Od wejścia Polski do Unii Europejskiej na rynku detalicznym powstało ponad 800 obiektów handlowych, co odpowiadało za powiększenie całkowitych zasobów o blisko 13 mln mkw. Sektor handlowy w ciągu ostatnich 20 lat dynamicznie się rozwijał odpowiadając na bieżące potrzeby rynku. Obecnie, nową podaż kształtują parki handlowe, a Polacy coraz bardziej przekonują się do zakupów w Internecie. Eksperci JLL przewidują ewolucje w ofercie parków handlowych.
W 2004 roku centra handlowe stanowiły ponad 70% całkowitej istniejącej wówczas podaży. Obecnie proporcja udziału poszczególnych formatów prezentuje się nieco odmiennie. Co prawda nadal dominują galerie handlowe, jednak znaczącą część ich udziału przejęły parki handlowe, które obecnie odpowiadają za około 18% całkowitej podaży. Razem z centrami convenience to już aż ponad 25% rynku.
Ewolucja rynku handlowego
Rynek handlowy w Polsce w ciągu ostatnich 20 lat dynamicznie się rozwijał dostosowując się do potrzeb i nawyków zakupowych Polaków. Pierwsze centra handlowe to pierwsza dekada XXI wieku. W tym okresie oraz nieco wcześniej w Polsce powstawały wielkopowierzchniowe blaszane hipermarkety m.in. Real, ale również wielokondygnacyjna Galeria Mokotów (2000).
Czas wstąpienia do UE zbiegł się z uruchomieniem flagowych projektów na mapie polskich nieruchomości handlowych, gdyż w latach 2004-2007 wybudowano Arkadię czy Złote Tarasy. Przykładem dalszego rozwoju tego sektora jest wejście deweloperów do średnich i mniejszych miast, czego efektem było powstanie m.in. Galerii Jurajskiej w Częstochowie czy Millenium Hall w Rzeszowie.
PARTNER PORTALU
Kolejny wyróżniający się i ciekawy etap to wprowadzenie na rynek nowych dużych galerii handlowych takich jak: Galeria Młociny czy Forum Gdańsk oraz obserwowana fala modernizacji już istniejących obiektów. Sytuację odwrócił wybuch pandemii Covid-19, której skutki były najbardziej dotkliwe dla tego właśnie sektora nieruchomości. Zamknięcie sklepów i galerii, rozkwit e-commerce wywołały trwałe przyzwyczajeń i oczekiwań konsumentów. Od 2022 roku mamy do czynienia z ogromnym wzrostem popularności parków handlowych, które dostarczają nowoczesną powierzchnię w średnich i mniejszych miastach. Przykładami takiego formatu są m.in. nowe inwestycje deweloperów Trei czy Redkom.
Zmiany w zakresie oferty parków handlowych
„Parki handlowe i centra convenience dotychczas zdominowane przez sieci dyskontowe oraz spożywcze będą otwierać się na dużo większą obecność marek modowych oraz na nieobecną dotychczas w ich ofercie gastronomię, a sieci handlowe powinny docenić korzyści i możliwości jakie oferuje format nowoczesnego parku.
Jednym z głównych czynników sprzyjających rozwojowi tego formatu placówek jest zmiana preferencji i nawyków zakupowych polskich klientów. Coraz częściej stawiają oni na wygodę, dostępność i oszczędność czasu. Parki handlowe doskonale odpowiadają na te potrzeby, strategicznie usytuowane na obrzeżach lub w dzielnicach podmiejskich gwarantują łatwy dostęp do oferty handlowej.
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter
Ponadto, kiedy na rynku nie spodziewamy się znaczących otwarć nowych centrów handlowych, często parki będą stanowiły jedyną szansę ekspansji i rozwoju dla sprzedawców. Przewidujemy, że te czynniki mogą znacząco wpłynąć na zróżnicowanie struktury najemców w parkach handlowych w najbliższym czasie.” – mówi Maciej Kotowski, Dyrektor w Dziale Badań Rynku
E-commerce na stabilnym poziomie
Polski rynek handlowy nadal posiada duży potencjał rozwoju, co odzwierciedla również szeroko rozumiany sektor e-commerce. Jeszcze 20 lat temu stanowił niewielki ułamek handlu, a dziś z zakupów przez internet korzysta prawie 70% Polaków. Rynek jest dojrzały, chociaż wciąż z perspektywą ogromnego wzrostu.
„Skalę rynku e-commerce oddają liczby – ponad 1 miliard przesyłek kurierskich obsłużonych w samym 2023 roku, czyli ponad 4-krotny wzrost w ciągu 10 lat oraz 15-krotny w ciągu 20. Analizując te liczby, musimy pamiętać, że rozwój ten był w dużej mierze napędzany przez ogólny wzrost rynku a wg ostatnich danych e-commerce odpowiada wciąż za zaledwie 8-10% całkowitej sprzedaży detalicznej w Polsce.” – mówi Maciej Kotowski, Dyrektor w Dziale Badań Rynku.
Obecna w ponad 80 krajach
JLL to wiodąca globalna firma doradcza od 30 lat świadcząca usługi w Polsce. Jako lider na rynku nieruchomości pomaga klientom kupować, budować, wynajmować, zarządzać oraz inwestować w nieruchomości komercyjne, przemysłowe, hotelowe, mieszkaniowe i handlowe. Firma z listy Fortune 500 z rocznymi przychodami w wysokości 20,9 mld USD i działalnością w ponad 80 krajach na całym świecie, zatrudniająca ponad 105 000 pracowników, łączących siłę globalnego „know how” z lokalną wiedzą.
JLL jest marką i zastrzeżonym znakiem towarowym Jones Lang LaSalle Incorporated.