Utrzymujące się od kilku miesięcy dodatnie nastroje konsumenckie wskazują na pozytywne nastawienie Polaków do większych wydatków – i to nie tylko na produkty pierwszej potrzeby.
Wraz ze zbliżającym się latem większy odsetek Polaków deklaruje wydatki na urlopy oraz sprzęt ogrodniczy. W okresie komunijnym rosną także plany zakupowe dotyczące sprzętu komputerowego i smartfonów. Takie dane płyną z najnowszej edycji badania „Current Consumer Mood” opracowanego przez GfK – An NIQ Company.
Utrzymujące się od kilku miesięcy dodatnie nastroje konsumenckie wskazują na pozytywne nastawienie Polaków do większych wydatków – i to nie tylko na produkty pierwszej potrzeby. Na fali gospodarczej i ekonomicznej stabilizacji stajemy się bardziej skłonni, by kupować to, co sprawia nam faktyczną przyjemność lub wiąże się np. z naszym hobby.
Z najnowszego badania GfK – An NIQ Company wynika, że już co drugi Polak planuje zakup oferty urlopowej na wakacje. W ostatniej fali badania, realizowanej w październiku wynik ten był o 11 p.p. niższy. Wakacyjne ożywienie widać także wśród posiadaczy ogródków. Co trzeci badany deklaruje, że w najbliższym czasie przeznaczy część środków na sprzęt ogrodowy. To wzrost o 6 p.p. w relacji do ostatniego sondażu. Rośnie także odsetek osób przymierzających się do zakupu małego AGD (32 proc. vs 27 proc. poprzednio), a także kupna pojazdu (29 proc. vs 26 proc.).
– Handel wciąż jest daleki od hurraoptymizmu, ale konsumenci wysyłają czytelne i coraz częstsze sygnały związane z większą skłonnością do dużych wydatków. I to nie koniecznie związanych z bieżącymi potrzebami. Decyzje o zakupie auta, większym remoncie czy doposażeniu ogrodu podejmiemy najczęściej wówczas, gdy czujemy się zabezpieczeni finansowo, zarówno „tu i teraz” jak
i w perspektywie najbliższych miesięcy. Taki stan w gospodarce pojawił się pierwszy raz od dawna
i nabywcy dają temu wyraz w swoich deklaracjach – mówi Anna Bańka, Consultant w GfK – An NIQ Company.
Większym zakupom z pewnością sprzyja również znajdujący się w pełni sezon komunijny, który ma widoczny wpływ na kategorię sprzętu komputerowego i smartfonów. W deklaracjach badanych przez GfK – An NIQ Company obie kategorie rosną w identycznym tempie – z 24 proc. do 31 proc. zapowiedzi zakupu. Są także grupy produktów, w której nasze plany zakupowe zredukowały się na przestrzeni kilku miesięcy. To np. duże wydatki na cele medyczne czy wyposażenie warsztatu.
A z czego będziemy finansować wspomniane zakupy? Zdecydowanie najczęściej wskazujemy na gotówkę – w przypadku małego AGD to aż 64 proc. deklaracji, zaś w kwestii wyposażenia ogrodu – 58 proc.