Wkrótce SCF 2024 Fall

Leasing, inwestycje, zarządzanie. Trwa rejestracja uczestników na najważniejsze spotkanie decydentów rynku centrów handlowych. 1400 uczestników. 25-26.09.24, Warszawa, Expo XXI.

Rejestracja uczestników

Agnieszka Górnicka, Inquiry: niewielka zmiana nastrojów konsumenckich

Wzrost cen staje się coraz mniej dotkliwy dla polskich konsumentów, ale obawy pozostają.
Agnecja Inquiry podsumowuje wyniki badania w 2023 roku.

Najnowsze badanie pokazuje, że nastroje Polaków związane ze wzrostem cen i stabilizacją finansową są zauważalnie lepsze niż na początku ubiegłego roku.

Według Inquiry Polacy coraz mniej odczuwają skutki inflacji

Agencja Inquiry prezentuje wyniki kolejnych fal cyklicznego badania nastrojów ekonomicznych Polaków – tym razem możemy przyjrzeć się wynikom za IV kwartał 2023 i jednocześnie podsumować ubiegły rok. Analizując wyniki z całego roku 2023 dochodzimy do wniosku, że obecnie Polacy nieco rzadziej dostrzegają wzrost cen. Na początku roku, gdy inflacja osiągała rekordowe wyniki, takie odczucia deklarowało blisko 90% ankietowanych; teraz mamy do czynienia ze wskaźnikiem na poziomie 68%. Z miesiąca na miesiąc, wraz ze stabilizacją cen produktów i usług, przekonanie o wzroście cen jest coraz słabsze.

Zmianie uległa także ocena uciążliwości wysokich cen. Widać, że Polacy w pewnym stopniu przyzwyczaili się do nowej sytuacji i nauczyli się sobie z nią radzić. Jeszcze w styczniu ubiegłego roku odsetek osób uznających wysokie ceny za dotkliwe wynosił 61%. W grudniu było to już „tylko” 41%. Wyniki badania pokazują, że Polacy najczęściej radzili sobie z kryzysem cenowym poprzez aktywne szukanie promocji, wybieranie tańszych produktów czy po prostu tańszych sklepów. I tak jest do dziś, chociaż wspomniane zachowania pojawiają się nieco rzadziej.

W badaniu Inquiry zapytano także o przewidywania na przyszłość; dalszego wzrostu cen Polacy obawiali się najmocniej w styczniu ubiegłego roku (82% badanych). Dziś odsetek takich osób spadł do 69%. Ostatni kwartał 2023 roku pokazuje nieduże wahania w poziomie optymizmu, głównie ze względu na wybory oraz specyficzny okres przedświąteczny.

Wzrost dochodów

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

Pod koniec roku można było zauważyć, że zmniejsza się też odsetek osób, których dochód zmalał w porównaniu do poprzedniego roku, a zwiększa odsetek osób deklarujących jego wzrost. To optymistyczne wyniki, ale nadal bardzo ostrożne, a tempo zmian jest powolne. Sytuacja materialna poprawia się częściej wśród osób z wyższym wykształceniem i lepiej zarabiających. Spadek dochodów najmocniej dotyka najuboższych. W dalszym ciągu część z nas żywi obawy związane
z możliwością terminowej spłaty zobowiązań kredytowych – obecnie co piąty Polak.

Jednocześnie co trzeci ankietowany spodziewa się spadku swoich dochodów w ciągu najbliższych 6 miesięcy, a tylko co piąty ich zwiększenia. Optymizm występuje częściej wśród mężczyzn oraz ludzi młodych (18-34 lata).

„Realizacja regularnego badania dotyczącego nastrojów ekonomicznych Polaków, daje nam wartościowy pakiet informacji na temat tego, w jaki sposób reagujemy na zmiany w otoczeniu oraz jak sobie z nimi radzimy. Nasz raport pokazuje, że śledzenie nastrojów społeczeństwa, było warte wysiłku. W 2022 i 2023 r. zaszły duże zmiany, a sytuacja makroekonomiczna w Polsce jest dynamiczna – nadal będziemy śledzić nastroje ekonomiczne i prezentować Państwu wyniki raz na kwartał.” – komentuje Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry.