Wprowadzenie AI do centrów handlowych wiąże się z wieloma korzyściami. Sztuczna inteligencja już niedługo będzie służyć pomocą klientom w podejmowaniu szybszych decyzji. Dane klientów umożliwią również personalizację towarów i usług, np. promocje, programy lojalnościowe i konkursy. Skorzystają też właściciele sklepów, gdyż będą mogli zamawiać tylko to, co sprzedadzą, a tym samym zminimalizować koszty związanie z magazynowaniem.
Już w niedalekiej przyszłości zapomnimy o kolejkach do kas w sklepach. Automatyzacja związania z wdrożeniem sztucznej inteligencji połączy świat cyfrowy z otoczeniem. Coraz więcej sieci już teraz wprowadza koncepty sklepów bez kasjerów, kolejek i gotówki. AI w sklepach stosuje technologie rozpoznawania i przetwarzania obrazów do śledzenia zachowania klientów na swoim terenie, oraz dopisuje do ich rachunku produkty zdjęte z półek. Płatność jest zaś automatycznie ściągana z karty klienta podpiętej do aplikacja sklepu.
Wirtualne zakupy w świecie AI
W przyszłości sztuczna inteligencja w przestrzeniach handlowych może pójść jeszcze dalej. Zamiast prawdziwych produktów na półkach cyfrowych marketów będą widniały jedynie te wirtualne i wyświetlacze cen. Klienci będą skanować kody za pomocą aplikacji. Wybranie czasu i miejsca dostarczenia zakupionych przedmiotów zapewni elastyczność i wygodę: zrobimy je w drodze do pracy, przy okazji spaceru z dzieckiem lub w przerwie pomiędzy zajęciami, a potem będziemy kontynuować zakupy w centrum handlowym, bez noszenia ciężkich toreb.
Dla sprzedawców oznacza to mniej przestrzeni, zajmowanej przez produkty. Oczywiście klienci nadal będą mogli robić zakupy z prawdziwymi produktami i oglądać je na półkach.
Roboty i wirtualne przymierzalnie w centrach handlowych
Sztuczna inteligencja i digitalizacja nie wyprze handlu tradycyjnego na rzecz e-commerce. Sztuczna inteligencja w galeriach handlowych zapewni doświadczenia, których nie da się odtworzyć online. Już może niedługo na pytania klientów będą odpowiadać roboty, będą też przyjmować zamówienia i płatności czy uzupełniać towary na półkach. Możliwość wyboru produktów z cyfrowego katalogu na sklepowych tabletach i przymierzenie ich na miejscu zapewnią wirtualne przymierzalnie, VR. Wprowadzenie AI zapewni też bezosobową obsługę w restauracjach. Kolejną zaletą wykorzystania sztucznej inteligencji w handlu będzie personalizacja i produkty na zamówienie. Będzie to możliwe dzięki nowoczesnym drukarkom 3D. Będą one proste w obsłudze i niedrogie na tyle, że klienci będą mogli samodzielnie tworzyć swoje w sklepach produkty swojego własnego projektu: od artykułów gospodarstwa domowego, przez odzież i obuwie po zabawki itd. Porady sprzedawców, pozytywne doświadczenia zakupowe i nawiązywanie relacji będą miały tu kluczowe znaczenie w zatrzymaniu klientów, którzy zyskają jeszcze większą autonomię, tworząc produkty od zera.
Dla klientów, dla których dobro planety i ekologiczne podejście marki grają rolę w podejmowaniu decyzji zakupowych, istotnym walorem druku 3D będzie stworzenie modelu biznesowego w duchu zero waste. Produkowane będą pojedyncze spersonalizowane przedmioty, zaś wykorzystanie technologii cięcia laserowego zredukują ilość zamawianych i marnowanych surowców.
Fizyczne wrażenia zakupowe zostaną wzbogacone dzięki rzeczywistości rozszerzonej (AR). Witryny sklepowe, nawet po godzinach zamknięcia sklepu, będą mogły wyświetlać spersonalizowane oferty i dalej umożliwiać zakupy za pomocą płatności mobilnych. Dzięki AR klienci zobaczą produkt na ekranach smartfonów w ich prawdziwym kształcie i rozmiarze. Będą też mogli przymierzyć odzież i akcesoria czy wirtualnie nałożyć makijaż.
Dzięki sztucznej inteligencji aplikacje ze wszystkich branż będą kompatybilne z technologią w naszych domach, co pozwoli zapewnić szybkie i bezproblemowe zakupy. Nie trzeba będzie sięgać po laptop czy telefon, gdyż będą obsługiwane za pomocą głosu. Jeśli zechcemy, uzyskamy również szczegółowe informacje o podobnych produktach, zapoznamy się z recenzjami innych użytkowników czy porównamy ofertę cenową innych sklepów.