Wkrótce SCF 2024 Fall

Leasing, inwestycje, zarządzanie. Trwa rejestracja uczestników na najważniejsze spotkanie decydentów rynku centrów handlowych. 1400 uczestników. 25-26.09.24, Warszawa, Expo XXI.

Rejestracja uczestników

Sprzedaż detaliczna wzrosła o ponad 6 procent, ale optymizm klientów rośnie jeszcze szybciej

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w marcu 2024 r. wzrosła o 6,1 proc. w ujęciu rocznym. Poziom optymizmu konsumenckiego skoczył w ciągu roku z 17 do 31 punktów.

Instytut badawczy ARC Rynek i Opinia porównał wartości indeksu nastrojów konsumenckich za kwiecień tego roku w porównaniu z kwietniem zeszłego roku w ramach badania – Radar konsumencki.

Z badania wynika, że poziom optymizmu konsumenckiego istotnie wzrósł w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Indeks skoczył z wartości 17 punktów do wartości 31.

Autorzy badania podają, że biorąc pod uwagę prognozy wydatków konsumpcyjnych nastąpił delikatny wzrost indeksu, ale też wzrosła liczba osób deklarujących, że będą kupowali tyle samo co dotychczas – wzrost z poziomu 42 proc. do 59 proc.

„Wyniki badania pokazują raczej pozytywny obraz zmian nastrojów konsumenckich. Z jednej strony ogólna percepcja sytuacji gospodarczej w Polsce poprawiła się w ciągu ostatnich 12 miesięcy, co pociągnęło też zwiększenie ogólnego optymizmu. Źródła tych zmian w postawach konsumenckich mogą tkwić w zmianach politycznych, odblokowaniu gigantycznych środków z KPO jak i mniejszą rolą czynników budzących niepokój – przesuwająca się na drugi plan wojna w Ukrainie czy szalejąca wysoka inflacja. Poprawa nastrojów konsumenckich będzie sprzyjać co najmniej stabilizacji, o ile nie wzrostowi konsumpcji gospodarstw domowych” – napisano w komentarzu.

Radar konsumencki to powtarzalny projekt badawczy ARC Rynek i Opinia, w ramach którego respondentom – Polakom w wieku od 18 do 65 lat, zadawane są te same pytania, dotyczące m.in. nastrojów, oceny polskiej gospodarki, planów zakupowych czy stabilności zatrudnienia.

Pomiar realizowany jest na ogólnopolskich próbach ok. N=1000 respondentów. Badanie jest realizowane metodą CAWI – ankiety online zrealizowane na epanel.pl. Próba jest reprezentatywna pod względem płci, wieku, wielkości miejscowości zamieszkania, wykształcenia oraz regionu GUS.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz