ESG: Żabka ogranicza swój ślad środowiskowy

Grupa Żabka sukcesywnie minimalizuje swój ślad środowiskowy i umożliwia swoim klientom bardziej zrównoważone wybory podczas codziennych zakupów.

Żabka stawia na transformację swojego modelu działania, zmierzając w kierunku obiegu zamkniętego. Minimalizowanie ilości odpadów idealnie wpisuje się w tegoroczne hasło Dnia Ziemi, czyli „Ziemia vs. Plastik”. Dbałość o możliwość ponownego wykorzystania tego surowca jest jednym z priorytetów Grupy Żabka.

Drugie życie surowców

Organizacja wprowadziła w życie szereg udogodnień, które pomagają chronić naszą planetę. Przykładowo wszystkie butelki napojów marek własnych takich jak Foodini, Wycisk, S! i Od Nowa mają przymocowane nakrętki do butelek, ułatwiając ich zbiórkę. Dzięki temu firma przyczynia się do zwiększania ilości ponownie wykorzystanego plastiku, wypełniając jednocześnie unijną dyrektywę Single-Use Plastic (tzw. dyrektywy plastikowej), mającą na celu zmniejszenie ilości odpadów z tworzyw sztucznych. Butelki wszystkich napojów marek własnych Żabki produkowane są natomiast z wykorzystaniem surowców wtórnych (rPET).

Przy zakupie napojów gorących np. kawy i herbaty, klienci mają możliwość skorzystania z własnego kubka. Taki wybór przekłada się nie tylko na redukcję odpadów jednorazowych, ale również obniżkę ceny napoju o złotówkę. Żabka oferuje również możliwość nabycia kubka wielokrotnego użytku, dostępnego w sklepach sieci.

PARTNER PORTALU

Kaufland

Firma dąży do zwiększania ekologicznej świadomości swoich klientów, poprzez angażowanie ich w działania prośrodowiskowe. W ramach projektu „Zielona Odnowa” w Bydgoszczy oraz Zielonej Górze klienci mogą oddawać do sklepów Żabka jednorazowe plastikowe butelki i metalowe puszki po napojach. Jednocześnie mieszkańcy Bydgoszczy i Zielonej Góry, jak i Poznania, Łodzi i Warszawy, zużyte opakowania pozostawić mogą w EKOmatach zlokalizowanych w placówkach sieci. Jak dotąd zebranych zostało ponad 4 mln opakowań PET i ponad 2 mln opakowań metalowych, które przekazane zostaną do recyklingu i w postaci nowych opakowań ponownie trafią na sklepowe półki.

Żabka umożliwia także swoim pracownikom przeznaczenie ośmiu godzin pracy miesięcznie na działalność wolontariacką. W 2023 r. firma zorganizowała i zrealizowała 16 zespołowych akcji społecznych, w ramach których pracownicy przeznaczyli blisko 1000 godzin na wolontariat pracowniczy – jedną z nich było sprzątanie świata z okazji Dnia Ziemi. W tym roku pracownicy sprzątają ponownie – na terenach mieszczących się w Poznaniu w okolicy centrali firmy oraz przy Centrum Logistycznym w Plewiskach.

Dbanie o czyste powietrze i oszczędność wody

Grupa Żabka, dąży do oszczędzania naturalnych zasobów wraz ze swoimi partnerami biznesowymi. W ubiegłym roku nawiązała współpracę z firmą woshwosh zajmującą się kompleksowym czyszczeniem i naprawą obuwia (buty dostarczyć można do sklepów Żabka, a sieć zleci ich czyszczenie).

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

– Od początku istnienia woshwosh stawiamy na zero waste i promujemy zrównoważoną modę. Ekologia od zawsze wpisana jest w nasz model biznesowy. Wpływamy na świadomość konsumpcyjną naszych klientów, pokazując im, że warto dbać o swoje obuwie, zamiast niepotrzebnie wciąż kupować nowe. Nasze wartości są zbieżne z wartościami Żabki, dlatego zdecydowaliśmy się wspólnie działać na rzecz środowiska – mówi Martyna Zastawna, założycielka woshwosh.

Działania Żabki i woshwosh przynoszą wymierne efekty. Od początku współpracy tych dwóch firm udało się zaoszczędzić aż 24 515,4 litrów wody i zredukować emisję dwutlenku węgla o 40 859 kg.

Ograniczanie emisji gazów cieplarnianych jest na stałe wpisane w działania Żabki. Od 2021 r. sieć wdraża swój plan sukcesywnego zmniejszania śladu węglowego. W zeszłym roku skoncentrowano się na obniżeniu emisji gazów cieplarnianych emitowanych przez flotę firmy. Aktualnie na wyposażeniu sieci jest 900 aut hybrydowych (full hybrid) oraz ponad 300 hybryd typu plug-in. Flota Żabki obejmuje ponad 30 aut w 100% elektrycznych (zeroemisyjnych), przekazanych pracownikom, którzy dobrowolnie przystąpili do programu Ambasadorów Elektromobilności. Elektryczną flotę uzupełniają własne stacje ładowania aut elektrycznych, ulokowane w centrach logistycznych w Nadarzynie i Plewiskach, w centrali w Poznaniu, a także w domach pracowników, gdzie firma montuje stacje do ładowania. Działania te mają szczególne znaczenie dla zmniejszenia śladu węglowego w miastach oraz w regionach szczególnie narażonych na zanieczyszczenia powietrza.

Żabka wdrożyła także program „Drive the future”, którego celem jest szerzenie wiedzy wśród pracowników i pracowniczek na temat jazdy optymalnej pod kątem środowiskowym i kosztowym. Jego nadrzędnym zadaniem jest podnoszenie bezpieczeństwa i efektywności podróży. Umożliwia on też kierowcom zdobycie nagród za ekologiczna jazdę, powodując tym samym dodatkowe obniżenie spalania w samochodach służbowych.

Zielona energia napędza Żabkę

Grupa Żabka w swoich przedsięwzięciach szczególną uwagę zwraca na wykorzystywanie energii odnawialnej, co stanowi ważny element transformacji w obszarze ESG. Widoczne jest to zwłaszcza w kwestii zużycia prądu – spółka m.in. nawiązała w ubiegłym roku współpracę w zakresie zakupu zielonej energii, która obowiązywać będzie przez kolejne 10 lat.

Prośrodowiskowe innowacje nie ominęły także franczyzobiorców. Więcej niż połowa sklepów Żabka (w 2022 r. było to 57 proc.) zasilanych jest przez odnawialne źródła – własne instalacje fotowoltaiczne lub prądem objętym gwarancjami pochodzenia. Oszczędności energii sprzyjają również takie działania jak wymiana w sklepach oświetlenia na LED i adaptacyjne, wprowadzenie zamkniętych szaf chłodniczych czy wydłużenie godzin otwarcia sklepów z wyłączonym oświetleniem zewnętrznym.

– Dzięki wprowadzeniu rozwiązań oszczędzających energię w sklepach naszej sieci, w samym tylko 2022 r., udało nam się oszczędzić 9,5 GWh energii, a tym samym ograniczyliśmy emisję 200 tys. t CO2e do atmosfery – mówi Katarzyna Wanat-Lipowska, Head of Decarbonisation w Grupie Żabka.

Grupa Żabka powstała na początku 2021 roku. Składa się z trzech podstawowych jednostek biznesowych: Żabka Polska, Żabka Future i Żabka International, które są wspierane przez Przywództwo Strategiczne, definiujące strategię i rozwój Grupy, strategię personalną i finansową oraz odpowiadające za synergię procesów w ramach Grupy. Żabka Polska koncentruje się na działalności detalicznej i odpowiada głównie za operacyjne i handlowe aspekty działalności Grupy, w tym zarządzanie i rozwój nowoczesnej sieci placówek stacjonarnych typu modern convenience oraz ogólnopolskiej sieci logistycznej Grupy. Żabka Future odpowiada za przyśpieszenie tworzenia cyfrowego ekosystemu convenience z synergiami pomiędzy jego częściami oraz zapewnienie optymalnej technologii do wielokierunkowego rozwoju Grupy. Z kolei Żabka International odpowiada za realizację ekspansji zagranicznej Grupy.

W skład Grupy Żabka wchodzą także firma Maczfit, lider rynku cateringu dietetycznego w Polsce oraz Dietly.pl, wiodąca platforma e-commerce w tym segmencie. Celem Grupy jest tworzenie i łączenie wygodnych i odpowiedzialnych rozwiązań w obszarze convenience, które ułatwiają klientom codzienne życie. Działania w obszarze odpowiedzialności Grupa rozwija w sposób strategiczny, integrując czynniki środowiskowe, społeczne i z obszaru ładu korporacyjnego (z ang. ESG) ze strategią biznesową. W 4 jw. 5 jw. ramach strategii odpowiedzialności Grupa Żabka podjęła się zobowiązań m.in. w zakresie dobrego żywienia, usług ułatwiających zrównoważone życie, rozwoju przedsiębiorczości, wzmacniającej kultury organizacyjnej, ładu korporacyjnego oraz cyrkularności i dekarbonizacji.