Newsletter SCF News
Dołącz do 7000 odbiorców!

Nike i Allegro cieszą się największym zaufaniem klientów

Najnowsza edycja rankingu OC&C Retail Proposition Index 2023 ponownie stara się odpowiedzieć na pytanie „czym kierują się klienci wybierając miejsce i sposób robienia zakupów?”

Na podstawie dogłębnych badań wśród konsumentów, raport wyłonił tych detalistów, którzy cieszą się największym uznaniem. Na czele rankingu znalazło się dwóch gigantów: Allegro i Nike, już drugi rok z rzędu zajmują pierwsze dwa miejsca na podium.

Co ciekawe, na trzeciej pozycji znalazła się marka Adidas, debiutując w tym zestawieniu z imponującą pozycją. Eksperci OC&C Strategy Consultants na podstawie zebranych danych opracowali cztery
kluczowe paradygmaty, które mogą pomóc firmom handlowym w określeniu priorytetów strategicznych na 2024 rok: omnichannel, budowanie lojalności, wyróżniający się model biznesowy oraz uwzględnienie działań na rzecz zrównoważonego rozwoju.

R E K L A M A

Tegoroczne badanie Retail Proposition Index 2023 jest już 13. edycją światową oraz 11. w Polsce.
Przeprowadzono je w obliczu trudnej sytuacji gospodarczej, w której zaobserwowano dużą presję na portfele konsumentów, a w konsekwencji marże sprzedawców, spowodowane rosnącymi kosztami życia oraz obsługi kredytów hipotecznych. Pomimo wielowymiarowych nacisków rynkowo-ekonomicznych, Polacy nadal wykazują chęć do robienia zakupów, aż 4 na 10 ankietowanych w najbliższych miesiącach planuje zwiększyć wydatki na drobne przyjemności, artykuły spożywcze czy fitness. Niemniej jednak, oczekują oni od sprzedawców lepszej jakości usług, opartych na zaufaniu, łatwości zakupów oraz dobrze dopasowanym asortymencie produktów.

W tym kontekście kluczową rolę odgrywa umiejętność detalistów w tworzeniu konkurencyjnych propozycji dla klientów. W tegorocznej edycji badania, unikalna oferta produktów jest bardziej istotna niż kiedykolwiek wcześniej, decydując o sukcesie marki.

Jakie sklepy najchętniej odwiedzają Polacy?

W badaniu Retail Proposition Index 2023 wzięło udział ponad 42 tys. konsumentów z 9 krajów na świecie, z czego ok. 2,5 tys. w Polsce. To ich wysokie oceny pozwoliły Allegro drugi rok z rzędu zająć pozycję lidera wśród najlepiej postrzeganych firm handlowych w Polsce. Miejsce wicelidera utrzymała marka Nike, zaś na trzecim miejscu znalazł się Adidas. Różnice pomiędzy tymi trzema brandami były minimalne i wynosiły niewiele ponad 1 pkt w łącznej ocenie poszczególnych sklepów. Na kolejnych miejscach zestawienia znajdują się: Rossmann, Empik, IKEA, Lidl, Hebe i 4F. Tegoroczny TOP 10 rankingu zamyka platforma zakupowa Zalando.

„W ostatnich latach obserwujemy, że zestawienie najlepiej ocenianych przez konsumentów marek jest relatywnie stabilne. W obliczu wielu wydarzeń mających miejsce na świecie, które tworzą klimat niepewności, klienci nie szukają rewolucyjnych zmian, ale skupiają się na podstawach. Dzisiaj, wyraźniej niż kiedykolwiek, widzimy, że to zaufanie, bezpieczeństwo, jakość obsługi, ale też dopasowanie ofert są dla kupujących najważniejsze. Sprzedawcy, którzy będą umacniać fundamenty swojego biznesu, zyskają przewagę na konkurencyjnym rynku w najbliższych miesiącach – komentuje Bartek Krawczyk, Partner w OC&C Strategy Consultants.