Dla inwestorów, których parkingami zarządzamy, jesteśmy w stanie wygenerować dodatkowe przychody. Są one wyższe od tych uzyskanych z miejsc parkingowych – mówi Maciej Zawadzki, prezes zarządu APCOA Polska. Firma jest wystawcą targów SCF 2024 Fall, które odbędą się w dniach 25-26 września 2024, w warszawskim Centrum Konferencyjnym EXPO XXI.
Iloma parkingami zarządzacie na polskim rynku?
W Polsce mamy około 1400 parkingów, z czego około 700 przypada na branżę retail.
Ile z nich jest w centrach i parkach handlowych?
Pracujemy dla około 100 centrów handlowych i parków handlowych. Pozostałe 600 parkingów zlokalizowanych jest przy sklepach wiodących marek, m.in. Kaufland, Lidl, Biedronka, Aldi, czy Netto.
PARTNER PORTALU
W ostatnich latach gwałtownie wzrosła liczba zarządzanych przez Was parkingów. To są wzrosty rzędu 250-350 obiektów rocznie.
Wzrost naszego biznesu jest proporcjonalny do rozwoju “tkanki miejskiej”, czyli głównie nowych budynków biurowych, handlowych i mieszkalnych. Wynika on także z rosnącej liczby pojazdów. W przypadku branży retail generuje to problem wielu inwestorom. Często pojazdy, które stoją na ich parkingach, nie należą do klientów danego sklepu. Blokują klientom możliwość swobodnego parkowania. Potrafimy takie problemy rozwiązywać i jest to głównym motorem naszego rozwoju. Dzięki temu notujemy taki dynamiczny wzrost od 2016 roku. W zeszłym roku zwiększyliśmy nasze portfolio o ponad 300 nowych parkingów. Dwa lata temu było to około 290, trzy lata temu 250, a w tym najgorszym, pandemicznym roku mieliśmy 140 nowych parkingów.
Żyjemy w zmieniającej się rzeczywistości i dotyczy to też parkingów zarządzanych przez APCOA. Na czym polegają te zmiany?
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter
Zmiany dotyczą kilku płaszczyzn. Wszyscy kojarzymy klasyczny parking ze szlabanami i kasami automatycznymi. W obecnych czasach instalacja tego typu urządzeń jest bardzo droga. Sama budowa przyłącza energetycznego jest kilkanaście razy droższa niż 10 lat temu. Ogromne koszty związane są także z pracami budowlanymi, np. zrywaniem kostki i położeniem tras kablowych.
Bardziej opłacalne są parkomaty, które są dużo tańsze, nie blokują wjazdu i co najważniejsze są ekologiczne, ponieważ zasila je energia słoneczna. To pierwszy obszar, techniczny, gdzie jedne urządzenia zostały zastąpione innymi.
Drugim są kwestie eksploatacji. Odchodzi się od biletów, które są nieekologicznie i kosztowne. Wiele funduszy, głównie międzynarodowych, chce funkcjonować na tzw. ticketlessowym modelu. To dużo wygodniejsze rozwiązanie dla użytkowników, w którym klienci zamiast pobierać bilet wpisują numer rejestracyjny swojego pojazdu w kasie automatycznej albo parkomacie. Jest to możliwe, ponieważ coraz bardziej powszechne stały się systemy rozpoznawania tablic rejestracyjnych.
Naszym flagowym produktem jest aplikacja mobilna APCOA Flow. Obecnie można skorzystać dzięki niej na ponad 1400 naszych parkingów w Polsce i około 15 tysięcy w Europie. Możemy przejechać z Warszawy do Londynu korzystając z nawigacje dostępnej w aplikacji APCOA Flow i zatrzymując się po drodze na naszych parkingach oraz opłacając ładowanie pojazdu elektrycznego (usługa będzie dostępna w Polsce od stycznia 2025).
Jak to działa w praktyce?
W momencie podjazdu do szlabanu, kamera odczytuje numer rejestracyjny. Jeśli pojazd jest zarejestrowany, to szlaban się otwiera. Opłata jest automatycznie pobierana z karty kredytowej bądź z konta klienta. To szybki i wygodny sposób korzystania z parkingu, wszystko dzieje się automatycznie. Aplikacja pozwala również zakupić abonament parkingowy, co pozwala zaoszczędzić czas, bo wszystkie operacje wykonujemy online.
Korzyścią jest brak zatorów płatniczych. Jeśli nie został opłacony abonament, to system nie wpuści pojazdu na parking. Dzięki temu łatwiej zarządzać cash flow, szczególnie w przypadku dużego obiektu i setek abonamentów.
A jeśli klient z jakiś względów nie chce używać aplikacji?
Na parkingach można instalować rozwiązania oparte na QR kodach. Klient po wjechaniu na otwarty parking, bez szlabanów, ma dwie opcje do wyboru. Może skorzystać z aplikacji mobilnej albo też zeskanować telefonem kody QR, które są rozmieszczone w wielu miejscach na parkingu. Wówczas automatycznie łączy się z naszą stroną internetową, wpisuje numer rejestracyjny i jego pojazd jest zarejestrowany w naszym systemie. Za parkowanie może zapłacić Blikiem bądź Apple Payem lub Google Pay. Nie wymaga ściągania i logowania się do aplikacji, podawania swoich danych itd. Zapobiega tworzeniu się zatorów. To rozwiązanie typu one-off, czyli przyjechałem, zapłaciłem. Świetnie się sprawdza w przypadku eventów, gdzie mamy bardzo dużą liczbę klientów, którzy po zeskanowaniu QR kodów mogą jechać dalej.
Podczas wiosennej edycji targów SCF APCOA prezentowała na swoim stoisku innowacyjne rozwiązanie, czyli miejski hub, gdzie można nie tylko zaparkować samochód, ale też go naładować, zrobić niewielkie zakupy, wypożyczyć rower.
To jest wizja przyszłości, czy to już się dzieje?
Tego typu obiekty działają już w całej Europie. Polska nie jest jeszcze tak zaawansowana, jak na przykład Niemcy, Wielka Brytania czy kraje skandynawskie, jednak i u nas zaczynają się pojawiać tego typu projekty.
Nasz produkt nazywa się Urban Hubs i w jego skład wchodzą różne platformy. Pierwszą z nich jest sieć ładowarek pojazdów elektrycznych, którą APCOA buduje na prowadzonych przez siebie parkingach. W Europie mamy ich tysiące. W Polsce w tej chwili to kilkadziesiąt urządzeń. Ładowarki, które instalujemy, są również zintegrowane z naszą aplikacją mobilną. To pierwsza płaszczyzna.
Kolejną są różne dodatkowe usługi, które można zorganizować na terenie parkingu. Choćby paczkomaty. Na naszych parkingach w Europie i w Wielkiej Brytanii stoi na przykład ponad 500 paczkomatów InPostu ale i tysiące urządzeń największych operatorów typu Amazon, DHL i innych. To jest nowy produkt, którego wcześniej mieszkańcy tych krajów nie znali.
Kolejnym obszarem, który będzie bardzo mocno się rozwijał w momencie wprowadzenia stref czystego transportu jest last mile logistics. Jego idea opiera się na przepisach, które zabraniają wjazdu samochodów spalinowych do centrów miast. W tym przypadku, nasze parkingi, które są zlokalizowane na granicach czystego transportu, stają się punktami przeładunkowymi. Są to zarówno parkingi otwarte, jak i podziemne. Moim zdaniem to bardzo perspektywiczny obszar. W Polsce na razie nie ma stref zielonego transportu, ale są zapowiedzi, że kilka miast planuje wprowadzić tego typu ograniczenia.
Przychody z tytułu Urban Hubs stanowią już kilka procent przychodów Grupy Kapitałowej APCOA w Europie.
Czyli…
Przychód Grupy APCOA wynosi około miliarda euro rocznie,….
Dla inwestorów, których parkingami zarządzamy, jesteśmy w stanie wygenerować dodatkowe przychody. Te dodatkowe zyski są wyższe od uzyskanych z miejsc parkingowych.
Proszę o jakiś przykład.
Obecnie prowadzimy projekt w zakresie e-mobility z firmą, która dostarcza rowery dla Wolta. Zarządzamy w centrum Warszawy parkingiem podziemnym, którego część jest niewykorzystana. Przeznaczyliśmy ją na 40 stanowisk, w których kurierzy Wolta wieczorem zostawiają swoje rowery. Wówczas serwis techniczny naprawia je, ładuje akumulatory. Rano kurierzy odbierają swoje rowery. Zaczynamy też właśnie współpracę z jednym z czołowych operatorów pojazdów car sharing Polsce. Dzięki naszym rozwiązaniom pojazdy naszego partnera będą mogły być pozostawianie i odbierane przez klientów na n wybranych parkingach APCOA w całej Polsce.
Czy Urban Hub to dobre rozwiązanie dla retail parków?
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Mamy różne lokalizacje, topografie, wielkości obiektów. Parking musi przede wszystkim zagwarantować klientom możliwość zaparkowania. Jednak wiele projektów stwarza taką możliwość, aby zaimplementować choćby niektóre z produktów Urban Hubs. Takie rozwiązanie będzie przyciągało użytkowników.
Ponadto będzie to generować dodatkowy przychód z tytułu najmu. Prawdopodobny jest scenariusz, w którym klient skorzysta z tych rozwiązań, przyjeżdżając robić zakupy, albo będzie przyjeżdżać tam specjalnie, a przy okazji pójdzie zrobić zakupy. W tego typu obiektach będą ładowarki, paczkomaty, baza e-mobility.
Ciekawym przykładem jest nasz projekt w Poznaniu, gdzie budujemy punkty przesiadkowe. Mamy parking miejski, gdzie klient może zostawić samochód. Obok jest wydzielony obszar, gdzie stoją miejskie rowery elektryczne i hulajnogi. Klient może się tam przesiąść i jechać dalej. Jeśli tego typu centra przesiadkowe zbudujemy w pobliżu czy w samym retail parku, to zapewne zwiększy się footfall tych obiektów z racji połączenia możliwości parkowania pojazdu, zakupów i dalszej podróży jednośladem.
Rozmawiał: Radosław Rybiński