W ubiegłym roku 30% Polaków kupiło co najmniej jedną luksusową rzecz z drugiej ręki, wielu płaciło za nią ponad 500 EURO. Wyniki badań przeprowadzonych na zlecenie Vinted pokazują, że jakość jest kluczowym czynnikiem wpływającym na decyzje zakupowe luksusowych rzeczy z drugiej ręki, zaraz po cenie i stylu, a osoby o zasobniejszym portfelu stawiają na pierwszym miejscu styl i widoczny branding.
Vinted, internetowa platforma C2C mody używanej, spytała respondentów w Polsce o ich nawyki zakupowe dotyczące mody luksusowej z drugiej ręki. Jak wynika z raportu 64% polskich respondentów kupuje luksusowe rzeczy z drugiego obiegu w sieci. Wyniki badań wskazują, że Polacy luksus identyfikują bardziej ze znaną marką niż wysoką ceną, a wraz ze wzrostem dochodów coraz częściej zaczynają poszukiwać konkretnych rzeczy o wartości ponad 500€. Najczęstszą motywacją są kwestie finansowe (54%), lecz nie tylko.
Wielu (niemal 16%) taki zakup postrzega, jako dobrą inwestycję. Najczęściej poszukujemy ubrań z wyższej półki, choć mężczyźni sięgają również po zegarki, a kobiety po biżuterię i torebki. Za najdroższe rzeczy z drugiego obiegu, zakupione na przestrzeni ostatniego roku, respondenci z Polski płacili od 500 – 1000€.
Dlaczego sięgamy po luksusowe rzeczy z drugiej ręki?
Wyniki badań przeprowadzonych przez agencję badawczą Stem Mark na zlecenie Vinted wskazują, że ponad 71% Polaków sięgając po rzeczy luksusowe kieruje się aktualnymi trendami modowymi, a ponad 16% czerpie inspirację od influencerów. Respondenci wskazują przede wszystkim na wyższą jakość. Oprócz tego, że sięgając po rzeczy luksusowe z drugiej ręki chcemy przede wszystkim zaoszczędzić (54%) czy upolować dobrą okazję (37%) to niemal 16% z nas widzi w tym dobrą inwestycję, a co czwarty (25%) sięga po rzeczy używane, jako lepszy wybór dla klimatu.
Co kupujemy najczęściej i ile jesteśmy skłonni wydać?
Jak wskazują badania, 3 na 5 respondentów w Polsce rozważyłoby zakup luksusowych rzeczy z drugiej ręki, a co trzeci z nas dokonał już takiego zakupu w ciągu ostatniego roku. Kobiety chętnie nabywają luksusowe ciuchy, torebki i biżuterię z drugiej ręki, mężczyźni zaś preferują zegarki.
W ciągu ostatniego roku 68% ankietowanych za najdroższą rzecz luksusową z drugiego obiegu wydało od 500 do 1000€, a 30% kobiet (versus 25% mężczyzn) na ten cel przeznaczyło od 1000 – 5 000€. Niespełna 5% (4,5%) respondentów za wybraną rzecz z drugiej ręki zapłaciła ponad 5 000€.
Autentyczność rzeczy nie mniej ważna
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter
Wyniki badań przeprowadzonych dla Vinted wskazują, że najważniejszym czynnikiem przy zakupie luksusowych rzeczy z drugiej ręki są jakość, a zaraz po niej cena i styl. Choć nie zawsze! Osoby o zasobniejszym portfelu są znacznie mniej zorientowane na cenę i większą uwagę przywiązują do stylu, dla wielu z nich istotny jest widoczny branding i logo marki. To czy dana rzecz jest autentyczna jest istotne dla ponad 55% respondentów, którzy kupują luksusowe rzeczy z drugiej ręki. 64% respondentów z Polski luksusowe przedmioty z drugiego obiegu kupuje w sieci.
Na Vinted w 2023 roku Balenciaga zajęła wyższą pozycję na liście najlepiej sprzedających się marek w Polsce niż na innych rynkach europejskich. W ubiegłym roku także Polska była rynkiem (w porównaniu z Francją, Wielką Brytanią, Włochami, Holandią, Niemcami i Belgią), gdzie Jacquemus znalazł się w pierwszej 10-tce najlepiej sprzedanych marek w 2023 r.
Wśród 3 najdroższych brandów sprzedanych w 2023 r. w Polsce na platformie Vinted gościł Rolex, Chanel i Hermès. A jakie są najbardziej lubiane przedmioty luksusowe z drugiej ręki? Według analizy Vinted, ten rok jak na razie należy do torebki Yves Saint Laurent, która podbiła serca członkiń platformy.
Metodologia
Badanie konsumenckie przeprowadzone w maju 2024 roku przez agencję badawczą Stem Mark wśród polskiej populacji w wieku 18-50 lat, metodą CAWI, na reprezentatywnej próbie n=1000.