rozpoczętych aktywności, w kolejnym roku kalendarzowym planujemy dalszy rozwój działań zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju oraz wprowadzanie następnych innowacji. Będziemy również nieustannie zaskakiwać Polaków kolejnymi promocjami.