Przychody Pepco Group w trzecim kwartale roku obrotowego 2024 (zakończonego 30 czerwca 2024 r.) wyniosły 1 481 mln EUR, co przy stałym kursie walutowym oznacza wzrost o 8%. W tym okresie spadło tempo otwierania nowych sklepów i wyniosło 37 nowych sklepów netto. Przy czym otwartych zostało 48 nowych sklepów Pepco i 8 Dealz Polska.
Przychody Pepco Group, sieci dyskontowych sklepów wielobranżowych, właściciel marek Pepco i Dealz w Europie oraz Poundland w Wielkiej Brytanii, według danych porównywalnych (LFL) za III kwartał spadły o 4,3%.
Przychody LFL sieci Pepco spadły o 2,7%, odzwierciedlając wcześniejszy okres świąt wielkanocnych, wolniejszą sprzedaż starszych towarów, które są wyprzedawane przy wykorzystaniu obniżek cenowych, a także wyzwania związane z łańcuchem dostaw, które wpływają na dostępność oferty letniej.
Przychody LFL Poundland spadły o 6,9% z uwagi na kwestie, o których informowano poprzednio i które są obecnie rozwiązywane, dotyczące wprowadzania oferty produktowej Pepco w kategoriach odzieży oraz towarów codziennego użytku.
Przychody LFL Dealz spadły o 7,3% z uwagi na zmianę oferty produktów codziennego użytku na towary dostarczane przez Pepco oraz przez wysoce konkurencyjny rynek towarów szybkozbywalnych.
PARTNER PORTALU
Realizacja strategii w toku
Grupa kontynuuje solidne postępy w realizacji celów strategicznych przedstawionych w październiku 2023 r. podczas Dnia Rynków Kapitałowych Pepco Group (CMD), w tym w odbudowie zyskowności kluczowej działalności PCO (PEPCO) w Europie Środkowo-Wschodniej, wraz z powrotem wyników sklepów do poziomów sprzed pandemii COVID-19, jak również silnie koncentrując się na kosztach i mocniejszym generowaniu gotówki za sprawą zdyscyplinowanych inwestycji kapitałowych.
„W dalszym ciągu realizujemy naszą strategię, by zapewnić bardziej zrównoważony wzrost – robiąc mniej, aby osiągnąć więcej – z większym naciskiem na poprawę rentowności. Poprawa marży brutto, którą zasygnalizowaliśmy w wynikach półrocznych, utrzymała się w trzecim kwartale, a zdyscyplinowane inwestycje kapitałowe przekładają się na solidny poziom generowanej gotówki.
Zgodnie z naszą strategią, w trzecim kwartale otworzyliśmy mniejszą liczbę nowych sklepów netto (37), koncentrując się głównie na naszych głównych rynkach Pepco w Europie Środkowo-Wschodniej, gdzie osiągamy najwyższe zwroty” – powiedział Andy Bond, przewodniczący wykonawczy (Executive Chair) Pepco Group.
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter
„Przychody Grupy w ujęciu porównywalnym w trzecim kwartale były poniżej naszych oczekiwań, częściowo ze względu na czynniki makro, takie jak trwające zakłócenia w łańcuchu dostaw, oraz kwestie wewnętrzne, w tym wolniej sprzedające się starsze kolekcje, które są obecnie wyprzedawane, a także przejście na odzież i towary ogólne z oferty produktowej Pepco w Poundland i Dealz. Aktywnie zwiększamy dostępność i poszerzamy zakres oferowanego przez nas asortymentu. Spodziewamy się, że korzyści wynikające z tych działań zobaczymy w nowym roku obrotowym.
Patrząc w przyszłość, Grupa jest nadal przekonany, że w tym roku finansowym osiągnie bazowy wynik EBITDA w wysokości około 900 mln euro i zakończy rok z rosnącą sprzedażą w ujęciu porównywalnym w ramach naszej kluczowej działalności pod marką Pepco. Nasza silna oferta dla klientów i wiodące na rynku ceny sprawiają, że jesteśmy dobrze przygotowani do przyszłego sukcesu jako wiodąca europejska sieć dyskontowych sklepów wielobranżowych” – dodał Andy Bond.
Mniej otwarć sklepów
Liczba netto otwarć nowych sklepów w bieżącym roku obrotowym wyniosła 326 (37 w samym III kw.). Zgodnie z wcześniejszymi wytycznymi, tempo otwierania nowych sklepów spadło w trzecim kwartale i wyniosło 37 nowych sklepów netto. Harmonogram na ten rok był napięty, odzwierciedlając zobowiązania podjęte w roku obrotowym 23 oraz w celu wykorzystania
z szczytowego okresu handlowego. Otwarcia koncentrują się głównie na głównych rynkach Europy Środkowo-Wschodniej, na których osiągane są wyższe zwroty. Grupa nadal oczekuje otwarcia około 400 nowych sklepów netto w roku obrotowym 24.
Otwartych zostało netto 48 nowych sklepów Pepco w trzecim kwartale. Wzrost liczby sklepów netto był napędzany przez Europę Środkowo-Wschodnią, gdzie 71 proc. otwarć w regionie, w tym 14 nowych sklepów netto w Polsce i 11 w Rumunii i Serbii. i Serbii. W Europie Zachodniej otwarcia koncentrowały się we Włoszech i Hiszpanii.
Dealz Polska otworzył 8 nowych sklepów netto w III kwartale i obecnie prowadzi łącznie 324 sklepy w całej Polsce.
W przypadku sklepów sieci Poundland dokonano 19 zamknięć sklepów netto w tym okresie, w dużej mierze odzwierciedlających likwidację nierentownych sklepów.
Grupa jest przekonana, że problemy z dostępnością, które wpłynęły na sprzedaż LFL, ustąpią w czwartym kwartale, w miarę łagodzenia wpływu Morza Czerwonego poprzez wcześniejszą wysyłkę produktów i kierowanie zapasów różnymi szlakami transportowymi. Stan zapasów w Pepco ulega poprawie, przy czym starsze zapasy z poprzednich sezonów są usuwane poprzez obniżanie marży, co poprawia asortyment w kierunku nowszych zapasów o wyższej marży. Oczekuje się, że to z kolei przyczyni się do ożywienia sprzedaży LFL w IV kw. r. i później.
Zarząd jest przekonany, że rok finansowy zostanie zakończony z lepszymi wskaźnikami LFL w podstawowej działalności Pepco. Podczas gdy ogólne przychody LFL w trzecim kwartale były poniżej oczekiwań Grupy, dynamika marży brutto zademonstrowana w wynikach półrocznych, utrzymała się w trzecim kwartale, napędzana przez Pepco.
W rezultacie Grupa jest przekonana, że w roku obrotowym 24 osiągnie bazową EBITDA (MSSF 16) w wysokości około 900 mln euro (w roku obrotowym 23: EBITDA MSSF 16 w wysokości 753 mln euro).